Ümit ÇETİN/ORDU
Oluşturulma Tarihi: Nisan 08, 2007 00:00
Başbakan Tayyip Erdoğan, aralarında 3 bin 820 metre ile Türkiye’nin en uzun tünelinin de bulunduğu Bolaman-Perşembe tünelleri ile Karadeniz Sahil Yolu’nu törenle açtı.
Erdoğan, 2.5 milyar dolara mal olan 542 kilometrelik yolun Türkiye’nin rüyası olduğunu belirterek, "Karadeniz Sahil Yolu, önce İstanbul’un üçüncü köprüsüyle, oradan da Avrupa’yla buluşacak" dedi.
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan, aralarında 3 bin 820 metre ile Türkiye’nin en uzun tünelinin de bulunduğu Bolaman-Perşembe tünellerinin açılış töreninde, Karadeniz Sahil Yolu’nun İstanbul’da yapılacak Üçüncü Boğaz Köprüsü’ne bağlancağını söyledi. Erdoğan, "İnşallah Karadeniz Sahil Yolu İstanbul’un üçüncü köprüsü ile de bütünleşecek. Onunla da kalmayacak Avrupa ile buluşacak" dedi.
YAPIMI 20 YIL SÜRDÜ: Erdoğan, dün 1987 yılından bu yana yapımı devam eden 542 kilometre uzunluğundaki Karadeniz Sahil Yolu’nun resmi açılışını, Türkiye’nin en uzun tüneli olan Nefise Akçelik Tüneli’nde gerçekleştirdi. Karadeniz Sahil Yolu’nun sadece Karadeniz Bölgesi’nin değil, tüm bölgelerin, 73 milyon vatandaşın yarım asırlık rüyası ve özlemi olduğunu belirten Erdoğan şunları söyledi: "Karadeniz Sahil Yolu gündeme gelmesinden bu yana 34 hükümet geçti. Yolun hayata geçirilmesi için ilk kazma ise 1987 yılında vuruldu. 1987 yılından bu yana da 12 hükümet geçti. Proje 24 yıl sonra AKP iktidarınca bitirildi. Proje aynı tempoda yürüseydi ve AKP iktidarda olmasaydı Karadeniz Sahil Yolu 2024 yılında tamamlanabilecekti. Karadeniz Sahil Yolu’nun hayata geçirilmesi için 16 yılda 224 kilometrelik mesafe alındı. AKP ise sadece 4 yılda 316 kilometre yol yaptı."
AKDENİZ GİBİ OLACAK: "Bu yollarla turizm ve ticaret merkezlerine, limanlara, havaalanlarına büyük bir canlılık geldiğini göreceksiniz" diyen Erdoğan, Karadeniz Sahil Yolu’nin 16 yılda yüzde 40’ının, 4 yılda ise yüzde 60’ı yapıldığını vurguladı. Erdoğan, sözlerine şöyle devam etti: "16 yılda yapılanın toplam 1.5 katını sadece 4 yılda gerçekleştirdik. Bu gayret, bu azim, bu heyecan güçlü bir iradenin eseridir. Bunu başardığımız için bahtiyarız. Bu yol, Türkiye Cumhuriyeti tarihinin gerçekleştirdiği en modern kalkınma projelerinden biridir. Bu uzun yolda sadece insanlar birbirlerine kavuşmayacak. Bu yol sayesinde Karadeniz eşsiz bir cazibe merkezi olacaktır. Turizmin gelişmesinde en önemli unsurlardan biri şüphesiz ulaşımdır. Bu yol Karadeniz Bölgesinin Akdeniz gibi eşsiz bir turizm cenneti haline gelmesine önemli etki yapacaktır."
HEDEF ÜÇÜNCÜ KÖPRÜYLE AVRUPA: Açılış sırasında bir de hedef açıklayan Erdoğan, şöyle konuştu: "İnşallah Karadeniz Sahil Yolu İstanbul’un üçüncü köprüsü ile de bütünleşecek. Ve onunla da kalmayacak Avrupa ile buluşacak. Bunu şu anda farklı görenler olabilir. Ama bu bir hedeftir. İnşallah bunun adımını da evvelallah bundan sonraki dönemde kazmasını vuracak ve böylece bu yolculuğumuzla birlikte dünyanın en uzun sahil yoluna Türkiye kavuşacaktır. Karayolları Genel Müdürlüğü’müzün cumhuriyet tarihinde gerçekleştirdiği en büyük proje budur."
