2.9 milyar doları verdik, amiral gemimizi bırakmadık

Güncelleme Tarihi:

2.9 milyar doları verdik, amiral gemimizi bırakmadık
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 11, 2005 00:00

Atatürk Havalimanı dış ve iç hatlar iÅŸletme ihalesini 2 milyar 950 milyon dolara Tepe-Akfen ortaklığı kazandı. TAV Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, ‘Atatürk Havalimanı gibi bir yeri Malezyalılara bırakmak doÄŸru olmazdı, burası bizim amiral gemimiz’ diye konuÅŸtu.BUGÃœNE kadar Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin iÅŸleticisi olan Tepe-Akfen-Vie (TAV), dış hatların yanı sıra artık iç hatlar ve otoparkı da 15 yıl 6 ay boyunca iÅŸletecek. Mevcut dış hatlar iÅŸletme süresi 3 Temmuz’da dolacak olan TAV, ihalede verdiÄŸi 2 milyar 950 milyon dolarlık teklifle Malezyalı rakibini geride bıraktı.MALEZYALILARLA YARIÅžTI: Türkiye’nin toplam yolcu trafiÄŸinin yüzde 35’ine hizmet veren havalimanının iÅŸletme ihalesi dün Devlet Hava Meydanları Ä°ÅŸletmesi Genel Müdürlüğü’nde (DHMÄ°) kapalı zarf, pazarlık usulü ile yapıldı. Ä°halede DeÄŸer Tesbit Komisyonu’nun belirlediÄŸi muhammen bedelin üstüne çıkılması ÅŸartı arandı. Åžartname satın alan ÅŸirketlerden TAV, Kuala Lumpur Malaysia ve Alsim Alarko ihaleye katılırken Fransız ADP-SNC Lavalin teÅŸekkür mektubunu ileterek ihaleden çekildi. Terminalin 15 yıl 6 aylığına iÅŸletilmesini içeren ihale için 7 ÅŸartname alınmasına karşın, ihaleye 3 grup katılmış oldu. Ancak Alarko Alsim-Corporacion America SA konsorsiyumunun ihale yerine getiremeyerek ihale dışı bırakıldı. Böylece Malezyalı havalimanı iÅŸletmecisi Kuala Lumpur International ile TAV karşı karşıya kaldı. BEÅž TUR PAZARLIK YAPILDI: Öğleden sonraki oturumda Kuala Lumpur Malaysia ile TAV temsilcileri ihale komisyonu ile ayrı ayrı pazarlığa oturdu. Saat 14.00’de baÅŸlayan pazarlıklar saat 16.30’da 5’inci tur sonununda tamamlandı. Ä°hale sonucunda açıklama yapan Komisyon BaÅŸkanı Funda Ocak, Malezyalı ÅŸirketin yazılı olarak 1 milyar 593 milyon dolar, TAV’ın ise 2 milyar 124 milyon dolar teklif verdiÄŸini açıkladı. Ocak, Malezyalı ÅŸirketin pazarlığın 5’inci turunda 1 milyar 711 milyon dolarla son teklifini verdiÄŸini, TAV’ın da 5. turun sonunda 2 milyar 950 milyon dolar vererek ihaleyi kazandığını açıkladı.YÃœZDE 23’Ü PEŞİN: TAV Murahhas Azası Sani Åžener, ihale sonrası yaptığı açıklamada, bedelin yüzde 23’ünü nakit ve piÅŸen olarak kalan miktarını da daha sonra her iÅŸletme döneminin başında olmak üzere taksitler halinde ödeyeceklerini açıkladı. Åžener, ÅŸunları söyledi: ‘İhaleyi aldık, bu zor ve riskli bir iÅŸtir. Havacılıkta ufacık krizler büyük sorunlara yol açabiliyor. Proöenin toplam süresi olan 15.5 yılda 5.6 milyar dolarlık bir ciro bekliyoruz. Halen iÅŸlettiÄŸimiz dış hatlar terminalinde 2 bin 500 kiÅŸi çalışıyor. Bu çalışanlarımızın hüsrana uÄŸramalarını istemiyorduk.’HERKES RAHATLADI: TAV Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, ihalede yarıştıkları Kuala Lumpur International’i kastederek ‘Atatürk Havalimanı gibi bir yeri Malezyalılar’a bırakmak doÄŸru olmazdı. Ä°ngiltere’de Heathrow Havalimanı’nı Ä°ngilizler’den baÅŸkası mı iÅŸletiyor? Biz de bu iÅŸi baÅŸkasına bırakmadık. Artık burası bizim amiral gemimiz’ diye konuÅŸtu. Akın, ihale sonrası ÅŸu deÄŸerlendirmeyi yaptı: ‘İhale kapalı zarf usulü olduÄŸu için rakiplerimizin verdiÄŸi fiyatı öğrenemeden yarıştık ama verdiÄŸimiz fiyatla herkesin rahatladığına inanıyorum. Çünkü ihale öncesinde müthiÅŸ bir spekülasyon vardı, bu da hem bizim hem de idarenin üzerinde bir baskı oluÅŸturuyordu. Bu arada kimse bu fiyatın yüksek olduÄŸunu düşünerek, vereceÄŸimiz hizmetlerin fiyatını yükselteceÄŸimizi düşünmesin, herkes rahat olsun. Fiyatlar ÅŸu andakinden farklı olmayacak zaten ayakbastı gibi bedelleri devlet