Güncelleme Tarihi:
Atatürk Havalimanı yeni Dış Hatlar Terminali ve katlı otopark inşaatı Şubat 1998'de başladı. Her ay inşaatın yüzde 11'i yapıldı. 29 Ekim'de inşaat bitecek.
Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'ni, deprem inşaat halinde yakaladı. Bir süre depremden ağır hasar görüp görmediği tartışılan terminal için, yapılan incelemelerde ağır hasarlı olmadığı ve inşaatına devam edilebileceği raporu verildi.
Havalimanı inşaatı TAV konsorsiyumu tarafından yapılıyor. Konsorsiyum, Tepe ve Akfen Türk inşaat firmaları ve Viyana Havalimanı işletici firması VİE tarafından oluşturuldu. Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali ve otoparkının, 29 Ekim'de Devlet Hava Meydanları İşletmesi'ne (DHMİ) geçici kabulu yapılacak. Yeni terminalin açılışının ise 2000 yılının ilk haftasında gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Bu süre içinde bilgisayarlardaki 2000 yılı sorunu izlenecek ve tedbir alınacak.
Yüzde 70 yerli malzemenin kullanıldığı, 300 mühendisin çalıştığı, gece gündüz 3 bin işçinin vardiya yaptığı inşaat, kullanılan teknoloji açısından Türkiye'nin en modern binalarından biri.
TAV Konsorsiyumu Yönetim Kurulu Üyesi Sani Şener, kendilerini inşaat halinde yakalayan depremle ilgili şunları söyledi:
‘‘Devam eden inşaatta depreme yakalanmak büyük talihsizlik. Ancak biz bu sınavı geçtik. Bizim inşaatımızda 2870 taşıyıcı kolon var. Bunların sadece 13'ünde ince kılcal oluşumlar tespit ettik. Henüz yerlerine monte edilmemiş malzemelerimiz hasar gördü. Örneğin henüz yerine takılmamış camlar kırıldı. Bir de işçilerimizin büyük çoğunluğu deprem bölgesinde ikamet ettiğinden, 1 ay boyunca büyük eleman sıkıntısı çektik. Ama hiçbirini mağdur etmeden dönmelerini bekledik. Şimdi son sürat yine inşaata devam ediyoruz.’’
Hızı dünya rekoru
İnşaat rekor bir hızla ilerliyor. 373 bin mekrekare kapalı alana sahip olan binanın her ay yüzde 11'i tamamlanıyor.
Terminal inşaatı ihalesini kazanan TAV Konsorsiyumu, araziyi 1998'in Şubat ayında teslim aldı. İnşaatın emsali niteliğindeki Atina Havalimanı inşaatından bir yıl sonra başlamasına karşın, aynı inşaattan yaklaşık bir yıl önce bitmiş olacak. Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen terminalin devlete masrafı sıfır.
TAV, inşaatı tamamladıktan sonra 2004'ün Mayısı'na kadar terminalin işletmesini üstlenecek ve bu arada sağlayacağı gelirle masrafını çıkartmış olacak. TAV İşletme birimi, havalimanını kullanan yolculardan alınacak 15 dolar ayakbastı parası, alışveriş merkezleri ve uçak firmalarından sağlanacak gelirler ile ofis kiraları ve otopark ücretleriyle, 306 milyon dolar olan proje giderini karşılamaya çalışacak. İnşaatı tamamlamak üzere olan konsorsiyum, şu sıralar bu işi başaracak 350 kişilik işletme kadrosunu kurmakla meşgul.
Bilgisayar programıyla çizim
Sani Şener, viyadükler, devasa tüneller ve yollarla dev bir bütün olan yapı için ‘‘Dünyada en son kullanılan teknoloji neyse biz de onu kullandık’’ diyor.
