OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 20, 2005 00:00
Soldan akan
trafik deyince insanların aklına Ä°ngiltere gelir. Oysa, trafiÄŸin yasal bir zorunluluk olarak soldan iÅŸlemesi 1300 yılında Ä°talya’da Papa 8’inci Boniface tarafından saÄŸlandı. Böylece, dünya nüfusunun 3’te 1’inin trafikte Türkiye’ye göre tersten gitmesini neden olan sistemin temelleri atılmış oldu.Soldan akan trafik veya saÄŸdan direksiyonlu araçlar söz konusu olduÄŸunda insanların aklına ‘İngiliz sistemi’ gelir. 2002 yılı verilerine göre nufüsü 6.7 milyarı bulan dünyada yaklaşık olarak 2.2 milyar kiÅŸi bu sisteme göre seyahat ediyor. Oysa, trafikte soldan gitmenin temelleri Ä°talya’ya daha doÄŸrusu Papa 8’inci Boniface dönemine dayanıyor. Papa Bonfice 1300 yılında ‘Bütün yollar Roma’ya çıkar’ diyerek, Hıristiyanlara günahlarından arınmaları için bugünkü Vatikan’a gelmeleri çaÄŸrısınında bulundu. O yıl 2 milyon hacının ziyaret ettiÄŸi Roma’nın yolları ise böyle bir yoÄŸunluÄŸu kaldıracak durumda deÄŸildi. Bunun üzerine yollarda karmaÅŸa çıkmasını önlemek isteyen Papa Bonfice, yolun solundan gidilmesi gerektiÄŸini de belirten bir çeÅŸit trafik yasası çıkardı. M.S. 1300 yılında trafikte soldan seyahat etmeyi zorunlu hale getiren Papa Bonfice, modern anlamda trafik kurallarının temellerinin atılmasını saÄŸladı. Böylece, dünya nüfusunun 3’te 1’i ‘İngilizlere özgü’ olarak bilinen bu sistemle trafikte seyahat eder hale geldi. Ä°ngiliz tarihçi ve yazar C. Northcote Parkinson’a göre de ‘doÄŸal olan’ olarak adlandırılan trafikte soldan gitmenin altında insanların büyük bir çoÄŸunlunun saÄŸ elinin kullanması (saÄŸlak olması) yatıyor. Ortaçağ’da at ile yolun solunda seyahat eden kiÅŸiler, bir tehlike anında kılıçlarını saÄŸ elleriyle rahatça kullanabiliyorlardı. Günümüzde ise trafiÄŸin soldan iÅŸlediÄŸi ülkelerin büyük bir çoÄŸunlunun daha önce Britanya Ä°mparotorluÄŸu’nun sömürgesi olması dikkat çekiyor. Japonya, Endenozya, Mozambik ve Tayland gibi ülkeler ise bu durumun dışında kalıyor. Ä°talya, Çin, Kanada, Ä°sveç, Ä°zlanda ve ABD gibi birçok ülke trafiÄŸin akışını soldan saÄŸa deÄŸiÅŸtirenler arasında yer alırken, sistemi saÄŸdan sola deÄŸiÅŸtiren tek örnek ise Okinava. Bir Japon adası olan Okinava 1978 yılında trafik akışının soldan olması kuralını uygulamaya koydu. Ä°sveç’te ise 1955 yılında düzenlenen halk olamasında yüzde 82.9 oranında ‘hayır’ cevabı çıkmasına raÄŸmen, parlamento 1963 yılında trafik akışını soldan saÄŸa deÄŸiÅŸtiren yasayı onayladı. 