2008’de D sınıfında büyük savaş var

Güncelleme Tarihi:

2008’de D sınıfında büyük savaş var
Oluşturulma Tarihi: Nisan 23, 2008 00:00

Son yıllarda dengelerin değiştiği ve rekabetin arttığı otomotiv sektöründe lüks modeller; aynen küçük sınıfta olduğu gibi satış grafiğini git gide yükseltiyor. Türkiye'deki toplam otomobil pazarının yüzde 11.3'lük dilimini elinde bulunduran D sınıfı, bu grafiği her geçen yıl daha da yukarılara taşıyor.

Tüketicinin alım gücüne bağlı olarak değişkenlik gösteren bu durum, otomotiv sektöründeki önemli oyuncuların mücadele ettiği 'D', diğer bir değişle 'Orta üst sınıfın' daha da hareketlenmesine neden oluyor. Ağırlıklı olarak sedan modellerin satıldığı 'D' segmentinde, station ve liftback modellerin payları ise daha düşük kalıyor. Sedan otomobillerin 'öncelikli tercih' olduğu Türkiye pazarında, 'D' segmentinin yüzde 63.2'si sedan modellerden oluşuyor.

REKABET BAŞKA BOYUTA TAŞINIYOR

Her geçen yıl en az 2-3 yeni modelin sunulduğu 'D' segmenti, bu sayede hareketliliğin hiç azalmadığı bir sınıf olarak da dikkat çekiyor. Ortalama 3 yılda bir makyaj operasyonu geçirerek güncelliğini korumaya devam eden modeller, makyaj operasyonunun üzerinden 2 yıl geçtikten sonra da baştan aşağı yenileniyorlar. Tabi bu durumda markalar, aynı dönemde yeni modellerini piyasaya sunma şansına sahip olmuyorlar. İşte bu noktada, yollara yeni çıkan modeller maça 1-0 önde başlıyor. Üreticilerin son zamanlarda uyguladıkları taktik ise, küçük hacimden yüksek güç üreten turbo motorlarla hem yakıt tüketiminin hem de verginin az olduğu premium modelleri yollarla buluşturmak.

Yıllardır otomotiv sektöründe bu kısır dönügüye alışmıştık ancak 'D' sınıfında bu rekabet artık daha farklı bir boyuta taşınıyor. Orta üst segmentin önemli oyuncuları, artık kendi içindeki rakiplerini alt etmek yerine; ağırlıklı olarak Alman üreticilerin liderlik ettiği 'Premium Orta Üst Sınıf'taki modelleri kendisine hedef olarak belirliyor. Bu sayede premium modellerin kalitesini yakalayan araçlar, daha uygun fiyat etiketleriyle, birer birer yollara çıkıyor. Haziran ayında Türkiye'de satışa sunulacak olan Honda Accord, açık açık 'Premium Almanlar'ı kendisine hedef olarak belirlediğini ve onlara alternatif olduğunu söylüyor. Opel de yıllardır bu sınıfta mücadele eden Vectra'nın yerine geliştirdiği Insignia modeli ile 2009 yılının Ocak ayında Türkiye'de ortalığın daha da karışmasına neden olacak gibi görünüyor. Fransız üretici Citroen ise amiral gemisi C6'dan birçok parçanın kullanıldığı yeni C5 modeli ile savaştaki yerini almaya hazırlanıyor. Peki orta üst segmentteki bu savaşta silahlar neden çekildi?

PASSAT DENGELERİ BOZDU

Yıllarca orta üst segmentin en önemli oyuncularından biri olarak Volkswagen markasını başarıyla temsil eden Passat, 3 sene önce yollara çıktığında büyük yankı uyandırmıştı. Üst sınıftaki modellerde görmeye alışkın olduğumuz teknolojik ve güvenlik özelliklerini, orta sınıftaki geniş bir otomobilde sunan Passat, bu özelliklerle başarıya ulaşarak, diğer markaların da araçlarını, premium sınıftaki rakiplerini örnek alarak geliştirmelerini sağladı.

