Güncelleme Tarihi:
112 sapıkları"nın ses kayıtları basına verildi. Akıl almaz ses kayıtları duyanları hayrete düşüyor. Kimi arkadaşlık teklif ediyor kimi ise haraketlerde bulunuyor.
Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Sağlık Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Doğaç Niyazi Özüçelik,
"Şu anda günde yaklaşık 60 - 65 bin civarında civarında çağrı geliyor. Bu 65 bin çağrının çok büyük bir oranı gereksiz. Sadece bin tanesine biz ambulans gönderiyoruz. Bu 65 bin çağrı kimlerden oluşuyor ? Çocuklar arıyor; telefonunu kontrol etmek isteyenler arıyor ya da canı sıkılan vatandaşlar arıyor. Kötü niyetli kişiler arıyor"
112 Acil Ambulans Hizmetleri Başhekimi Dr. Metin Arslan,
Bugüne kadar binlerce şikayetimizi Savcılığa ilettik. Soruşturmalar devam ediyor. Üzüntüyle söyleyebilirim ki alınan bir karar yok. Bir iki örnekte akli dengesi bozuk olan kişilerle ilgili bize dönüldü. Sadece, ailelerin bu konuda daha duyarlı olması gerekiyor "
Bakırköy'deki 112 Acil Servis Komuta ve Kontrol Merkezindeki çalışma koşulları ve 112 Acil Servis sisteminin işleyişiyle ilgili bir basın toplantısı düzenlendi. Basın toplantısına, Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Sağlık Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Doğaç Niyazi Özüçelik ile 112 Acil Ambulans Hizmetleri Başhekimi Dr. Metin Arslan katıldı. 112 Acil Servis Komuta Kontrol Merkezlerinden biri Bakırköy'de diğeri ise, Kartal'da bulunuyor. 112 servisi çalışanlarının en çok şikayetçi olduğu konu ise, sisteme gün içinde gelen ilgisiz çağrılar. 112 sistemine gelen 60 - 65 bin arası telefon çağrısının sadece bin tanesi acil müdahaleye ihtiyacı olan hastalar ve yakınları tarafından yapılıyor.
" AMBULANSIN VAKAYA ULAŞMA SÜRESİ 8 DAKİKA "
İstanbul'daki 112 Acil Servis istasyonlarının sayısının 159 olduğunu belirten, Doç. Dr. Özüçelik, " Resmi nüfusa göre 280 istasyonumuz olması gerekiyor ; şu anda mevcut istasyonumuz 159. 13 milyon kişiye hitap etmeye çalışılıyor. Son zamanlarda 112'ye ulaşma süresini 1 dakikanın altına indirdik. Ambulansı aradığınız zaman ambulansın vakaya ulaşması 8 dakikaya indi. Amacımız daha da alta indirmek bu süreyi " dedi.
Aynı kaza yerinden aynı anda birkaç kişinin aramasıyla otomasyon sisteminin çöktüğünü dile getiren Özüçelik, "Bunu 1999'da yaşadık. Otomasyon sistemini çökerten bizleriz.Bir anda kaza olduğu zaman aynı kaza için 10 kişi birden aradığında ister istemez sorunlar meydana geliyor. O yüzden 112' yi ararken de daha bilinçli hareket etmek gerekiyor" diye konuştu.
"GÜVENLİK ŞERİDİ, AMBULANSLARA VERİLMİYOR "
Konuşmasında 112 Sağlık Hizmetlerine bağlı ambulanslara yol verilmemesine de değinen Doç. Dr. Özüçelik, " Diğer sorunumuz güvenlik şeridinin 112 ambulanslarına verilmemesi. Ambulanslarımız siren çadığı zaman, ambulans arkasından takip edilen bir araç haline dönüşmüş durumda. Bir şekilde hepimizin 112'ye ihtiyaç duyduğumuzu düşünerek yer vermemiz gerekiyor" şeklinde konuştu. Özüçelik, İstanbul'da görev yapan ambulansların yenilendiğini belirterek, 50 araçlık bir ambulans alımına gittiklerini söyledi. Özüçelik, " 50 araçlık bir ambulans alımına gideceğiz. 2012 de ambulans filomuzu artırmayı düşünüyoruz. Şu andaki mevcut anbulanslarımız yenilenmiş ama belli bir yıl geçtikten sonra ambulanslarımızı yenilememiz gerekiyor " dedi. Ambulans Hizmetleri Başhekimi Dr. Metin Arslan ise, Türkiye genelinde üç obez ambulansı olduğunu, yeni alınacak 50 ambulansın içinde biri Anadolu biri de Avrupa yakasında görev yapacak olan iki tane de obez ambulansı olacağını kaydetti.
