17 milyon 500 bin lira

Güncelleme Tarihi:

17 milyon 500 bin lira
Oluşturulma Tarihi: Ocak 28, 2012 00:00

Besteci ve söz yazarlarının haklarını korumak için 1987’de kurulan MESAM 25. yılını kutluyor. Bu vesileyle elindeki verileri paylaştı. Buna göre son beş yılın telif rekortmeni Sezen Aksu.

Haberin Devamı

2011’de en çok bandrolü Tarkan’ın ‘Adını Kalbime Yaz’ albümü aldı. İnternet ve cep telefonunda ipi Rafet El roman göğüsledi ama asıl para dizi ve reklam müziği yapmakta...

SON BEŞ YILDA EN ÇOK TELİF HAKKI KAZANAN BESTECİ VE SÖZ YAZARLARI

* Sezen Aksu (MESAM üyesi olduğu dönemde)
* Nil Karaibrahimgil (Şarkıları ve tabii reklam müzikleri)
* Can Atilla (Belgesel müzikleri)
* Mustafa Cengiz Onural (Aynalı Tahir, Süper Baba, Baba Evi, Gazi gibi birçok dizi müziği)
* Yıldız Tilbe
* Bora Ebeoğlu (Oya-Bora ikilisinden tanıyacağınız Bora Ebeoğlu; Deli Yürek, Bıçak Sırtı, Sis ve Gece, Çilekli Pasta gibi dizilere yaptığı bestelerle)
* Orhan Gencebay
* Toygar Işıklı (Yaprak Dökümü, Aşk-ı Memnu, Ezel gibi dizilerin müziklerine imza attı)
* Kayahan
* Vedat Özkan Turgay (Reklam müzikleri ve şarkılarıyla)

Haberin Devamı

2011’DE EN ÇOK BANDROL ALAN ALBÜMLER

* Tarkan - Adımı Kalbine Yaz (Albüm 2010 Temmuz’da çıktığı halde 2011’de en çok dinlenenler arasında)
* Ajda Pekkan - Farkın Bu
* Sezen Aksu - Öptüm
* Ebru Gündeş - Beyaz
* Nilüfer - Nilüfer 2010
* Halil Sezai - Seni Beklerken
* Ferhat Göçer - Seni Sevmeye Aşığım
* Funda Arar - Aşkın Masum Çocukları
* Sibel Can - Seyyah
* Serdar Ortaç - Gold 2011

PARA REKLAM VE DİZİ MÜZİĞİNDE

2011’de en çok telif hakkı kazanan besteci ve söz yazarları dizi ve reklam müziği yapanlar. Bu eserler televizyonda daha uzun ve daha sık sürelerle yer aldığı için daha fazla telif kazanmışlar:
* Mustafa Cengiz Onural
* Bora Ebeoğlu
* Toygar Işıklı
* Nil Karaibrahimgil
* Fazıl Say (Yurtdışı konserlerden gelen gelen telifler)

CEPTE YUSUF GÜNEY İLE RAFET EL ROMAN ÖNDE

İnternet ve cep telefonu gibi interaktif alanda 2011’de MESAM tarafından besteci ve söz yazarlarına en çok telif ödenen şarkılar şöyle:
* Aşkı Virane / Söz-beste: Yusuf Güney, Yorum: Rafet El Roman
* Ölümsüz Aşklar / Söz-beste: Ravi İncigöz, Yorum: Ebru Gündeş
* Gül Ki / Söz-beste: Oğuzhan Koç, Yorum: Ferhat Göçer
* Giden Günlerim Oldu / Söz-beste: Oğuzhan Koç, Yorum: Gülben Ergen
* Yıldızlar da Kayar / Söz-beste: Ferdi Tayfur, Yorum: Tan

RAKAMLARLA MESAM

Haberin Devamı

MESAM’ın Türkiye’de şu an yaklaşık 7 bin üyesi var. Üyelerine 2002’de 4 milyon 500 bin, 2005’te 6 milyon 350 bin, 2011’de 17 milyon 500 bin lira telif ücreti dağıttı. Fakat dolaylı olarak yurtdışındaki sanatçıları da koruyor. 170 ülkedeki 68 meslek birliğiyle karşılıklı anlaşması var. MESAM’da bulunan yabancı repertuvar sayısı yaklaşık 50 milyon.

HEM YERLİYİ HEM YABANCIYI KORUYOR

1987’de pek çok usta ismin çabasıyla kurulan MESAM yurtiçindeki 7 bin üyesinin yanı sıra 170 ülkedeki 68 meslek birliğiyle de bağlantılı olarak yurtdışındaki sanatçıların telif haklarını koruyor. MESAM’ın ilk kurulduğu yıllarda özel televizyonlar olmadığı için, ilk telifler, genellikle Türk Sanat Müziği, Halk Müziği ve Türkçe sözlü hafif müzik diye adlandırılan pop müzikten alındı. MESAM’ın kurulduğu ilk yıllarda şarkıları TRT’de en çok çalınan isim Sadettin Kaynak oldu. Türk Halk Müziği’ndeyse televizyon ve radyolarda en çok çalınan türkülerde, Neşet Ertaş, Aşık Veysel, Aşık Mahsuni, Muhlis Akarsu, Musa Eroğlu çok az farkla diğer isimleri geride bırakıyor. Türk Sanat Müziği’ndeyse durum değişmiyor. Televizyon ve radyolarda en çok çalınan ve dinlenen şarkıların bestecileri yine bilindik isimler: Saadettin Kaynak, Selahattin Pınar, Avni Anıl, Suat Sayın ve Alaattin Yavaşça. 1990’ların başında pop müziğinde patlama yaşanıyor. Sezen Aksu, Atilla Özdemiroğlu, Ülkü Aker, Altan Çetin, Kayahan ve Yıldız Tilbe başı çekiyor. Fantezi-arabesk dalındaki besteci ve söz yazarları üretkenlikleriyle göze çarpıyor. Bu dalda Orhan Gencebay, Selami Şahin, Ahmet Selçuk İlkan, Kerem Ökten, Cengiz Tekin, Yusuf Hayaloğlu ve Fatih Kısaparmak ön plana çıkıyor.

Haberin Devamı

Belediyeler sanatçı haklarına el koyuyor
YÖNETİM KURULU BAŞKANI ARİF SAĞ

Son 25 yılda müzik endüstrisi, bandroller göz önünde tutulursa, yüzde 70 oranında gerileme yaşadı. Teknolojik gelişmeler ve korsanın etkisi büyük. Buna rağmen temsili alanda telif ücretleri arttı. Türkiye’de telif bilincinin oturması lazım. Yurtdışında müzikli bir mekan açılırken, meslek birliğinin lisans onayı olmadan, ruhsat verilemiyor. Ama Türkiye’de belediyeler eğlence vergisi adı altında işletmelerden para alıyor. Bir bakıma sanatçıların telif haklarına el koyuyor. Hedefimiz aynı alanda tek meslek birliği. Bu konuda görüşmeler sürüyor. Gelirlerimizi üç yılda sekiz kat arttırmayı hedefliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!