3 Eylül 1967 tarihinde baÅŸlatılan yeni uygula öncesi 4 saat boyunca resmi araçlar hariç bütün taşıtların trafiÄŸe çıkması yasaklandı. Böylece, araçların büyük bir çoÄŸunluÄŸu soldan direksiyonlu olan Ä°sveç; sınır komÅŸuları Norveç, Finlandiya ve Danimarka’da uygulanan trafik sistemiyle uyum saÄŸlamış oldu. Ä°ngiliz sisteminde Amerikan araçlarıKarayip adalarında trafik soldan akmasına raÄŸmen araçların büyük bir çoÄŸunluÄŸu olması gerektiÄŸinin aksine soldan direksiyonlu. Bunun nedeni ise kullanılan araçların büyük bir çoÄŸunluÄŸunun ABD’den ithal edilmesi. Soldan direksiyon prestij sembolüFarklı ve ilginç ÅŸeylerin kısa sürede popüler olduÄŸu Japonya’da soldan direksiyonlu otomobil kullanmak prestij göstergesi olarak kabul ediliyor. TrafiÄŸin soldan aktığı ülkeler arasında yer alan bu ülkede ithal edilen soldan direksiyonlu araçları kullanmak önemli bir prestij sembolü olarak görülüyor.TrafiÄŸi soldan akan ülkelerASYA-PASÄ°FÄ°KAvustralya, BangladeÅŸ, Butan, Bruneyi, Cook Adaları, Cocos Adası, Endonezya, Fiji, Hong Hong, Hindistan, Japonya, Kiribati, Makau, Malezya, Maritus, Nepal, Norfolk Adaları, Pakistan, Papua Yeni Gine, Pitcairn Adası, Singapur, Solomon Adaları, Siri Lanka, Tayland, Tonga ve Yeni Zellanda.AVRUPAÄ°ngiltere, Güney Kıbrıs, Kanal Adası, Kuzey Kıbrıs ve Malta. AMERÄ°KAAngula, Antigua, Bahamalar, Barbados, BVI, Kayman Adaları, Dominik, Granada, Guyana, Jameyika, Monserrat, St. Helena, St. Kitts ve Nevis, St. Luçiya, St. Vinsent, Suriname, Trinidad ve Tobako, Turks and Caicos Adaları, ve USVI.AFRÄ°KABostvana, Güney Afrika, Kenya, Lesotto, Malavi, Mozambik, Namibya, Seychelles, Somali, Svaziland, Tanzanya, Uganda, Zambiya ve Zimbave.Ä°ngilizler de istedi deÄŸiÅŸmek pahalı geldiKıta Avrupa’sına uyum saÄŸlamak isteyen Ä°ngiltere’de de 1960 yılında trafik akış yönünü deÄŸiÅŸtirmek için çalışmalara baÅŸlandı. Hazırlanan raporlar sonucunda saÄŸdan direksiyonlu araçların cenneti olarak bilinen Ä°ngiltere’nin trafik akış yönünü deÄŸiÅŸtirmesinin milyarlarca paund’da mal olacağı ortaya çıkınca, bu fikirden vazgeçildi. Mazda5 AÄŸustos’ta piyasadaMazda’nın segmentinde ilk olan 6+1 koltuk yerleÅŸimine sahip otomobili Mazda5 MPV’nin, AÄŸustos ayında Türkiye pazarına sunulması bekleniyor. Bir aile otomobili olarak tasarlanan Mazda5, ilk bakışta 6 kiÅŸilik olarak görülen iç mekanında, katlanabilir koltuk ilavesi sayesinde 7 kiÅŸi rahatça yolculuk edebiliyor. Yedinci koltuÄŸun katlanması durumunda araç içinde oluÅŸan koridor sayesinde aracın her bölümünden birbirine geçiÅŸ imkanı saÄŸlanırken, ikinci sırada bulunan koltuklar da ayrı ayrı ön ve arkaya hareket edebiliyor. 4 silindirli 2.0 litrelik bir motora sahip olan araç, geliÅŸmiÅŸ darbe enerjisi dağıtım ve sönümleme sistemi, bütünleyici güvenlik sistemi, 4 tekerlekte bulunan ABS, fren destek sistemi ve fren gücü dağıtım sistemi, dinamik stabilite kontrol, ön, yan ve perde hava yastıkları gibi güvenlik donanımlarına sahip. Â
button