3.5 milyar doları verdik, Sabiha Gökçen’i son nefeste kazandık

Güncelleme Tarihi:

3.5 milyar doları verdik, Sabiha Gökçen’i son nefeste kazandık
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 11, 2007 00:00

Sabiha Gökçen Havalimanı’nın dış hatlar terminalinin büyütülmesi yatırımıyla 20 yıllık işletmesi ihalesini 14 saatten uzun süren maratonla gece yarısı 3.5 milyar dolara kazanan konsorsiyumun lideri Limak Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "Tepe noktasına varmıştık, ihaleyi son nefesimizde kazandık" dedi.

SABİHA Gökçen Havalimanı için Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nda 14 saatin üzerinde ve 37 tur süren ihaleyi toplam 3 milyar 500 milyon dolar rekor düzeyde bir fiyat vererek kazanan konsorsiyumun öncüsü Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "Hesabımızı kitabımızı iyi yapmıştık. Bu rakamlar bizim ölçümüzün içindeydi, ama ölçümüzün içinde had noktadaydık. Tepe noktasına varmıştık. Gidebileceğimiz noktaya çok az kalmıştı, son nefesimizde kazandık" diye konuştu.

HAYATIMDAKİ EN UZUN İHALEYDİ:
"Herkesin hesabı belliydi" diyen Nihat Özdemir, verdikleri fiyatın ilk çekilen TAV-Esas konsorsiyumundan 400 milyon Euro daha yukarda olduğuna dikkat çekerek, "Çok iyi bir mücadele, iyi bir yarış oldu" dedi. 14 saatin üzerinde süren ihaleyi kazanmaktan dolayı mutlu olduğunu söyleyen Nihat Özdemir, Sabiha Gökçen ihalesinin hayatındaki en uzun süren ihale olduğunu belirtti. Özdemir, ihaleden 16’ncı turda çekilen TAV-Esas Holding konsorsiyumunun ’Sabiha Gökçen’in ancak Atatürk Havalimanı ile sinerji halinde olabilmesi halinde verimli olabileceği’ açıklamasına ise şu yanıtı verdi:

ÇITAMIZ ATATÜRK HAVALİMANI: "Bence bu konuda da her alanda olduğu gibi işi iyi yapma konusunda bir rekabetin yaşanmasından Türkiye kazanır. Yolcular kazanır, havayolları kazanır. O havaalanı bizim önümüzde bir çıta, başarılı işletme olarak önümüzde örnek duruyor. Ondan daha iyisini yapmak için önemli bir girişimin içinde olacağız. Artık o havaalanı kapasitesine ulaştı. Bence İstanbul’a artık yeni havalimanı gerekliydi. Moskova’da irili-ufaklı 9 hava meydanı var. İstanbul’un, Türkiye’nin büyümesi için yeni hava meydanlarına ihtiyaç var. Atatürk Havalimanı’na yoğunluk yüzünden artık kendi uçağımızla bile inip kalkamıyoruz. Üstelik Atatürk Havalimanı büyümeye de müsait değil."

SABİHA GÖKÇEN BÜYÜMEYE MÜSAİT: Sabiha Gökçen’in büyümeye çok müsait olduğunu söyleyen Nihat Özdemir, şöyle konuştu: "Buraya ikinci bir pist yapılacak. Proje ve yapılacaklar belli. 2008 ve 2009’da inşaat süreci olacak. 2010’da işletmeye alırız. Biz daha önce hava meydanı ve terminal binası inşaatı yaptık. Ortaklarımızın da işletme tecrübesi var. Hintli ortağımız Yeni Delhi Havalimanı’nı işletecek. Kapasitesi İstanbul’dan çok daha fazla. Diğer ortağımız da Malezya’da Kuala Lumpur Havalimanı’nı işleten grup."

2015 HEDEFİ 10 MİLYON YOLCU: Sabiha Gökçen’e gereken yatırımları yapmanın ardından 2010’da işletmeye almayı planladıklarını belirten Nihat Özdemir, "İlk hedefimiz yılda 10 milyon yolcuya ulaşmak. Bu rakama 2015 yılında ulaşacağımızı tahmin ediyoruz. Bir kademe ötesi 20 milyon yolcu olacak" dedi. Özdemir, Sabiha Gökçen’e yatırımların bir miktarını öz sermayeden, bir miktarını da krediyle gerçekleştireceklerini söyledi.

Bayar: Parayı savunma projelerinde kullanacağız

SAVUNMA Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesine gelen teklifin sevindirici olduğunu belirterek, gelecek bu kaynağı savunma projelerinde kullanacaklarını söyledi. Murad Bayar, ödemenin 3 yıllık yatırım döneminin ardından taksitle yapılacağını, savunma sanayi destekleme fonuna aktarılacak bu kaynağın savunma projelerinin finansmanına önemli bir katkı sağlayacağını vurguladı.

