Ayşe Şule BİLGİÇ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 20, 2007 00:00
Bildiğiniz üzere, Çin’de pek çok motosiklet parçası üreten fabrika ve sayısız montaj tesisi var. Motosikletler üretilirken çeşitli yöntemler izlenerek son haline getiriliyor. Sık karşılaşılan yöntem ise montaj yapan işletmelerin çeşitli parça üreticilerinden temin ettiği parçalar ile bir model oluşturması.
Genellikle otomotiv sektöründe de buna benzer yöntemler uygulanır ancak kullanılacak parçaların karşılaması gereken standartlar çok kesin belirlenmiştir. Çin motosiklet endüstrisinde farklı olan şey ise aynı parçayı çeşitli vasıflarda (ve fiyatlarda) yüzlerce farklı üreticiden bulmanın mümkün olması. Çinli biraderlerin arasındaki farkları, kullanılan parçaların kalitesi belirliyor anlayacağınız.
Bu hafta size, Mondial, Truva ve Motoran markalarının, birbirleri ile neredeyse aynı gibi gözüken oysa parça kalitesi ve fiyat konusunda birbirinden farkları olan 3 skuterini anlatacağım. Dergimin ilk sayısı için ekip olarak yaptığımız detaylı inceleme sonunda bu 3 motora, Ertem eğilmez’in yönettiği; Kemal Sunal, Şener Şen, Halit Akçatepe’nin oynadığı unutulmaz "Süt Kardeşler" filmindeki karakterlerin isimlerini verdik. Dergiyi okuyanlar bıdı bıdı etmesin vallaha hala şu fıtık işi ile uğraşıyorum, okumayanlara faydamız olsun istedim.
Mondial HS150, Truva TR150 T-4, Motoran Vento uzak doğuda pek çok üretici tarafından farklı fabrikalarda üretilen bir skuter ailesinin üç örneği. Her üçü de aynı temeli paylaşıyorlar. Şasileri, motorları, yürüyen aksamları, aynı. Zaten Mondial HS150 ve Motoran Vento görünüm olarak da neredeyse farksızlar. Farkları görebilmek için ayrıntılara dikkatlice bakmak gerekiyor.
ORTAK ÖZELLİKLERİ
Süt kardeşler aynı teknik alt yapıyı paylaşıyorlar. 150 cc’lik tek silindirli motor günlük kullanım için yeterli gücü verebilecek kapasitede. Hava soğutma sistemi hararet sorunu yaşatmıyor. Teleskopik amortisörden oluşan ön çatalın üstünde 13 inçlik jantlar bulunuyor. Düşük süratlerde son derece kıvrak olan süt kardeşler, hız arttıkça virajlarda dikkatli olmayı gerektiriyorlar. Şimdi gelelim bireysel özelliklerine.
Mondial HS 150 (Emireri Ramazan) : HS 150 inceleme için geldiğinde henüz aküsü bile takılmamış, gıcır gıcır sıfır kilometre idi. Cillop skuterimizi çalıştırmak için hemen akümüzü aramaya başladık. Sele altı bagajdan çıkan akü kaliteli görünüyordu. Emireri Ramazan’ın deposunda bir damla bile benzin olmadığından ilk benzini temin ettik. Birkaç marştan sonra gayet dengeli şekilde çalışmaya başladı. Seçilen renkler ve optik oyunlar sayesinde dinamik görünen HS 150’nin işçiliği de temiz ve hatasızdı. Diğer kardeşlerinde olduğu gibi kullanılan plastik kalitesi kabul edilebilir seviyedeydi. Yola çıkınca biniş karakteri diğerlerine göre daha kısa ve bir parça yumuşak seçilen arka yayları sayesinde daha konforluydu. Henüz balataları alışmadığı için fren performansı oldukça zayıftı. Kampanalı tercih edilen arka freni sık sık ayarlasak ta bir türlü istediğimiz fren performansına ulaşamadık. Ön frende ise çok tartışılan hidrolik ABS sistemi bulunuyordu. Ön freni kilitlemeye yakın ölçüde sert kullandığımızda diğerlerine göre daha hassas bir dozaj ayarlama olanağı sunuyordu bu sistem. Ancak çok sert frenlerde ön tekerlek hala kilitleniyordu. HS150 gaza Vento’ya göre biraz daha yavaştan cevap verirken Truva TR150 T-4’ten daha atikti. Satış fiyatı tüm vergileri ve KDV dahil 1.840 YTL