‘‘En son teknoloji şu anda Honk Kong Havalimanı'nda kullanılıyor. Biz de aynısını uyguluyoruz. ‘‘Design and Built’’ yani tasarla ve inşa et yöntemiyle kullandığımız teknoloji de göz önüne alınırsa hız olarak bir rekor kırdığımıza inanıyorum. Bütün arkadaşlar, işçisinden, proje müdürüne kadar herkes canla başla çalıştı. Erken bitmesi için ne gerekiyorsa yapıldı. Hiçbir masraftan kaçınılmadı. ’’
İhaleye verilen konsept projenin ardından inşaat devam ettikçe ayrıntıları tasarlanan proje için özel bir mimarlık bürosu kuruldu. Kantaş LTD ve GMW Mimarlık bürolarının üstlendiği proje çizimi için Türkiye'nin en büyük mimarlık ofisi oluşturuldu. 21 ‘‘Autocad’’ programı aynı anda çizim yaptı.
Sessiz askerler
Kendilerini inşaatın sessiz askerleri olarak nitelendiren Proje Müdürü Gökhan Özber, yeni dış hatlar binasını şöyle özetliyor:
‘‘Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali, inşaat bittiğinde tek bir bilgisayar merkezinden yönetilen birkaç havalimanından biri olacak. ’’
İç hatlar terminali
DHMİ gerekli görürse, dış hatlar terminali tamamlandıktan sonra, inşaatın hemen yanındaki şimdiki iç hatlar terminalinin yıkımı ve onun yerine şu an inşa edilen yeni dış hatlar terminaline ek bina yapılması için ayrı bir ihale daha açacak. Ancak bu proje, yeni dış hatlar terminali inşaatı tamamlanmadan yapılamıyor. Çünkü inşaat bitince şimdiki dış hatlar terminali iç hatlarda kullanılmaya başlanacak ve mevcut iç hatlar ancak o zaman lağvedilebilecek. Bu değişikliğin ardından yeni dış hatlar terminaline 5 körük daha eklenerek kapasitesi yıllık 25 milyon yolcuya kadar genişletilebilecek.
Rakamlarla inşaat
300 mühendis, 3000 işçi çalıştı.
1450 kilometre kablo kullanıldı.
100 bin metrekare granit döşendi.
110 bin metrekare asma tavan takıldı.
10 bin 50 kalem iş takip edildi.
5 futbol sahası büyüklüğünde bir alanda, 12 kule vinçle çalışıldı.
21 özel bilgisayarla, Türkiye'nin en büyük mimarlık bürosu kuruldu.
Aynı anda 30 uçak yolcu indirip bindirebilecek şekilde planlandı.
Ayda 30 bin metrekarelik inşaat hızı yakalandı. Beş yıldızlı bir otel demek.
Malzeme deposu kullanılmadı. İnşaat bittiğinde 3000 tır dolusu yük boşaltılıp anında monte edilmiş olacak.
HASAR TARTIŞMASI
Atatürk Havalimanı yeni Dış Hatlar Terminali inşaatında ağır hasarlar meydana geldiği iddiası, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği 2. Başkanı Celal Beşiktepe tarafından gündeme getirildi. 16 Eylül 1999 tarihinde Reuters'e gönderdiği açıklamayla tespitlerini kamuoyuna duyuran Beşiktepe, iddialarını dört başlık altında topluyor. Kolon ve kiriş birleşim yerlerinde derin çatlaklar olduğu, duvarların taşıyıcı sistemlerindeki çatlaklar tamir edilmeye çalışılırken taşıma kapasitelerinin zayıflatıldığı, 40 bin metrekarelik giriş katı çatısının 15 cm kaydığı ve tüm bunlara karşın çelik yapının eski durumuna getirilmeden onarılmaya çalışıldığı, Beşiktepe'nin iddalarının özeti. Beşiktepe'nin iddalarını açıklamasından bir gün sonra, Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı 4. Bölge Müdürlüğü uzmanları terminal inşaatını inceledi. Hazırlanan raporda, hiçbir kolon ve kirişte derin yarıklar oluşmadığı, giriş katındaki 406 kolondan 13 tanesinin paspayı bölgesinde ana taşıyıcı sistemi zafiyete uğratmayacak küçük hasarlar oluştuğu, çatının nizami sınırlar dahilinde yer yer 1,5 cm'ye kadar kaydığı ve yapımı devam eden bazı kolonlarda 5 cm'ye varan yatay yer değiştirmeler oluştuğu ancak tüm bunların onarılacak durumda olup inşaatı aksatıcı hasarlar olmadığı tespit edildi.