12 milyar Euro’ya doÄŸan ‘dev kuş’tan tarihi uçuÅŸ

Güncelleme Tarihi:

12 milyar Euro’ya doğan ‘dev kuş’tan tarihi uçuş
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 28, 2005 00:00

Airbus’ın 230 milyon dolar deÄŸerindeki yeni yolcu uçağı A380, dün ilk uçuÅŸunu baÅŸarıyla tamamlayarak, Amerikan Boeing ÅŸirketinin 36 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanına sahip 747 Jumbo Jet’in tahtını ele geçirdi. A380 için 10 yılda 12 milyar Euro’luk harcama yapıldı.DÃœNYANIN en büyük yolcu uçağı Airbus A380, Fransa’nın Toulouse kentinde ilk uçuÅŸunu baÅŸarıyla tamamladı. Türkiye saatiyle 11.29’da Toulouse Blagnac Havalimanı 3-2 pistinden havalanan A380, toplam 5 saatlik test uçuÅŸu gerçekleÅŸtirerek aynı pisti iniÅŸ yaptı. Avrupalı Airbus, A380’in ilk uçuÅŸuyla birlikte Amerikan Boeing ÅŸirketinin 36 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanına sahip 747 Jumbo Jet’in tahtını da ele geçirmiÅŸ oldu. 2 katlı, gövdesi 73 metre uzunluÄŸundaki, 4 motorlu uçan transatlantik A380, 555 yolcu taşıyabilen A380’in liste fiyatı 230 milyon dolar olarak belirlendi. A380 için 10 yılda 12 milyar Euro harcandı.AIRBUS İÇİN TARÄ°HÄ° GÃœN: ‘Bugün Airbus tarihinin kuruluÅŸundan sonraki en önemli gün’ diye konuÅŸan Airbus BaÅŸkanı Noel Forgeard, bundan sonraki hedeflerinin testlerin baÅŸarıyla tamamlanarak A380’in hizmete girmesi oluÄŸunu söyledi. Forgeard, uçaÄŸa toplam 2 bin 500 saat uçuÅŸ testi yapılacağını da açıkladı. Uygun hava ÅŸartlarının olmaması ve son teknik hazırlıkların tamamlanması amacıyla ocak ayında imalatı biten A380’in ilk uçuÅŸu yaklaşık bir aydır bekleniyordu. Ä°lk uçuÅŸun tanıkları 2 bin gazeteci, binlerce Airbus çalışanı ve davetlinin yanı sıra Toulouse Blagnac Havalimanı’nın yüksek güvenlik önlemi almış dikenli tellerinin arkasında 100 bine yakın meraklı oldu.Ä°KÄ° FRANSIZ PÄ°LOT UÇURDU: Havacılık tarihine geçen ilk uçuÅŸu, Airbus’ın UçuÅŸ Bölümü’nden Sorumlu BaÅŸkanı Kaptan Pilot Claude Lelaie ile BaÅŸ Test Pilotu Jacques Rosay gerçekleÅŸtirdi. Ortakları arasında Fransa, Almanya, Ä°ngiltere ve Ä°spanya olan Avrupa’nın ortak havacılık ÅŸirketi EADS portföyündeki Airbus’ın en büyük ve yeni uçağını böylece iki Fransız pilot göklere taşımış oldu. Ä°lk uçuÅŸa katılarak tarihe geçme ÅŸansı elde eden diÄŸer mühendis uçuÅŸ ekibi ise Fernando Alonso (Ä°spanyol), Jacky Joye, Gerard Desbois (Fransız) ve Manfred Birnfeld (Alman) oldu.CONCORDE AYNI PÄ°STTEN KALKTI: Ä°lk uçuÅŸta test ekibi A380’in motor, yakıt ve kumanda sistemlerini test etti. Yaklaşık 3 bin 500 metre yükseklikte Toulouse kentine 180 kilometre uzaklıkta yapılan testlerden sonra A380 Türkiye saati ile 16.29’da kalktığı Blagnac Havalimanı’na indi. A380’in kullandığı 3-2 pistinden bundan 36 yıl önce 9 Nisan 1965’te Ä°ngiliz-Fransız ortak yapımı Concorde uçağı ilk uçuÅŸunu yapmıştı. Bu ortaklık