Güncelleme Tarihi:
Tanıtma Genel Müdürü Özgün Özaslan, 2008 yılı yurt dışı reklam kampanyası ihalesiyle ilgili açıklamalarda bulundu. “Bu rekor bir başvuru” diyen Özaslan, 2007 reklam kampanyası için, geçen yıl, 3 ülke grubuna sadece 13 firma başvururken, 2008 yılı için 10 ülke grubuna toplam 68 teklif geldiğini belirtti.
Özaslan, başvuran firma sayısının geçen yıla göre 3 kat artmasını nedenleri konusunda şunları söyledi:
“Birincisi, 2008 ihalesine daha saygın firmaların talepte bulunmasını sağlamak için yurt dışındaki müşavir ve ataşeliklere talimat verdik, ülkelerindeki ilk 10 firmayla temasa geçmelerini istedik. Bunun etkisi oldu.
İkincisi, 2007 için çok ciddi bir bütçe ayırdık, ilk defa bakanlık tarihinde 100 milyon doları aşan bir harcama yaptık şu ana kadar, bu dikkat çekici bir unsur.
Üçüncüsü de Türkiye'nin konumu. Bir turizm ülkesi olarak Türkiye, artık dünyada daha iyi algılanıyor, önemi kavranmış vaziyette ilk on ülke arasına girdiği için. Bütün bu bileşenler bir araya geldiğinde, tabii ki ihale, bu işle uğraşan şirketler için cezbedici bir unsur oluyor.”
İhaleye yoğun talebin rekabeti arttıracağını, bunun da kalitenin yükselmesinin habercisi olduğunu dile getiren Özaslan, “İşimiz fazla ama bizim için zevkli bir iş olacak” dedi.
Özaslan, reklam kampanyaları için ayrılacak bütçenin, 2007 yılı bütçesine göre, yaklaşık yüzde 10 fazla olacağını söyledi.
İHALEYE FİRMALARDAN YOĞUN İLGİ
Özaslan'ın verdiği bilgiye göre, en fazla Almanya, Hollanda gibi Türkiye'nin ana pazarlarının da dahil olduğu “Orta Avrupa” grubuna başvuru yapıldı. Bu grup için 23 firma teklif verdi.
İkinci sırayı, Türkiye'nin ikinci pazarı olan Rusya'nın içinde olduğu, Belarus ve Türk Cumhuriyetlerini de kapsayan grup aldı. Bu grupta 19 firma yarışacak.
Bunun yanında, ABD ve Kuzey Amerika grubu ile İngiltere, İskandinavya ve Baltık ülkeleri için 15'er firma ihaleye katılacak. Fransa, İspanya, İtalya ve Güney Amerika ülkelerinin dahil olduğu “Güney Avrupa” grubuna 14 başvuru yapıldı.
Ayrıca, Orta Doğu ve Kuzey Afrika için 11, Japonya, Malezya, Hindistan gibi ülkelerin bulunduğu Uzak Doğu grubu için 10, Balkanlar için 6, İsrail ve Çin için de 5'er firma ihaleye girecek.
10 grubun tamamının reklam kampanyasını yürütmek içinde 7 firma başvurdu.
Firmaların kendileri için 8 haneli kod numarası belirlediğini ve başvurularda firma adının yer almadığını belirten Özaslan, bazı firmalar hangi ülke grubuna teklif verdiğini belirtmediği için, başvuru için verilen sayıda ufak değişimler olabileceğini kaydetti.
GÖRSEL TASARIMLAR BUGÜN DEĞERLENDİRİLECEK
İhale için, bugün Ankara'da akademisyenler ile Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB), Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED), Turist Rehberleri Birliği (TUREB) gibi sektör kuruluşları ve TRT, Dışişleri Bakanlığı gibi kurumların katılımıyla “ön değerlendirme kurulu” toplanıyor. Toplantıda sadece firmaların kreatif çalışmaları ve pazar stratejileri değerlendirilecek.
Tanıtma Genel Müdürü Özaslan, şunları kaydetti:
“Türkiye'nin yüksek düzeyde marka olmasını sağlayacak çalışmalar yapacak firmalarla çalışmayı hedefliyoruz. Bu nedenle, toplantıda, firmaların pazar stratejileri yeni eğilimlere uygun mu, ürün çeşitliliği başarılı şekilde yansıtılıyor mu, rakip ülkelere göre üstünlüklerimiz vurgulanıyor mu, sloganlar pazara hitap ediyor mu, görsellerde destinasyon tanıtımı var mı, hepsi görsel açıdan değerlendirilecek. Yalnız firma ismi belli olmadan” dedi.
