21. yüzyılın mesenleri

Güncelleme Tarihi:

21. yüzyılın mesenleri
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2004 20:31

Eski çağlarda sanata mali yardımda bulunanlara mesen denirdi. Eskiden prensler, krallar ve padişahlar sanatı desteklerken, şimdi büyük zenginler bayrağı devraldı. Avrupa ve ABD'de olduğu gibi Türkiye'de de mesenler var.

Öncü sergilere yer veren Proje 4L İstanbul Güncel Sanat Müzesi yeni bir uygulamayla bu sanat hamilerini bir çatı altında buluşturdu. Mesenliği ilk etapta dört kişi kabul etti. Sevda Elgiz, Sema Çağa, Sevinç Kuyaş ve Canan Pak. Projeye iki mesenin daha katılması bekleniyor. Yıllık toplam altı kişiyle sınırlı olan mesenlik uygulamasına katılanlar 25 milyar lira destekte bulunacak. Mesenlerin isimleri Destekleyenler Duvarı'nda sürekli yer alacak. Mesenler sergi mekanında kendi misafirleri için bir özel davet verebilecek. Ancak işin en cazip yanı duygusal tatmin.

LEVENT'LE GÜLTEPE ARASINDA

Güncel Sanat Müzesi Proje 4L’nin ön cephesi finans ve iş merkezi Büyükdere Caddesi'ne, arka cephesi ise son 20 yılda oluşan dev Gültepe mahallesine bakıyor. Proje 4L'nin kuruluş amacı da zaten toplumsal olarak birbirinden kopuk bu iki bölgeyi sanat aracılığıyla buluşturmak. Şu anda Loud&Clear (Açık ve Net) sergisi yer alıyor.

ÇAĞA HUKUK BÜROSU'NUN SAHİBİ BARBAROS ÇAĞA'NIN EŞİ SEMA ÇAĞA

Bu ortamlar aidiyet bilincini körükler

Çağa Hukuk Bürosu'nun sahibi Barbaros Çağa'nın eşi olan Sema Çağa'nın da asıl mesleği eşi gibi avukatlık. 1983'te Garanti Bankası Harbiye Sanat Galerisi'nin kuruluşunda görev aldı ve galerinin 3.5 yıl sergi yönetimini üstlendi. İstanbul Sanat Vakfı Mütevelli Heyeti üyeliği de yapan Sema Çağa 2002'de Proje 4L'de 30 yıldır biriktirdikleri aile koleksiyonlarının bir sergisini düzenledi. ‘‘Proje 4L iki buçuk yıl önce mimar bir dostumuzun çabasıyla İstanbul'a kazandırılmış, altyapısı ve düşüncesi sağlam bir müzedir’’ diyor Sema Çağa. ‘‘Sanatseverlere, sanatçılara, şehir insanına ait bir kültür ve medeniyet ortamıdır. Bu ortamlar insanda aidiyet bilincini körükler ve aynı oranda talepler ileri sürerler. Biz bu talebin sesini duyan kişilerden biriyiz.’’

GİZ PLAZALARIN KURUCUSU CAN ELGİZ'İN EŞİ SEVDA ELGİZ

Biz burayı yenilikçi bir anlayışla kurduk

Eşi mimar Can Elgiz ile birlikte Proje 4L'nin kurucusu olan Sevda Elgiz, 20 yıl önce ailenin resim koleksiyonunu geliştirmek üzere sanata ilgi göstermeye başladıklarını söylüyor. Türk sanatçılarının yurtdışında tanınması için kulis yapmış, eserlerini yurtdışında sergilere götürmüş, yani mesenliklerini üstlenmişler. Proje 4L'yi kurma nedenlerinin başında da yurtdışında kendilerine ‘‘Türkiye'de çağdaş sanat var mı? Gençler eserlerini yapıp sergileyebiliyor mu?’’ gibi soruların sorulması geliyor. ‘‘Tüm çağdaş Türk sanatını kucaklayacak, koruyacak, sergileyecek bir müzenin İstanbul'da zaten kurulacağına inanıyoruz; ancak biz daha küçük bir ölçekte, yurtdışındaki örnekleri gibi yenilikçi bir anlayışla Proje 4L'yi kurduk. Güncel Sanat Müzesi dedik, çünkü dinamik sergiler yapan, kár gayesi gütmeyen, devlet yardımına bağlı olmayan müzeleri örnek aldık.’’

BİLLUR TUZ'UN SAHİBİ SEVİNÇ KUYAŞ

Bu benim özümde var mesen ruhuyla doğmuşum

Sanata ilgisini aileden miras aldığını düşünen Sevinç Kuyaş 1990'da babasının vefatından sonra Billur Tuz Üretim, Pazarlama ve Kuyaş Tavukçuluk şirketlerinin yöneticiliğini üstlenmiş. Kuyaş sanat kurumlarının ancak toplum desteğiyle ayakta durabileceğine inanıyor. Yaşamayan ressamların eserlerinden çok, üretimine tanıklık ettiği eserleri almayı tercih ediyor. Kuyaş yurtdışındaki sergilerde mesenlerin isimlerini duvarlarda gördükçe Türkiye'de neden böyle bir uygulama yok diye düşünmüş. ‘‘Destek verdiğim sanatçıların eserlerinde kendimi görüyorum ve onların bir parçası gibi hissediyorum. Bu benim özümde var, ben mesen ruhuyla doğmuşum. Güncel sanat beni çok heyecanlandırıyor; global ve yenilikçi. Sanatçılarla bütünleşerek destek vermek ve mesen olmak benim bugüne kadar aradığım bir misyondu.’’

PAKMAYA'NIN SAHİBİ PAK AİLESİNDEN CANAN PAK

Sanat hamiliğini annemden miras aldım

Çocukluk yıllarından beri sanat dünyasıyla iç içe olan Canan Pak bunu sanatı çok seven annesine borçlu olduğunu söylüyor. Sanat hamiliği de yine ondan geçen bir özellik. Pek çok çağdaş Türk sanatçısının resmini satın alan Canan Pak son yıllarda düzenli olarak İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı'nın gerçekleştirdiği İstanbul Bienalleri'nde sanatçı sponsorluğu yapmış ve kişisel sergilere katkıda bulunmuş. Canan Pak Proje 4L'nin Türkiye'de güncel sanatı desteklemek amacıyla gerçekleştirilmiş idealist bir proje olduğunu düşünüyor. ‘‘Plastik-görsel sanatlarla ilgili

hiçbir döneme ait iyi bir müzenin maalesef bulunmadığı şehrimizde, hele ki güncel sanatı gündeme getiren böyle bir mekanı desteklemek bir zevk, hatta bir görevdir diye düşünüyorum.’’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!