Güncelleme Tarihi:
Son aylarda artan trafik kazalarında özellikle şehirlerarası yolcu taşıyan otobüslerin payının olması, bütün gözleri bu şirketlere çevirdi. Şehirlerarası otobüs işletmecileri, trafik kazalarının önlenmesi için ‘denetimlerin artırılması’ konusunda birleşti. Firmalar, yeni Trafik Yasası'nın da ‘denetim yetersizliği’ yüzünden tam olarak yürütülemediğini öne sürüyorlar. Otobüs işletmeleri yetkililerinin trafik kazalarının önlenmesi için yapılması gerekenler konusundaki görüşleri ise şöyle:
Ulusoy Seyahat Genel Müdürü Mustafa Yıldırım: Kazaları önlemek için üç noktaya çok önem vermek gerekiyor. Bunlar hız sınırını kontrol etmek, çalışma şartlarını iyileştirmek ve alkol denetimi. Bu üç kurala uyulduğu takdirde şu andaki kazaların ilk etapta yüzde 50'sini önlemek mümkün.
Varan Turizm Genel Müdürü İbrahim Aybar: Türkiye'de insan taşımacılığının yüzde 95'i karayoluyla yapılıyor. Herkes yılda en az 10 kez bilet alıp seyahat ediyor. 550 bin kişi bu işten para kazanıyor. Ulaştırma Bakanlığı'ndan belge almış 440 tane firma bu sektörde faaliyet gösteriyor. 4490 tane otobüs bu firmaların öz malı, ancak çalışan 63 bin otobüs var. Yani 440 firma 63 bin otobüs çalıştırıyor. Asıl sorun da burada. X firması 500 otobüs çalıştırıyor ama bakıyorsun ki 3 tanesi kendi öz malı diğerleri anlaşmalı otobüsler. Bu şahıs otobüslerini kim denetleyebiliyor. Hiç yatırımı olmayan firmalarla, bu işe yatırım yapmış firmalar aynı kulvarda değerlendiriliyor.
Metro Turizm Yönetim Kurulu Üyesi Fikret Kul: Şu anda en büyük otobüs filosuna sahip şirket biziz. Otobüslerimiz büyük bölümü anlaşmalı. Bizim otobüs sayımız 420'yle 450 arasında değişiyor. Anlaşmalı şoförlerle çalışmak çok daha iyi. Bunlar daha tedbirli oluyor. Çünkü insan kendi malını ortaya koyuyorsa, kendi canını ortaya koyuyorsa daha dikkatli davranıyor. Aksi takdirde işverene kızıp araca bakmıyor. Trafik kazalarının en büyük nedeni kayırmacı zihniyet, kişisel hatalar ve eğitimsizlik. Karayolu kanun ve kararnameleri yeterli ancak bunlar yürürlüğe konmuyor. Bazı kişi ve kuruluşları kayırmak için yasalar uygulanmıyor.