Ön değerlendirme kurulunun kararının tavsiye niteliğinde olduğunu belirten Özaslan, ihale komisyonunun ise 8-11 Ekim tarihleri arasında Berlin'de toplanacağını, ön değerlendirme kurulunun kararı da dikkate alınarak, olumlu görülen firmalarla bire bir görüşüleceğini kaydetti.
JAPONYA, FRANSA, İSPANYA VE AMERİKA İÇİN KAPADOKYA FİLMİ
Özaslan, gelecek yılki reklam kampanyalarında, sağlık, termal ve kültür turizmi ile destinasyon tanıtımlarına ağırlık verileceğini söyledi.
Artan gençlik turizmi için de strateji oluşturulacağını belirten Özaslan, “Stratejimizde en önemli şey turizm talebinin 12 aya yayılması” diye konuştu.
Özaslan, 2008'de, kültür-sanat olayları ile festival ve spor etkinliklerinden de tanıtım için yararlanılacağını kaydetti.
“Kapadokya”, “Güney Ege”, “Antalya”, “Sağlık ve termal turizmi” ile “Gap Bölgesi” hakkındaki filmlerin çekimlerinin bittiğini anlatan Özaslan, “Yeni yıla yeni temalı filmlerle gireceğiz. Filmler, ülkelerin turist profiline göre yayınlanacak. Örneğin, 'Kapadokya', Japonya, Kore, Fransa, İspanya ve Amerika'da gider” dedi.
“2007 PARLAK BİR YIL OLDU”
Özaslan, Türkiye'nin turizmde zirve yaptığı 2005 yılı rakamlarının başta Almanya'da olmak üzere çoğu ülkede geçildiğini, sadece Hollanda gibi birkaç ülkede rakamın aşılamayabileceğini dile getirdi. Buna karşın Japonya ve ABD'den gelen turist sayısında istikrarlı artış olduğunu belirten Özaslan, özellikle ABD'li turistlerin kruvaziyer turizmine ilgi gösterdiğini, ABD'li 17 büyük kruvaziyer şirketinin Doğu Akdeniz'de gezi programına Türkiye limanlarını da aldığını söyledi.
Özaslan, Güney Kore'den gelen turist sayısının da Japon turistlere ulaştığını, Rusya'daki artışın devam edeceğini, Arap ülkelerinden de talebin arttığını ifade etti.
Bu olumlu gelişmelerde, yurt dışında yapılan tanıtımların kültürel-sanat faaliyetleri ve uluslararası kültürel sergilerle desteklenmesinin etkili olduğunu anlatan Özaslan, özel sektörle “Çin'den İngiltere'ye kadar” birlikte reklam kampanyaları yürütülmesi ve tur operatörleri ile seyahat acentelerinin elamanlarının Türkiye'deki eğitim gezilerine katkı sağlanmasının da önemli katkı sağladığını söyledi.
Özaslan, “Bütün bunlar bir araya geldiğinde, 2007 yılı parlak bir yıl oldu, sayısal açıdan ama tabii ki turizm sektörünün önünde hala çözülmesi gereken sorunlar var. Bunlar da zaman içinde halledilecektir. Türkiye Turizm Strateji'sindeki 2013 eylem planı uygulanırsa, turizm sektörünü önümüzdeki günlerde daha güzel bir gelecek bekliyor” dedi.
KAMU-ÖZEL SEKTÖR İŞBİRLİĞİ
Başarının sürmesi için kamu-özel sektör işbirliğinin artması ve kültür-sanat faaliyetlerinin desteklenmesinin önemine dikkat çeken Özaslan, “WTTC'ye göre, Türkiye turizmde gelecek 10 yıl içinde, Avrupa'daki büyüme hızından daha da fazla büyüyecek. Bunun için altyapı eksikliklerimizin tamamlanması lazım” diye konuştu.
Özaslan, Türkiye Turizm Stratejisi'nde belirtilen Ulusal Turizm Konseyi'nin kurulması halinde de kamu ve sektörün hem emek hem de maddi açıdan güçlerini birleştirebileceklerini kaydetti.