Passat doğru bir yolda ilerlediğini rakamlarla da kanıtlıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye pazarında, 7 bin 160 adetlik satışla 'D' sınıfında yüzde 28 oranında pay kaparak lider olan Passat; 2008 yılının ilk üç ayında yakaladığı 1566 adetlik satış ve yüzde 31'lik pazar payı ile liderlik koltuğunda oturmayı sürdürüyor. Liderden sonra geçtiğimiz yılın en çok satan modeli ise Mondeo oldu. Üst sınıfa yaklaşan boyutları ve Ford'un yeni yüzünü ilk kez yansıtması ile öne plana çıkan Mondeo, yüksek konfor seviyesi ve iç mekandaki malzeme kalitesi ile de kısa zamanda başarıya ulaşmayı başardı. 2007 yılında toplam 2 bin 348 adetlik satış rakamına ulaşan Mondeo'nun pazardan aldığı pay ise yüzde 9.2 oldu. 2008 yılının ilk 3 ayındaki durumuna baktığımızda ise 587 adet satılan Mondeo, pazar payını yüzde 11.6'ya çıkararak sıralamada üçüncü olmasına rağmen geçtiğimiz yıla göre daha iddialı olduğunu gösteriyor.

MERCEDES İLK ÜÇE 'C' İLE GİRDİ

Geçtiğimiz yılın Nisan ayında Türkiye'de satışa sunulan Mercedes C Serisi ise orta üst sınıfın premium temsilcilerinden. Alman üreticinin amiral gemisi S Serisine benzeyen tasarımı ve sahip olduğu lüks imajını, rakiplerine göre uygun sayılabilecek bir fiyat etiketiyle birleştirmesi sayesinde başarıya ulaşan C Serisi, pazara geç dahil olması nedeniyle yüzde 4.7'lik payla 1265 adet satılmıştı. Bu yılın ilk üç ayında ise 620 adetlik satış adedine ulaşan C Serisi pazardaki payını ise yüzde 12.3 seviyesine ulaştırmayı başardı. Premium model olmasına rağmen yılın ilk çeyreğinde en çok satan ikinci model olarak dikkat çeken C Serisi'nin en büyük rakibi BMW 3 Serisi ise bu yıl biraz daha gerilerden geliyor. 2007 yılını 2 bin 51 adetlik satış gerçekleştirerek dördüncü sırada tamamlayan 3 Serisi'nin pazar payı ise yüzde 8 seviyesindeydi. Bu yılın ilk 3 ayına baktığımızda ise 3 Serisi'nin 218 adet ile yüzde 4.3'lük paya gerilediği görülüyor.

İlk üç ayda en çok hangi model satıldı
ModelAdet

Volkswagen Passat1566

Mercedes C Serisi620

Ford Mondeo587

Volvo S40481

Peugeot 407339

Opel Vectra237

Skoda Octavia223

BMW 3 Serisi218

Audi A4124

Toyota Avensis95

Accord teknolojisiyle Almanlara  alternatif olacak

Japon üretici Honda'nın Orta Üst Sınıftaki temsilcisi Accord, baştan aşağıya yenilenen tasarımı ve teknik özellikleri ile artık premium modelleri hedefliyor. Hem teknik hem de iç mekandaki konfor ve kalite bakımından Alman otomobilerinin seviyesine ulaşan Accord, BMW 3 Serisi, Audi A4 ve Mercedes C Serisi'ne alternatif olmayı amaçlıyor. Yeni Accord, yaklaşık 70 bin YTL'den başlayan fiyatlarla Mayıs ayında Türkiye'de satışu sunulacak.

