OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 09, 2003 00:00
Diyarbakır'daki uçak kazasının ardından, 18 havaalanında uçakların sisli havalarda güvenli inişlerini sağlayan ILS cihazının olmadığı ortaya çıktı. Uçak kazalarının, pilotaj hatası, çevresel koşullar ve teknik sorunlardan kaynaklandığını belirten bir uzman, "Eğer Diyarbakır Havalimanı'nda ILS cihazı olsaydı kaza riski en aza indirilirdi" dedi.Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ) tarafından genellikle Norveç'ten ithal edilen ILS cihazı,
Atatürk, Esenboğa, Antalya, Dalaman ve Adnan Menderes havaalanı ile Trabzon, Adana, Nevşehir, Bodrum-Milas ve Süleyman Demirel havaalanlarında bulunuyor. Uçak kazasının yaşandığı Diyarbakır Havalimanı, Kayseri, Gaziantep, Van Ferit Melen, Adımayan, Ağrı, Balıkesir, Çanakkale, Elazığ, Erzincan, Kahramanmaraş, Konya, Malatya, Mardin, Muş, Siirt, Şanlıurfa ve Denizli Çardak havalimanlarında pilotlar bu cihaz olmadığı için 'Vor' adı verilen yaklaştırma cihazıyla iniş- kalkış yapabiliyor. 'ILS' adı verilen aletli iniş sistemi ayrıca, DHMİ tarafından kapatılan Sivas, Sinop, Tokat, Zonguldak ve Uşak'ta da bulunmuyor.Cihazın gerekliliği, havaalanının fiziki koşullarına göre belirleniyor. Düz ve sis görülmeyen bölgelere kurulan havaalanları için gerekmeyen ILS cihazı, halen aralarında Diyarbakır'ın da yer aldığı 18 havaalanında bulunmuyor. Cihazın sağladığı görüş mesafesi, pist ışıklandırmasına bağlı olarak değişiyor. Kayseri Erkilet Havaalanı'na da kurulacak olan ILS cihazının ihalesi ise bir süre önce yapıldı. Norveç firması tarafından kurulacak cihaz, 800-1200 metre görüş mesafesindeki sisli havalarda güvenli iniş sağlayacak. Yaklaşık 550 milyar liraya mal olacak cihazın 2 ay içinde havaalanına kurulması planlanıyor. ILS: EMNİYETLİ İNİŞ SİSTEMİILS'nin (Insturument Landing System), "bulut tavanının alçak, görüş faktörlerinin kötü olduğu hava koşullarında uçağın piste elektronik cihazlarla emniyetli iniş yapmasını sağlayan sistem" olarak tanımlanıyor. Uçak Teknisyenleri Derneği'nin, ''www.uted.org'' adresinden ulaşılan internet sitesinde yer alan bilgiye göre, pilotlar için inişlerde büyük kolaylık sağladığı belirtilen sistemin 3 ana tesisi bulunuyor. Söz konusu 3 tesisin işleyişi ise şöyle anlatılıyor: "Localizer: Bir piste ILS yaklaşması yapan uçakların, pistin merkez hattı doğrultusunda yaklaşmalarını sağlar. Pist sonundan itibaren 1000 feet (300 metre) mesafededir. Localizer vericileri 25 nm'ye kadar sinyal yayınlar. Yani uçak pist uzantısından 25 nm'den itibaren sinyali almaya başlar. Glide Path: Pilotlara açısal bilgi verir. İniş yapacak uçaklara piste en uygun süzülme açısı (yaklaşık 3 derece) içinde alçalmalarını sağlar. Markerler: ILS de kullanılan markerler, alçalma yapan uçakların pilotlarına pist başına ne kadar mesafede olduklarını bildirir. Dış, orta ve iç olmak üzere 3 marker vardır. Dış Marker, pist başına yaklaşık 4nm (7240) metre mesafededir. Orta Marker, pist başına3500 feet (1050 metre) mesafededir. İç Marker de pist başından 50 feet(15 metre) uzaklığa yerleştirilir. ILS'ler kendi aralarında, uçağın 60 metreye kadar alçalabildiği CAT 1, 30 metreye kadar alçalabildiği CAT 2 ve sıfır seviyesindeki CAT3 olmak üzere 3 kategoriye ayrılıyor.'' ILS DIŞINDAKİ SİSTEM PAHALIBu arada, ILS sisteminin