" 65 BİN ÇAĞRININ ÇOK BÜYÜK BİR ORANI GEREKSİZ "
Doç. Dr. Doğaç Niyazi Özüçelik merkeze gelen ilgisiz telefon çağrılarına değindi. Özüçelik, "Şu anda günde yaklaşık 60 - 65 bin civarında civarında çağrı geliyor. Bu 65 bin çağrının çok büyük bir oranı gereksiz. Sadece bin tanesine biz ambulans gönderiyoruz. Bu 65 bin çağrı kimlerden oluşuyor ? Çocuklar arıyor; telefonunu kontrol etmek isteyenler arıyor ya da canı sıkılan vatandaşlar arıyor. Kötü niyetli kişiler arıyor. Gerçekten acil vakalara ulaşmamız mümkün değil. Bazı aramalarda bize gerçek hasta varmış gibi yer tarifi yapılıyor.Biz de ambulans çıkartıyoruz. O sırada da bir trafik kazası olursa, bu gerçek bir trafik kazasına ulaşılamamasına neden oluyor. Bizim 112' yi yanlış yönlendirmemiz birisinin hayatına mal olabilir " dedi.
" HAKARETE VARAN ARAMALAR OLUYOR "
Konuyla ilgili bilgiler veren 112 Acil Ambulans Hizmetleri Başhekimi Dr. Metin Arslan ise, " Komuta merkezimize gelen çağrılarımızın büyük bir kısmı gereksiz, zaman kaybettirici aramalar. Çok ağır şikayetler oluyor. 30 - 40 civarında ciddi şikayet oluyor. Hakarete varan aramalar oluyor. Personelimizin motivasyonu tamamen kırılıyor. Karşının yapacağı tek şey detaylı bilgi vermek, personelin görevi ise, ambulans yönlendirmek" diye konuştu.
Arslan, 112 Acil Servis Komuta Kontrol Merkezine gelen ilgisiz çağrılarla ilgli bir şikayet girişimleri olup olmadığı sorusuna da yanıt verdi. Arslan, " Bugüne kadar binlerce şikayetimizi Savcılığa ilettik. Soruşturmalar devam ediyor. Üzüntüyle söyleyebilirim ki alınan bir karar yok. Bir iki örnekte akli dengesi bozuk olan kişilerle ilgili bize dönüldü. Sadece ailelerin bu konuda daha duyarlı olması gerekiyor " dedi.
" BİLİNÇSİZ BİR ARAMA SÖZKONUSU "
112 Acil Servis Komuta Kontrol Merkezinde çalışan personel Sevil Tosun, " Genelde hasta yakınlarıyla muhatap oluyoruz. Düzgün bir şekilde adres alıp, ambulans yönlendiriyoruz. Bizim hastalarla çok uzun bir süre görüşme şansımız olmuyor. Saniyeler ve dakikalar önemli olduğu için en kısa sürede aders almak önemli " diye konuştu.
Tosun, sisteme gelen ilgisiz çağrılarla sürekli muhatap olduğunu belirterek, " Bu konuda bilinçsiz bir arama sözkonusu. Maalesef muhatap oluyoruz. Genelde cevap vermiyoruz çünkü biz kendi şahsımıza yönelik algılamıyoruz bunu" dedi.
Tosun, " Ses tonundan bile anlayabiliyoruz ihbarın asılsız olup olmadığını. İstisnai bir durum oluyor ambulans çlıkartmamız asılsız bir ihbara" diye konuştu.
112 'ye gelen hakarete varan çağrılarda nasıl davrandıklarını da anlatan Tosun, " İlk etapta karşıdan gelen böyler bir tepki varsa, konuşma kesiliyor. Uzatma sözkonusu olmuyor. Sürekli bir çağrı gelmesi sözkonusu olduğu için, orada kaç kişinin beklediğini görürken uzatma sözkonusu olmuyor " dedi.
" AMBULANS SİZİN EVİNİZE GİDİYOR OLABİLİR "
112 Acil Servis Komuta Kontrol Merkezi şefi pratisyen hekim Ebru Kahtalıoğlu de, merkezde çalışmanın zorluklarına değindi. Kahtalıoğlu, " Sahada çalışan ve burada çalışan arkadaşlarımızın motivasyonu ve telefona gelen çağrıların değerlendirilmesi bunların hepsinin koordinasyonu bize ait. Tabii ki hata yapmamamız gerekiyor. Çünkü işimiz acil ve malzememiz insna hayatı.Kurtardığımız her hayat için çok da zevkli olan bir meslek " dedi. Kahtalıoğlu da, 112 Acil Servis sistemine gelen ilgisiz çağrılara değindi. Kahtalıoğlu, " Gereksiz dediğimizde yanlış anlaşılmasın. Boş yere kullanım. Canı sıkılan insanların 112'yi sadece bir eğlence aracı olarak görüp kullanması" dedi. Vatandaşlara bir mesaj da gönderen Kahtalıoğlu, "Eski şeflerimizden birinin çok güzle bir cümlesi vardı. Ambulansa ihtiyacınız olabilir; ambulans sizin evinize gidiyor olabilir 112 asla meşgul edilemeyecek bir sistem. Yeri geldiğinde sizin de ihtiyacınız olacak" şeklinde konuştu.