Güncelleme Tarihi:
Turizm Gazeteci ve Yazarları Derneği (TUYED) Başkanı Kerem Köfteoğlu'nun yönetimindeki www.turizmhaber.eu sitesi, çeşitli kurum ve kuruluşların raporlarından yararlanarak 2007'nin 10 temel turizm trendini belirledi.
Gezi rehberleri yayınlayan dünyaca ünlü Lonely Planet, “Görülmeye Değer Egzotik Yerler” kategorisinde 2007'nin gözde destinasyonları listesinde Türkiye'nin yanı sıra Çin, Fas, Arjantin, Brezilya, Nikaragua, İspanya, Yunanistan, Küba ve Meksika'ya yer verdi.
PROAKTİF İKİNCİ BAHARCILAR
Avrupa-Türkiye Turizm Konseyi (ETTC) Başkanı Hüseyin Baraner de 2007'nin iş hayatını tamamlamış, ancak aktif tatili tercih eden emeklilerin yılı olacağına dikkati çekti. Baraner, bu kesimin tırmanış, dans gibi aktiviteleri tercih edeceğini belirterek, “Bunlar gençliklerinde yapamadıklarını yapmak istediğinden, gençliklerinden çok farklı bir noktadalar” dedi.
Araştırmada, tatilde bol para harcayan gay-lezbiyen turistlerin 2007'de tüm turizmcilerin iştahını kabartmaya devam edeceğine değinildi.
NEHİRDE GEMİ TURLARI
Amerikan Tur Operatörleri Birliği (USTOA) ile Amerikan Seyahat Acenteleri Birliği (TIA) uzmanlarına göre, Avrupa'nın yeni tatil modası nehirde kruvaziyerlerle gezmek. Bu turlara katılanlar gemilerle dolaşırken birçok köy, kasaba ve üzüm bağlarında verilen molalardan büyük keyif alıyor. Baltık kıyıları, Fransa, Almanya ve Çin'deki nehirlerin 2007'de daha çok rağbet görmesi bekleniyor.
SPA-WELLNESS TALEBİ ARTIYOR
Amerikan Seyahat Acenteleri Birliğinin (TIA) yaptığı araştırma, tatilcilerin yüzde 54'ünün tatildeyken SPA merkezlerine uğrayıp rahatlamak istediklerini ortaya çıkarıyor. Avrupa'da yapılan araştırmalar ise tatilcilerin SPA-Wellness (sağlık-güzellik) istediğini ortaya koyuyor. Sadece Almanya'dan Türkiye'ye her yıl wellness için 90 bin kişinin geleceği tahmin ediliyor.
EKO-TURİZME İLGİ ARTACAK
Çevreye duyarlı eko-turizmin yıldızı bu yıl parlayacak. Araştırmalar, tatil tüketicisinin çevreye duyarlı turlara ilgisinin giderek arttığına işaret ediyor. Çevreye duyarlı tüketiciler, “Tatildeyken neden dünyayı korumayalım” anlayışından hareketle çevreye zarar verecek girişimlerden uzak duruyorlar. Bu çerçevede 2007'de çevreyi koruyan tesislerin rağbet göreceği tahmin ediliyor.
Bu arada, Alman turizm şirketi TUI'nin “EcoResort” adı altında ilk kez 2006-2007 kış sezonuna yönelik olarak yayınladığı, çevre dostu otellerin listesinin bulunduğu katalogda Türkiye'den hiç bir otelin yer almadığına değinildi.
SÜPERMARKET VE FAST FOODLAR TATİL SATACAK
Alman seyahat pazarında Noel'de aralarında Lidl, Aldi, Tchibo, Penny ve McDonalds gibi gıda ve perakende süpermarket ve fast food zincirleri tatil satışı yapıyor. Süpermarketlerin 2007'de çeşitli kampanyalarla tatil satışına yüklenecekleri belirtiliyor. Bu durumun da klasik acentelerin işlerini azaltacağı, acentelerin ciddi güç ve imaj kaybetmelerine yol açacağı belirtiliyor.
İNTERNETTEN TATİL SATIŞI ARTACAK
İnternetten tatil satışlarının 2007'de katlanarak artacağının öngörüldüğü araştırmada, geçen yıl Türkiye rezervasyonlarının 5 milyonu aştığı, bu rakamın 2007'de 7 milyona ulaşmasının hedeflendiğine işaret edildi.
Öte yandan “Laptop Turist” kavramının yaygınlaştığı, bu turistlerin dünyanın her yerinde online olabildikleri için bir yandan işlerini yürütürken, öbür yandan gönüllerince tatil yapabildikleri hatırlatıldı. 2007'de de “home office” çalışan laptoplu turistlerin, “otel office” turizmine eğilim gösterecekleri belirtiliyor.
BİLETSİZ UÇUŞLAR
Araştırma, hava yolu şirketlerinin önemli bir kısmının kağıt biletten vazgeçip, e-bilet satmaya başladığını ortaya koydu. Bu gelişmenin yanı sıra, ilki Fransa'da ikincisi Malezya'da açılan low-cost (ucuzcu) havaalanı uçakla seyahatlerin daha da ucuzlamasına yol açacağı öngörülüyor. Bu arada, 2007'de bazı uçaklarda cep telefonu da kullanılabileceği ifade ediliyor.
TATİL FİYATLARI ARTACAK
American Express kredi kartı şirketinin “Global Business Travel Forecast” adlı kuruluşa yaptırdığı araştırmaya göre, 2007 yılında dünya genelinde uçakla seyahat fiyatları yüzde 3 ile 7 arasında artış kaydedecek. Otel fiyatları ise ortalama yüzde 8 oranında yükselecek.
Öte yandan, avronun dolar karşısında değer kazanması Türkiye'ye olumlu yansıyacak. Bir yandan ABD'li turistler, öte yandan Avrupalı turistler ellerindeki paraya göre en iyi tatili satın alabilecekleri Türkiye'yi tercih edecek.