trafik yoÄŸunluÄŸu karşısında kapasitesinin sınırlı kalması ve geliÅŸtirilmiÅŸ yeni bir ILS sisteminin mümkün olmamasının MLS (Microwave Landing System) ile yer deÄŸiÅŸtirmesini gündeme getirdiÄŸi belirtiliyor. Bu sistem üzerindeki çalışmaların ve denemelerin halen sürdüğü bilgisine yer verilen sitede, ancak sisteminÅŸu an için pahalı olduÄŸu ve SHF bandında çalıştığı kaydediliyor.ILS OLSAYDI RÄ°SK EN AZA Ä°NERDÄ°Türkiye Havayolu Pilotları DerneÄŸi (TALPA) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Necmi Ekici, uçak kazalarının oluÅŸumunda pilotaj hatası, çevresel koÅŸullar ve teknik sorunların etkili olduÄŸunu belirterek, ''EÄŸer Diyarbakır Havalimanı'nda ILS cihazı olsaydı kaza riski en aza indirilirdi'' dedi. Ekici, Diyarbakır'da 75 kiÅŸinin ölümü, 5 kiÅŸinin de yaralanması ile sonuçlanan uçak kazasının nasıl oluÅŸtuÄŸuna iliÅŸkin, ÅŸu anda kimsenin elinde yeterli bir bilginin bulunmadığını kaydetti. Kazanın nedenine iliÅŸkin yapılacak açıklamaların tahminden öte gidemeyeceÄŸini vurgulayan Ekici, ''Kaza ancak bulunan karakutuların incelenmesiyle aydınlanacak'' dedi. Ekici, Türkiye'de, 52 adet sivil havaalanı bulunduÄŸunu hatırlatarak, bunlara ilaveten bazı illerde de askeri havaalanlarının sivil uçuÅŸa açıldığını anlattı. Askeri havaalanlarının gerekli standartlar oluÅŸturulduktan sonra uçuÅŸa açıldığını dile getiren Ekici, ''Türkiye'deki askeri havaalanları dünyadaki bütün uçakların inip kalkmasına müsaittir'' dedi. Uçak kazalarında pilotaj hataları, teknik arızalar ve hava koÅŸullarının etkili olduÄŸunu ifade eden Ekici, şöyle devam etti: ''Instrument Landing System (ILS) otomatik olarak uçağın alçak birbiçimde piste yaklaÅŸmasını ve iniÅŸ yapmasını saÄŸlar. Bu sistemde pilotdevreden çıkmaz, sadece verileri sürekli kontrol altında tutar. EÄŸer Diyarbakır Havalimanı'nda, ILS cihazı olsaydı kaza riski, en aza indirilirdi. Hava taşımacılığı yapıyorsan, taşımacılığın yapıldığı bütün meydanlara emniyet için ILS cihazlarını koymak ÅŸart. Bu sistem sayesinde her türlü hava koÅŸulunda, cihazın kabiliyetine göre gidebilirsiniz.'' Ekici, cihazın maliyetinin söylendiÄŸi gibi 1 milyon dolar olmadığını da belirterek, ''Cihazın maliyeti, özelliÄŸine göre deÄŸiÅŸir.Ä°ÅŸlevine göre bu cihazlar 150-200 bin dolar ile 500 bin dolar arasında'' dedi. Ekici, havaalanlarının uçuÅŸ için uygunlunun, içinde barındırdığıcihazların kalitesiyle de doÄŸrudan ilgili olduÄŸunu belirterek, ''Havaalanına uygun cihaz konulmuÅŸsa, o havaalanı en iyi ÅŸekilde görevini yapar. Türkiye'deki havaalanlarının çoÄŸunda ILS cihazı yok. Sadece Ä°stanbul, Ä°zmir, Antalya, Dalaman, Bodrum gibi uluslararası havaalanları ile Erzurum ve Trabzon'da var. DiÄŸer havaalanlarını da bucihazlar yerleÅŸtirilmelidir'' diye konuÅŸtu. Taşımacılıkta en güvenli yolun havacılık, olduÄŸunu vurgulayan Ekici, bu tür nadir ve ölü sayısının fazla olduÄŸu kazaların dikkat çektiÄŸini anlattı. 