Güncelleme Tarihi:
Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2000 yılında yasadışı yollardan Türkiye`ye giren 94 bin 514, 2001 yılı 11 aylık döneminde ise 86 bin 104 kişi yakalandı.
2000 yılında 4 bin 625 yabancı iltica ve geçici sığınma başvurusunda bulunurken, 2001 yılı 11 ayında bu sayı 4 bin 97 oldu.
Yasadışı yollardan ülkeye giren kişilerin barınma ve iaşe masrafları için 2000 yılında 152 milyar lira, 2001 yılı 11 ayında, 276milyar lira harcama yapıldı.
Bu kişilerin Türkiye`den çıkışının sağlanması için 2000 yılında 82milyar lira, 2001 yılı 11 ayında ise 257 milyar lira ulaşıma para harcandı.
2000 ve 2001 yılı 11 ayında, Türkiye`deki mülteci-sığınmacılara toplam 90 milyar 445 milyon lira yardımda bulunuldu.
Yetkililer, valiliklerin kontrolünde bulunan mülteci ve geçici sığınmacıların yoğunluklu olarak yaşadıkları illerde Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfı, belediyeler, devlet hastaneleri, Kızılay ve hükümet dışı kuruluşlar tarafından gıda, yakacak, sağlık tedavisi, nakit para, giyecek ve yiyecek gibi sürekli yardımlar yapıldığını ifade ettiler.
İNSAN KAÇAKÇILIĞI ORGANİZATÖRLERİ
2000 yılında insan kaçakçılığı olayına karışan 701`i Türk, 149`u yabancı toplam 850 organizatör yakalandı. Yakalanan organizatörlerin sayısı, 2001 yılı 11 ayında 971`i Türk, 129`u yabancı olmak üzere bin 100 oldu.
Yetkililer, Türkiye`nin tüm olumsuz şartların bir arada bulunduğu orta ve Yakındoğu ülkeleri ile refah düzeyi yüksek ülkeler arasında yer alması nedeniyle insan kaçakçılığı olaylarında transit ülke konumunda bulunduğunu da belirttiler.
İNSAN KAÇAKÇILIĞININ SEBEPLERİ
Emniyet Genel Müdürlüğü raporlarında, insan kaçakçılığının sebepleri şöyle özetlendi:
Ülkeler arasında ekonomik ve sosyal yaşam standardı farklılıklarının bulunması, özellikle batı Avrupa ülkelerindeki yaşam standardı ve dövizlerinin değişim değerinin yüksek olması.
İşsizliğin artmasına paralel olarak geçim sıkıntısı içine düşmüş insanların iş bulma vaadiyle kandırılması,
Terör örgütlerinin faaliyetleri. Bir çok yasadışı faaliyete el atmış olan terör örgütlerinin militan veya sempatizanlarını yurtdışınaçıkarmak, eğitmek ve finans temin etmek için insan kaçakçılığı faaliyetlerinde etkin rol oynaması.
İnsan kaçakçılarının kolay para kazanma düşüncesi.
Özellikle Avrupa ülkelerinin siyasi iltica ve yasadışı göçü özendiren politikaları ile göçmen ve mültecilere yapılan maddi yardımlar.
Bazı yabancı ülkelerdeki iç karışıklıklar.
YASAL DÃœZENLEME YETERSÄ°Z
Emniyet yetkilileri, uluslararası insan kaçakçılığı konusunda Türkhukuk sisteminde sağlıklı bir düzenleme olmadığını, insan kaçakçılığı ile mücadelede yasal boşluk ve müeyyidelerin yetersizliğinin ve insan kaçakçılığını düzenleyen bir yasanın bulunmamasının insan kaçakçılarıyla mücadeleyi zorlaştırdığını belirttiler.
Yakalanan kişilerin az miktarda para cezasına mahkum edildiğini, daha sonra serbest kaldıklarını kaydeden yetkililer, insan kaçakçılığını organize eden kişilerin araçlarının müsadere edilmesi gerektiğini ifade ettiler. Yetkililer, şöyle konuştular:
"Bununla ilgili hukuki düzenleme yok. Organizatörler, gemi, tır ve otobüsle kaçakçılığı yapıyor. Şahıs mahkemeye veriliyor. Araca el konulmuyor, kullanılan araçların ve bu şahısların mal varlıklarına el konulmuyor. Bu kişilerin mal varlıklarına el konulması hükmünü getirenbir düzenleme yapılırsa bu şahısların parasal kaynaklarına el konulmuşolacak. Uluslararası terör örgütlerinin finans kaynaklarından biri kurutulmuş olacak."
Yetkililer, insan kaçakçılığı fiilini suç olarak tarif eden özel bir yasal düzenleme bulunmadığını, bu kişiler hakkında 1475 sayılı "İş Kanunu", TCK`nın 504. maddesi ve 5682 sayılı Pasaport Kanunu hükümlerine göre işlem yapıldığını ifade ettiler.
Yetkililer, bu yasalardaki müeyyidelerin genellikle para cezası şeklinde olması nedeniyle caydırıcı etkisi bulunmadığını da belirttiler.
Bu arada, insan kaçakçılığının önlenebilmesi amacıyla ilgili kurumların ve bilirkiÅŸilerin görüşü alındıktan sonra bazı yasal düzenleme çalışmaları yapıldı. Ancak, bu kanun deÄŸiÅŸikliÄŸi taslağı henüz yasalaÅŸmadı.Â
Â