Güncelleme Tarihi:
Bakan Yıldırım, Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Nurettin Özdebir ve ASO Yönetim Kurulu üyelerini bakanlıkta kabul etti.
TCDD ile Lojistik Köy Projesi'ni başlattıklarını anlatan ASO Başkanı Özdebir, proje ile Ankara'nın 4,2 milyar dolar olan ihracatının artırılmasını hedeflediklerini söyledi. Proje ile Ankara sanayicisinin ürettiği malların demir yolu ile İstanbul, İzmir ve Mersin'e taşınacağını belirten Özdebir, Ankara'nın demir yolu ile Kilyos'a bağlanmasını istedi.
Ulaştırma Bakanı Yıldırım da üreticilerin pazara en hızlı şekilde ulaşmasının önemine değindi. Bakanlığın ulaşım stratejileri planını hazırladığını ve ulaşım türleri arasında denge sağlamayı amaçladıklarını anlatan Yıldırım, taşımacılıkta kara yolunun payının yüzde 89 olduğuna dikkati çekti. Üretim merkezleri ile aktarma merkezlerinin yakınlaşması gerektiğini kaydeden Yıldırım, sorunların, 50-60 yılın birikimi olduğunu söyledi.
İSTANBUL'A 3. KÖPRÜ
Konuşmaların ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan Ulaştırma Bakanı Yıldırım, İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan 3. köprünün güzergahının sorulması üzerine, daha önce konu ile ilgili açıklamayı yaptıklarını belirtti. Daha fazla açıklama yapmanın bu aşamada kimseye yararı olmadığını ifade eden Yıldırım, “Kararı verip adım attığımızda herkes öğrenecek zaten” dedi.
Güzergahın, belediyelerin planlarına işlenmesi ve kamulaştırma kararlarının tamamlanması gerektiğini söyleyen Yıldırım, işlemler tamamlanmadan “Şuradan geçiyor, buradan geçiyor” denilemeyeceğini söyledi. Yıldırım, “Biz biliyoruz nereden geçeceğini ama bunun altyapısının hazır olması lazım. Zamansız bir açıklama herkese belirli zararlar verebilir veya kimseye yarar vermez” dedi.
Yıldırım, “Kamulaştırma bedellerinin az olacağı bir güzergah mı belirleniyor?” sorusunu yanıtlarken şöyle konuştu:
“Sadece kamulaştırma bedellerinin az olması yetmez. İstanbul'un akciğeri olan yeşil alanların korunması, çevreye olan olumsuz etkilerin asgariye düşürülmesi, bütün bunlar birlikte düşünülecek olan şeyler. Olay sadece 'kamulaştırma maliyeti düşüktür, gidelim ev bina olmayan yerden yapalım' dediğiniz zaman projenin işletme süresi boyunca geri dönüşünü göz ardı etmiş olursunuz.”
“HEYECANINIZI ANLIYORUM”
Yıldırım, projeye ilişkin bir süre öngörülüp öngörülmediği sorusunu, şöyle yanıtladı:
“Başlayalım da ondan sonra. Bu sene başlamak programımızda, onu söyleyebilirim. Ne yapacağız, bunun kararını alacağız. İzmit-İzmir arasında yaptığımız gibi önce kararını alacağız. Ondan sonra ihale dosyasını hazırlayacağız. Sonra ihalesini yapacağız, firma tekliflerini değerlendirip, karar vereceğiz, yer teslimi yapacağız. Ondan sonra orada ne öngörülüyorsa, 3 yılda mı, 2 yılda mı, 1 yılda mı yapar? Bunu sağlayacağız. Bu şekilde de iş bitecek. Adım adım gitmemiz lazım. Heyecanınızı anlıyorum. İstanbul daha çok heyecanlanıyor.”
3. köprünün Kültür Başkenti İstanbul Projesi'ne yetişip yetişmeyeceğine ilişkin bir soru üzerine Yıldırım, 3. köprüyü Kültür Başkenti'ne yetiştirmek gibi bir hedefleri olmadığını ifade ederek, “Ama İstanbul'un buna ihtiyacı olduğu muhakkak” dedi.
Yıldırım, 3. köprünün diğer köprülerin kuzeyinde olacağına dair daha önce yaptığı açıklamalarının hatırlatılması üzerine, “Onu şunun için söyledim: İki köprü arasında 3. bir köprü düşüncemiz yok. Benim vurgulamak istediğim şey şudur; onu bazıları yanlış okudular '(yeri belli değil) dedi, bir tek noktaları belirtmedi)' diye. Bizim ifade etmek istediğimiz şey, iki köprü arasında 3. bir köprü yapma projemiz yok” diye konuştu.
Yıldırım, arsa fiyatlarının Sarıyer bölgesinde arttığının belirtilmesi üzerine, “Hiçbir şey olmaz. Arsa fiyatları onun için patlamadı. 2003'te başlayan ekonomik istikrar ve Türkiye'nin yönetimdeki güçlü iradesi her şeyi 5'e 10'a katladı. Bu dünün bugünün işi değil” dedi. Yıldırım, İstanbul'da daha önce 40 dolara satılan arsaların şimdi 600-700 dolara satıldığını ve bunları köprü ile ilişkilendirmenin doğru olmadığını söyledi. Yıldırım, “Kuzey dedik ama kuzeyde bir sürü nokta var. O çok riskli bir yatırım. Eğer öyle spekülatif yatırım yapacak olan varsa, sağ gösterip sol vurabiliriz. Hiç boşuna yatırım yapmasınlar” dedi.
“ZAMANI GELİNCE...”
“En çok konuşulan güzergah Havantepe-Yuğşatepe” sözleri üzerine Yıldırım, “Ben bu konuda bir şey söylemem. Tepelerle derelerle işimiz yok. Yollar düz olan yerlerden geçerse maliyet daha iyi olur” dedi.
Yıldırım, açıklamanın ne zaman olacağı sorusuna, “Zamanı gelince... Dosyası hazır olsun, 'biz başladık bismillah işe' dediğimiz zaman zaten her şeyi öğreneceksiniz. Bir de yatırım yapma niyetinde olan varsa, kamulaştırmada değişik yöntemlerimiz olabilir. Hiç boşuna heveslenmesinler. Hevesleri kursağında kalabilir. Hiç kimse bir bilinmeze doğru iş yapmasın” karşılığını verdi.
Kamulaştırma yöntemlerinin çok açık olduğunu ifade eden Yıldırım, şöyle konuştu:
“Bizim amacımız, devlet oraya yatırım yapıyorsa, hiç kimsenin oradan bir servet kazanmayı hedef olarak görmemesi lazım. Hatta yola bedelsiz terk bile verilmesi lazım. Çünkü amaç yola verilen bir parça bir evlik arsadan para kazanmak değil. Amacımız o yoldan, ülkenin refahına, kalkınmasına çok ciddi bir imkan sağlamak. Zaten yapılınca oradaki değerler artıyor. Bir katma değer oluşuyor. Şimdi böyle 'arsa değerlenecek biz istimlakten para alacağız' diyenler unutmasın. Onların yerlerini değerlendirdiği için biz para isteyebiliriz. Öyle de bir sürpriz yapabiliriz.”