16 MİLYON SATILDI Bugüne kadar 16 milyon adet satılan Accord, 8'inci jenerasyonda da sportif çizgilerini koruyarak, kendine özgü çizgilerini muhafaza etmeyi başarmış. Yepyeni bir model olmasına rağmen uzaktan bakıldığında, Accord olduğu anlaşılmasını sağlayan detaylar sayesinde radikal bir tasarımdan kaçınıldığını görmek mümkün. Daha geniş ve daha alçak tasarıma sahip yeni Accord, keskin kenarlı tasarım ve aracın kaslı yapısını vurgulayan geniş çamurluk ağızları ile güçlü bir duruş sergiliyor. Dış tasarımında dikkat çekici burun ve arkaya doğru uzanan akıcı hatlar da araca daha atletik bir stil sağlıyor. Ön kısıma bakıldığında köşeli tasarlanan farlar araca sert bir bakış kazandırıyor. Burun kısmındaki krom kaplı havalandırma ızgarası ise araca prestij katıyor. Araç gövdesinin büyük bir kısmında kullanılan sert çizgilerle ışık oyunlarının yapılması da Accord'un daha farklı görünmesine neden oluyor.

SINIF ATLATAN İÇ MEKAN

Aracın içi de kalite ve konforuyla Accord'un sınıf atladığını net olarak ortaya koyuyor. Civic modelinde olduğu gibi küçük çaplı ve kalın bir direksiyon simidinin kullanıldığı Accord'da, üst seviyedeki malzeme ve işçilik dikkat çekiyor. Kafa karıştırmayan kumanda birimlerinin yerleşimi de oldukça başarılı. Direksiyon simidinin arkasındaki dairesel formlu hız ve devir göstergesi de iç mekana sportif bir hava katıyor. Artan diz ve baş mesafesi sayesinde Accord, öncüsüne oranla daha geniş bir iç mekana kavuşmuş.

İkisi benzinli biri dizel olmak üzere 3 motor seçeneğine sahip Yeni Accord'un Türkiye'ye ilk etapta yanlızca 2.0 litre benzinli motor seçeneği gelecek. 2.0-litre i-VTEC motor, öncüsü ile benzer performans seviyeleri sunarken, yakıt tüketiminde ise kendisini geliştirmiş. 6300 devirde 156 beygir güç sunan yeni nesil benzinli motor, sınıfının en düşük yakıt tüketimini sağlıyor. Bu motor, Accord'un 9.3 saniyede 0'dan 100 km/s hıza çıkmasını sağlıyor ve maksimum 215 km/s'lik hız kazandırıyor. Karma yakıt tüketimi, önceki Accord'da 100 kilometrede 7.7 litreyken, yeni benzinli motorda bu oran 7.2 litreye çekilmiş. 2.2 litrelek i-dtec dizel motorun beygir gücü artarak 150 beygire çıkarken, Accord'un en güçlü motoru olan 2.4 litrelik i-VTEC benzinli motorun beygir gücü de 11 beygir artırılarak 201 beygire çıkartılmış. Her üç motorda 6 ileri manuel şanzıman bulunurken benzinli motorlarda 5 ileri otomatik seçeneğini de sunuluyor.

Accord'un orta üst sınıftaki diğer rakiplerinden ayrılmasını sağlayan en önemli özelliğini 'Şerit Koruma Destek Sistemi' oluşturuyor. Yeni Accord, 'Şerit Koruma Destek Sistemi' (LKAS) ile gerektiğinde direksiyon çevirme torku sağlayarak aracın şerit içindeki konumunu koruyor. Yani özellikle uzun yollarda yorgunluğunuza bağlı olarak aracınız şerit dışına çıktığı anda Accord sadece sesli uyarmıyor, direksiyonun kontrolünü de devralıp, aracı tekrar şeridinin içine sokuyor. Sistem, ön cama takılmış olan kameradan alınan görüntülerin yardımıyla aracın bulunduğu şeridin sınırlarını belirliyor. Daha sonra aracı şeridin ortasında tutmak için gerekli optimum direksiyon torkunu hesaplıyor ve bu tork sürücü hareketi (en az yüzde yirmi) ile desteklenen direksiyon torkunun (en fazla yüzde seksen) kombinasyonunu oluşturuyor. Araç şerit işaretini geçmek üzere olduğunda kesintisiz bir bip sesi duyuluyor ve sürücü buna tepki vermezse araç otomatik olarak direksiyona verdiği güçle şeridin içine kendini sokuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!