Motoran Vento (Sütoğlan Şaban): Sütoğlan dedik Vento’ya. Çünkü tüm test boyunca ekibimizi en çok eğlendiren Vento oldu. Karşılaştırmamız için Motoran firmasından bu modeli istediğimizde 8 saat içinde İzmir’den İstanbul’a ulaştırmaları bizi oldukça şaşırttı. Motoran’ın ürünlerine olan güvenleri ve fırtına gibi hızları etkileyici idi. Sütoğlan’a dönersek sade ama temiz bir görünüme sahip. Karenaj işçiliği son derece iyi olmasına rağmen elektrik kablolarında birkaç özensizlik gördük. Yürüyen aksam ise bu kadar ekonomik bir motosiklet için oldukça iyiydi. Gaz kolu hassas, frenler ise son derece etkiliydi. Arkada kullanılan disk fren sistemi diğer kardeşlere göre fren kullanımında oldukça başarılıydı. Arka yaylar ise daha uzun seçilmiş ve bozuk zeminlerde biraz sert kalıyordu. Motoran’ın fiyatı ise tüm vergileri dahil 1.925 YTL.
Truva TR150 T-4 (Damat Bayram): Damat Bayram tıpkı filmdeki gibi daha ilk günden sorunlarla başladı teste. Direksiyon milindeki problem yüzünden skuter kesinlikle düz gitmeyi reddediyordu. Bir vidanın doğru şekilde sıkılmasıyla sorun çözüldü. Truva TR 150 T-4, Farklı ön far ve ön karenaj tasarımı sebebiyle daha tombul görünüyordu. Standart olarak gelen küçük arka çanta işlevsel ancak gürültülü idi. Diğer kardeşleri kadar gaza çabuk tepki vermese de TR150 T-4 son hıza ulaşana dek istikrarla hızlanıyordu. Frenler önde sorun yaratmazken arkada kampanalı sistem yine istediğimiz performansı veremedi. Uzun yaylara sahip arka süspansiyon bir parça sert ve gürültücüydü. (Truva bu güne kadar Global motor tarafından getirilmekteydi. Ancak öğrendiğime göre Global motor Truva’yı bıraktı. Başka bir firma aldı mı henüz bilemiyorum.) Bu yüzden satış fiyatı konusunda bir bilgi geçemiyoruzÖ
FARKLARI
Görünüm: Mondial HS 150 ve Motoran Vento neredeyse aynı görünüme sahipler. Mondial HS150’nin çift renkli selesi, stratejik yapıştırmaları ile dinamik görünümü güçlendirilmiş. Motoran Vento daha sade tasarlanmış. Mat siyah ve gri renklerin seçildiği alternatif ise daha şık görünüyor. Truva TR 150 T-4 ün far grubu farklı tercih edilse de kalan kısımları diğerleri ile aynı.
Egsozlar: Mondial ve Motoran alüminyum kaplamalı egzozlar kullanıyorlar. Truva ise sac döküm farklı bir egzoz kullanıyor.
Frenler: Her üç kardeşin de ön frenleri aynı sisteme sahip. Bir diskin üzerinde tek pistonlu sistem bu ağırlıktaki skuterler için yeterli. Sadece Mondial HS150 de hidrolik ABS sistemi ile frenlerin dozajlaması farklılaştırılmış. Arka frenler Mondial ve Truva’da kampana tercih edilmiş. Henüz yeni olan skuterlerde yeterli frenleme gücüne ulaşamadık. Motoran Vento’da kullanılan disk fren sistemi ise son derece etkili.
Aynalar: Mondial ve Motoran aynı aynaları kullanıyor. Şık görünüme rağmen ayarlamak zor. Truva’nın aynaları daha basit görünümlü ancak daha kolay ayarlanabiliyor.