Bu bir aşk meselesi laf üretmekle olmuyor
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan, "Bu bir aşk meselesi. Bu, laf üretmekle olmuyor. Gece gündüz çalışmakla oluyor" diyerek şöyle konuştu: "Türkiye’nin nereden nereye geldiğini görmek isteyenler Türkiye’nin yollarına düşsünler. Şehirlerimizin hangi mantıkla, nasıl birbirine bağlandığını görsünler. Durmak yok. Biz Türkiye’yi bir bütün olarak ele aldık ve yola böyle devam ettik. Karadeniz’in fındığı da çayı da Akdeniz’in narenciyesi de, Malatya’nın kayısısı da Doğu’nun hayvancılığı da Ege’nin zeytini de bizim sorunumuzdur."
6 il, 63 ilçe, 9 liman ve 2 havaalanına hizmet verecek
BAYINDIRLIK ve İskan Bakanı Faruk Nafiz Özak, "Karadeniz’e ak gerdanlık takılmıştır" dediği açılışta Karadeniz Sahil Yolu’nun yapımıyla ilgili gelişmeler hakkında şu bilgileri verdi: "Yolun yapımına 1987 yılında başlandı. 1987 yılında yapılan ilk ihalenin ardından çalışmalar 2004 yılından itibaren hız kazandı. 2002 yılına kadar yüzde 40’ı tamamlanan yolun, geri kalan bölümü 2002 yılından itibaren tamamlandı. 2 gidiş, 2 geliş olmak üzere 4 şeritli güzergah, kent girişlerinde 3 gidiş ve 3 geliş olmak üzere projelendirildi. Yol Samsun’dan Sarp sınır kapısına kadar uzanan bölgede 6 il, 63 ilçe ile 9 liman, 2 hava alanı ve sahil boyunca sayısız küçük yerleşim birimine hizmet verecek. Bu ülke ekonomisine yılda 600 milyon YTL katkı sağlayacak."
Önce öde devrini kapattık
İKTİDARA geldikten sonra Karadeniz Sahil Yolu konusunda bazı sıkıntılar yaşadıklarını anlatan Başbakan Tayyip Erdoğan, şunları söyledi: "Ben bu tüneller bölgesine helikopter ile 4 kez bizzat geldim. Davulla zurnayla gelmedim. Sadece ilgili müteahhit arkadaşlarımla beraber geldim ve buradaki çalışmaları bizzat yerinde inceledim. Zaman zaman para, ödenekten dolayı biraz küslükler oldu. Müteahhit arkadaşlarıma şunları söyledim; ’Artık yeni bir dönem başladı. Ben sizden şunu rica ediyorum. Önce devlet para verecek sonra müteahhit çalışacak. Bu devir kapandı. Şimdi yeni bir dönem başlatacağız. Önce siz harcayacaksınız, sonra biz ödeyeceğiz. Bu projenin adı da Karadeniz modeli olsun’ dedim."
Yüce Divan’a gönderdiği Yılmaz’ı ’onur konuğu’ diye davet etti
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan tarafından açılışa davet edilen eski Başbakan Mesut Yılmaz törene katılmadı. Mesut Yılmaz, AKP hükümeti tarafından Türkbank nedeniyle Yüce Divan’a gönderilmiş, aklanmıştı. Açılışa eski bakanlardan sadece Zeki Ergezen katıldı. 1960’lı yıllarda planlanan, ilk ihalesi 1987 yılında yapılan sahil yolunun temeli ise 1998 yılında dönemin Başbakanı Mesut Yılmaz tarafından Rize’de atılmıştı.
Tamamı 4.5 milyar dolara mal olacak
TAMAMLANDIĞINDA 4.5 milyar dolara mal olacağı hesap edilen Karadeniz Sahil Yolu Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Rize ve Artvin illerinden geçecek. Karadeniz Sahil Yolu güzergahında 263 köprü, 32 tünel bulunuyor. Samsun’dan Sarp’a kadar uzanan ve 13 hükümet eskiten yol, stratejistler tarafından Avrupa’yı Asya’ya bağlayan "Çağdaş İpek Yolu" olarak tanımlanıyor. Türkiye’ye ekonomik, siyasi, jeopolitik ve stratejik yönden büyük önem kazandıracak olan yol yaklaşık 8 milyon bölge halkının yaşamını kolaylaştıracak.