Airbus’ın temelini atmıştı.154 sipariÅŸ var, 20 yılda 1300 adet A380 satılacakÇALIÅžMALARI 1992’de baÅŸlayan A380 projesinde ÅŸu ana kadar 15 havayolundan 154 uçak sipariÅŸi alındı. Liste satış fiyatı 230 milyon dolar olan A380, rakibi Boeing 747-400’den yüzde 25 daha düşük uçuÅŸ maliyetlerine sahip. Uzun menzilli ve yoÄŸun hatlarda kullanılacak olan A380 ilk olarak 2006 yaz aylarında Singapur Havayolları’nda hizmete girecek. Uçağın yolcu modelinin yanı sıra 150 ton kapasiteli kargo versiyonu da bulunuyor. Airbus gelecekte artan hava trafiÄŸini büyük uçaklarla karşılamayı hedefliyor. Airbus’ın yaptığı pazar araÅŸtırmasına göre gelecek 20 yılda toplam 1300 adet A380 satışı gerçekleÅŸecek.‘Uçan dev’in teknik özelliklerGövde UzunluÄŸu: 73 m.Yükseklik: 24.1 m.Kanat açıklığı: 79.8 m.Maksimum kalkış ağırlığı: 560 ton (yolcu) 590 ton (kargo)Maksimum yakıt kapasitesi: 310 tonMenzili: 14.800 km.Motor tipleri: 4 adet Trent 900 ve GP 7200Ä°zolasyonunda Türk imzası A380 projesi için yaklaşık 30 bin mühendis ve tasarımcı ter döktü. Projede 1994’ten 2004’e kadar Uçak Mühendisi Zeydan Öncü önemli görevlerde bulundu. Airbus’ın Almanya kanadında o zaman ki ismiyle DASA’da çalışmaya baÅŸlayan Öncü, A380’in Dijital Mock-Up olarak adlandırılan bilgisayarda tasarım ve üretim projesini baÅŸarıyla tamamladıktan sonra uçağın imalat ve iÅŸ geliÅŸtirme projesinde yer aldı. KALÄ°TESÄ°NDEN DE SORUMLU: Ä°malat maliyetlerini yüzde 30 düşüren Zeydan Öncü, ayrıca parça üretecek ÅŸirketlerin seçimini de yaptı. Geçen yıl 1 Nisan’da Airbus’tan ayrılan Öncü’nün A380’le çalışmaları devam ediyor. Halen Genel Müdürlüğü’nü yürüttüğü Spekon Fransa ÅŸirketi, A380 uçağının iç izolasyon malzemelerinin tasarımı, geliÅŸtirilmesi, imalatı, montajı ve kalitesinden sorumlu. Türk iÅŸ adamı Åženol Yegin’in sahip olduÄŸu Spekon ÅŸirketinin ana merkezi Almanya’da bulunuyor.Ä°KÄ°NCÄ° ÇOCUÄžUM: A380’in ikinci çocuÄŸu olduÄŸunu söyleyen Zeydan Öncü ‘İlk uçuÅŸu çocuÄŸumun doÄŸumu gibi bekledim. Toplam 10 yılı Airbus’ta son bir yılı da Spekon’da olmak üzere hep A380 üzerinde çalıştık. Ä°lk uçuÅŸu görmekten çok mutluyum’ dedi.Chirac: Avrupa’nın büyük baÅŸarısıFRANSA CumhurbaÅŸkanı Jacques Chirac, Airbus A380’nin uçuÅŸuyla ilgili olarak, ‘Avrupa’nın çok büyük bir baÅŸarısı’ yorumunu yaptı. Chirac, A380’in havalandığının bakanlar kurulu toplantısı sırasında öğrendi ve haberi kabine üyelerine kendisi verdi. Chirac’ın açıklamasını salondaki tüm kabine üyeleri alkışlayarak kutladı. Chirac, yeni dev yolcu uçağını, ‘Göklerin kruvaziyer gemisi’ olarak tanımladı. Kanatlara 70 oto sığıyorBOEING 747 jumbo’dan 15 metre geniÅŸ, 4 metre yüksek, 2 metre uzun ve 118 ton ağır olan A380’nin uzunluÄŸu 8 Londra tipi otobüse eÅŸit. A380’nin dev kanatları ise 70 otomobilin park edebileceÄŸi büyüklükte.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!