Fenerliler ev sahibi olacak, Beşiktaş’ı misafir edeceğiz

AYNI zamanda Fenerbahçe Kulübü Asbaşkanı olan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Sabiha Gökçen’de Fenerbahçe’ye özel uygulamalar olup olmayacağı yolundaki soruya ise şu yanıtı verdi: "Burası bir ticari işletme. Dolayısıyla uluslararası bir havalimanı ve herkesi ağırlayacak. Şu anda bütün kulüpler buradan uçuyor. Fenerbahçe, Beşiktaş burayı kullanıyor. Üstelik biz Beşiktaşı daha da iyi ağırlayacağız, çünkü onlar misafirimiz olacak. Biz Fenerbahçeliler ev sahipliği yapacağız."

Tuvalete bile güvenlik görevlisiyle gittiler

Savunma Sanayi Müsteşarlığı İhale Komisyonu salonda sıkı kurallar uyguladı.

Katılımcılar salonda sabah saat 10.00’da hazır bulundu.

Sigara içmek yasaktı. Sürekli çay kahve servisi yapıldı.

Yemek olarak öğle döner, akşam salam ve kaşarlı sandviç ikramı yapıldı.

İhalede fiyat artırma aralığı belirlenmedi, serbest bırakıldı.

14’üncü turda fiyat artırma aralığı 5 milyon Euro’ya çıktı.

İhalenin uzadığını düşünen komisyon 27’nci turda fiyat artırma aralığını 10 milyon Euro’ya çıkardı.

Teklifler açık zarfla ihale komisyonuna iletildi.

Tuvalet gibi acil ihtiyaçlar güvenlik görevlileri nezaretinde gerçekleştirildi.

Pazarlık tekliflerinde salondan çıkmak yasaklandı.

İçtaş İnşaat’ın patronu İbrahim Çeçen’in Antalya Havalimanı işletmesinde ortak olduğu, Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide’nın Alman kadın yöneticisi ihaleye kırık ayak bileğiyle katıldı. Alman yönetici, koltuk değnekleri ve tekerlekli sandalyeyle ihalede yer aldı.

İhalenin başından sonuna kadar konsorsiyumlara bağlı şirketlerin patronları salonda hazır bulundu. Mehmet Emin Karamehmet, Hamdi Akın, Nihat Özdemir, Ali Sabancı, İbrahim Çeçen, Mehmet Cengiz ihalenin başından sonuna kadar salondan ayrılmadı.

İhalede 9.5 saatte ilk 12 koli tutan teklifler katılımcıların huzurunda komisyon tarafından incelendi.

Antalya Havalimanı’nda yolcu başı ücret 15 Euro

İşletme süresi: 1. terminalde 17 yıl 3 ay 17 gün, 2. terminalde 15 yıl 3 ay 8 gün

Geçici teminat mektubu: 25 milyon Euro

Ödeme: İhale bedelinin yüzde 18’i bu yıl, yüzde 7’si gelecek yıl ödenecek. Kalan bölümün her yıl yüzde 5’i ödenecek.

Yolcu başına alınan ücret: 15 Euro

Dış hat yolcu sayısı yıllık: 14 milyon

Son 5 yıl iç hat yolcu sayısı: 6 mimyon 307 bin

Son 5 yıl dış hat yolcu sayısı: 58 milyon 561

Son 5 yıl toplam yolcu sayısı: 64 milyon 869

İhalede ulaşılan değer: 2 milyar 371 milyon Euro (3.2 milyar dolar)

Sabiha Gökçen Havalimanı’nda

yolcu başına ücret 12 Euro


İşletme süresi: 20 yıl

Geçici teminat mektubu: 1 milyon Euro.

Ödeme: 3 yıl yatırım süresinin ardından ihale bedeli 20 yılda ödenecek.

Yolcu başına alınan ücret: 12 Euro

Dış hat yolcu sayısı yıllık: 500 bin

Son 5 yıl iç hat yolcu sayısı: 2 milyon 729 bin

Son 5 yıl dış hat yolcu sayısı: 1 milyon 739 bin

Son 5 yıl toplam yolcu sayısı: 4 milyon 469 bin

İhalede ulaşılan değer: 1 milyar 932 milyon Euro (3 milyar 500 milyon dolar)

Fiyatta çıkış yapınca herkes kaçar sandık, biz canımızı zor kurtardık

TAV Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, 1997 yılında Atatürk Havalimanı için yapılan ihalede de, önceki günkü Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesinde de farklı heyecanlar yaşadıklarını söyledi. Hamdi Akın, "Bizim en son çıktığımız rakam 1 milyar 540 milyon Euro idi. Çok büyük çıkış yaparak geldik. Herkes kaçar diyorduk, hiç kimse kaçmadı, biz kaçtık. Canımızı zor kurtardık" dedi. 14 saatlik ihale sürecini eleştiren Akın, "Savunma Sanayii’nin ihale dosyalarını bir gün önceden alıp değerlendirebilirdi. Ya da dosyaları alıp bize yeniden gelmemiz için akşamüzerine bir saat verebilirdi. Böylesi herkes için daha rahat olurdu, ama sanırım onlar da bu kadar uzun süreceğini tahmin edemedi" diye konuştu. Bir dönem Fenerbahçe Kulübü başkanlığına da aday olan Hamdi Akın, ihalede yarıştığı diğer firmaların da Fenerbahçeli olmasına ise esprili olarak şu yorumu yaptı: "Herkes Fenerliydi, ama işin içine para girince Fenerbahçe falan kalmıyor. İşin saati ayrı Fener’in saati ayrı" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!