'UÇAÄžIN PÄ°LOTU, F16 KULLANDI'Necmi Ekici, uçak kazalarında, pilotaj hatasının fazla olmasının da doÄŸal olduÄŸunu kaydederek, konuÅŸmasını şöyle sürdürdü: ''Türkiye'de 10 bine yakın pilot var. Yolcu taşımacılığında görev alan pilot sayısı ise 2 bin civarında. Bu pilotların tamamı eÄŸitimli. Diyarbakır'daki kazada vefat eden Ä°smail AltuÄŸ Ulusu da bunlardan biri. Asker kökenli bir pilot. F16'larla uçmuÅŸ, çok kabiliyetli bir insandı. THY'nin en kaliteli pilotlarından biriydi. Zaten, kaliteli bir pilot olmasa kaptan yapılmazdı.'' Ekici, bu tür uçak kazalarının bir daha olmaması için geçmiÅŸtekilerden ders alıp, tedbirler geliÅŸtirilmesi gerektiÄŸini kaydederek, sözlerini şöyle tamamladı: ''Bu sektörde pilotlar, idareciler ve devlet zincirin birer halkalarını oluÅŸturur. Bu acıları bir daha millete tattırmayacaksak, birlik ve beraberlik içinde eksik ve hataları görüp gidermemiz lazım. ÖrneÄŸin pilotlar olarak, yeni geliÅŸmeleri yakından takip etmeliyiz. Devlet de havaalanlarının alt yapısını dünya standartlarına getirmeli, maalesef bugüne kadar ki uçak kazalarından gerekli dersler alınmadı. Aslında herkes görevini biliyor, eksiÄŸin ne olduÄŸunun farkında.'' HAVACILIK DERNEKLERÄ°NDEN ORTAK AÇIKLAMAHavacılık dernekleri, kaza raporu açıklanıncaya kadar Diyarbakır'da düşen yolcu uçağı ile ilgili ''önyargılı'' yorum ve haberlerin yapılmamasını istedi. Hava Enformasyon DerneÄŸi Genel BaÅŸkanı Dilek BaÅŸkan, Hava Trafik Güvenlik ElektroniÄŸi Teknik Elemanları DerneÄŸi Genel BaÅŸkanı Cavit Sivrihisar ve Hava Trafik Kontrolörleri DerneÄŸi Ankara Åžube Sekreteri Mehmet Emin Çiçek tarafından yapılan ortak yazılı açıklamada, kazadan dolayı Türk halkına baÅŸsaÄŸlığı dilendi. Diyarbakır Havalimanı'nda sivil uçuÅŸlarda kullanılan çok sayıda seyrüsefer cihazının bulunduÄŸu kaydedilen açıklamada, şöyle denildi: ''Kazanın gerçekleÅŸmesinden bu yana yapılan açıklamalarda, ILS (Instrument Landing System-Aletli Ä°niÅŸ Sistemi) adlı sistemin Diyarbakır Havaalanımız'da olmaması kaza nedeni olarak yorumlanmaktadır. ILS sistemi, hassas bir yaklaÅŸma imkanı saÄŸlamaktadır. Ancak Diyarbakır Havaalanı'nda ÅŸu anda sivil uçuÅŸlarda kullanılan VOR-DME-NDB gibi seyrüsefer cihazları, uluslararası havacılıkta yaklaÅŸma maksatlı olarak birçok havaalanında da emniyetle kullanılmaktadır. Kamuoyunda 'kara kutu' olarak bilinen Flight Voice Recorderlar'ın çözümlenmesinden önce yapılan açıklama ve yorumlar kiÅŸi ve kurumları zor durumda bırakmakta ve kamuoyunun yanlış bilgilendirilmesine neden olmaktadır. Sonuç olarak, bu konudaki tek yetkili birim olan UlaÅŸtırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından kaza raporu açıklanıncaya kadar, önyargılı yorum ve haberlerin yapılmaması gerektiÄŸi görüşündeyiz.''Â
button