belirliyor.’Akın: Artık yolcu garantisi olmayacakTAV Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Hamdi Akın, kendilerine yolcu garantisi verilmediÄŸini açıklayarak, ‘Eskiden sözleÅŸmede böyle bir garanti vardı ve yolcu az olduÄŸu zaman farkı alabiliyorduk. Fazla yolcu olduÄŸunda bunun geliri DHMİ’ye gidiyordu. Ancak yeni sözleÅŸmeye göre yolcu az da olsa, fazla da olsa bizim. Yani zararda bizim kár da’ dedi.En yakın rakibe 789 milyon dolar fark attıTAV’ın Atatürk Havalimanı için verdiÄŸi 2 milyar 950 milyar dolarlık teklifin, 450 milyon dolarını KDV’den oluÅŸturuyor. KDV haric TAV’ın verdiÄŸi teklif 2.5 milyar dolar. Böylece TAV, KDV hariç 1 milyar 711 milyon dolarla en yüksek ikinci teklifi ise Kuala Lumpur Malaysia ÅŸirketinden 789 milyon dolar fazla vermiÅŸ oldu.En yüksek parayı vermek sosyal sorumlulukSANÄ° Åžener, ihalede yüksek rakamı vermelerinde üç nedenin etkili olduÄŸunu belirterek, ÅŸirket olarak sosyal sorumluluÄŸa önem verdiklerini kaydetti. Atatürk Havalimanı’nın Türkiye’nin giriÅŸ kapısı olduÄŸunu, bu nedenle iÅŸletilmesinin kolay olmadığını belirten Åžener, ‘Ancak biz kolay iÅŸletiyoruz’ diye konuÅŸtu. Kuala Lumpur’dan çekindiklerini, ancak Avrupalı firmalardan çekinmediklerini ifade ederek, TAV olarak Hindistan’daki, Dubai’deki ihalelere girdiklerini bildirdi. Dünyadaki rakiplerini iyi tanıdıklarını savunan Åžener, ‘Kimin ne yapıp yapamayacağını çok iyi biliyoruz. Ä°halenin daha onaylanması lazım. Onaylandıktan sonra Ä°stanbul referansını baÅŸka yerlere taşırız biz. Bu rakamlarla tabii para kaybetmeyiz, ticari kaygılarımızın en son kısmında kar gelir. Karsızlık kansızlıktır. Bir firmanın kár etmesi gerekir’ dedi.Ä°hale dışı kalan Alarko yargıya girecekÄ°HALEYE 2 milyar dolar teklif veren Alarko Alsim konsorsiyumunun ihaleden elenmesinin nedeni Arjantinli ortağın havalimanı iÅŸletmelerinde doÄŸrudan iÅŸletmeci yerine hissedar olarak yer alması etkili oldu. Ä°hale Komisyonunun BaÅŸkanı Funda Ocak, Alsim Alarko’nun ihale ÅŸartnamesinin 6. maddesine göre teknik yeterliliÄŸi bulunmadığını açıklayarak ÅŸirketin ihale dışı bırakıldığını açıkladı. Ocak, Alsim Alarko’nun ihaleye tüzel kiÅŸilik olarak katılma ve 150 bin metrekarelik bir alanı en az üç yıl iÅŸletmesi ÅŸartlarına uymadığı gerekçesiyle ihale dışı kaldığını belirtti. Ocak, ‘İşletmeci belgesi bizim istediÄŸimiz mahiyette deÄŸil’ dedi. Karara tepki gösteren Alarko Holding Genel Koordinatörü Ayhan Yavrucu, ihalenin iptali için yargı yoluna baÅŸvuracaklarını belirterek, ‘Bu Türkiye’nin aleyhine olmuÅŸtur’ dedi.3 büyük kent TAV’ın olduÄ°STANBUL Atatürk Havalimanı’nın iç ve dış hat terminallerinin iÅŸletmecisi olan Tepe-Akfen ortaklığı, geçtiÄŸimiz günlerde de Havaş’ın yüzde 60 hissesihni 110 milyon dolara Turgay Ciner’den satın alarak Ä°stanbul ve Ankara ile birlikte Ä°zmir terminalini de bünyesine katmıştı.Ödeme koÅŸullarıSözleÅŸmenin imzalandığı gün toplam rakamın yüzde 2.5’i,Devirden sonra 5 gün içinde yüzde 5’i,Devirden sonra 180 gün içinde yüzde 15.5’i,2007 yılbaşından itibaren her yıl başında yüzde 5.5’i dhmi’ye ödenecek. Rakamlarla Atatürk havalimanıİÇ HATLAR TERMÄ°NALÄ°Yolcu kapasitesi: 7.5 milyon yolcu/yılToplam kullanım alanı: 62.500.-m2Yolcu kullanım alanı: 26.643.-m2Check-ın kontuarı:108 adet Bilet satış kontuarı: 28 adetBagaj konveyörü: GidiÅŸ 4 adet, geliÅŸ 7 adetGüvenlik konrol bankosu: 12 adetYolcu köprüsü: 9DIÅž HATLAR TERMÄ°NALÄ°Yolcu kapasitesi: 20 milyon yolcu/yılToplam kullanım alanı: 321.000.-m2Yolcu kullanım alanı: 186.000.-m2Check-ın kontuarı: 224 adetBilet satış kontuarı: 38 adetBagaj konveyörü: 11 adetPasaport kontrol bankosu: 74 adet Gümrük kontrol bankosu: 14 adetGüvenlik konrol bankosu: 31 adetYolcu köprüsü: 23 adetOtopark kapasitesi: 7.600 araçÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!