Güncelleme Tarihi:
Böylece, hastaya ulaşma süresi kısalacak, ambulanslarda yapılan tüm çalışmalar merkezden izlenerek anında müdahale edilmesine imkan sağlanacak.
İzmir Valisi Cahit Kıraç ve İzmir İl Sağlık Müdürü Mehmet Özkan, düzenledikleri basın toplantısıyla sistemi tanıttı.
Pilot uygulamanın ilk kez İzmir'de başladığını ve kısa sürede Sağlık Bakanlığı tarafından diğer illere yaygınlaştırılacağını ifade eden Kıraç, dünyada çok az ülkede ve farklı şekillerde uygulanan sistemin birçok özelliğinin Türkiye'ye uygun olarak hazırlandığını, yerli bir firma tarafından geliştirilen yazılımın diğer ülkelerde başka bir örneğinin bulunmadığını söyledi.
Kıraç, sistemin 112 ambulanslarıyla Komuta Kontrol Merkezi arasında tam entegrasyonu sağladığını, artık “112” numaralı telefon ile merkeze ulaşan hasta ve adres bilgilerinin ambulanslardaki el bilgisayarlarına bir tuşla saniyeler içinde aktarılabildiğini, yine bilgisayarlardaki harita ve konum bilgileri ile navigasyon sisteminin çalıştırıldığını ve ambulansların verilen adrese sesli ve görüntülü komutlarla yönlendirildiğini anlattı.
Hastaya yapılan tıbbi uygulamalar da izlenebiliyor
Ambulansların hareket saati, hastaya ve hastaneye ulaşma saatlerinin anında merkezdeki bilgisayarlara bu cihazlar aracılığıyla aktarıldığını belirten Kıraç, hastaya yapılan tıbbi uygulamaların da el bilgisayarındaki ilgili bölümlere doldurularak merkeze bildirildiğini ifade etti.
Kıraç, hastaya ulaşma süresini kısaltacak, ambulanslarda yapılan tüm çalışmaların merkezden izlenerek anında müdahale edilmesine imkan sağlayacak uygulamanın şu an İzmir'deki 85 ambulansın tamamında kullanılır durumda olduğunu bildirdi.
Uygulamanın diğer özelliklerini, “nöbeti devralan ambulans ekiplerinin kimlik bilgilerinin anında görülmesi, istatistik çıkarılabilmesi, ambulansların akaryakıt sarflarının geriye dönük incelenmesine imkan sağlaması” şeklinde aktaran Kıraç, “Hastalar artık kapı kapı dolaştırılmayacak. İzmir'deki özeller dahil 50 hastanenin tamamındaki bilgiler anında izlendiği için ambulans ekibi hangi hastanede, hangi serviste kaç yatak olduğu, kaç boş kuvöz bulunduğu bilgilerini anında görecek. Böylece hastane hastane gezilmeyecek” diye konuştu.
Sistemin MOBESE ile koordineli çalışacağını ifade eden Vali Kıraç, sistemin maliyetinin 52 bin lira olduğunu dile getirdi. İzmir'de 112 Acil Servisine günde 15-17 bin çağrı geldiğini, bunların 300-400'ünün gerçek vaka olduğunu kaydeden Kıraç, vatandaşların bu konuda duyarlı olarak gerçekten ihtiyaç duymaları halinde 112'yi aramalarını istedi.
112 Acil Sağlık Hizmetlerinden Sorumlu İl Sağlık Müdür Yardımcısı Dr. Turhan Sofuoğlu da yaptığı sunumla sistemin nasıl çalıştığını anlattı.
Sofuoğlu, sistem sayesinde acil çağrıların çok kısa sürede ambulanslara aktarılacağını, telsiz ve telefon yoğunluğunun azalacağını, ambulansların adreslere daha kısa ve kolay yoldan ulaşabileceğini, ambulans hareketlerinin anında kayda geçirileceğini, hasta bilgilerinin dijital ortamda merkeze ulaştırılacağını belirterek, böylece personel, araç ve malzeme konusunda tam otomasyona geçildiğini dile getirdi.
Basın toplantısının ardından Vali Kıraç ve Mehmet Özkan, 112 Acil Servis ekibiyle birlikte sistemi gazetecilere uygulamalı gösterdi. Bu sırada Vali Kıraç'ın yanına gelen Çiğdem S. (33), eşinin işsiz olduğunu, barınacak bir evleri olmadığı için 15 günlük bebeğiyle sokakta kaldıklarını söyleyerek yardım istedi. Vali Kıraç da aileye yardım edilmesi talimatı verdi.