100. Global Express teslim edildi

Güncelleme Tarihi:

100. Global Express teslim edildi
Oluşturulma Tarihi: Mart 09, 2003 00:00

Dünyanın en önemli uçak imalatçılarından Kanadalı Bombardier şirketinin imalatı Global Express uçağının 100'üncüsü müşterisine teslim edildi.İş jeti pazarına yeni standartlar getiren ve fiyatı 43-45 milyon dolar aralığında değişen Global Express İstanbul-Los Angeles arasını direkt uçabiliyor.Kabini 8-19 koltuk olarak düzenlenebilen iki motorlu iş jeti büyük hava taksi operatörlerinin de beğenisini kazanan uzun menzilli uçaklardan biri haline geldi. Daha uzağa giden ve daha hızlı uçuşu ile bilinen iş jeti havacılık dünyasının yüksek denetleyicisi tüm otoritelerin sertifikalarına da sahip.MÜHENDİSLİK HARİKASIHavada ortalama 14 saat kalabilen uçak modern kabini ve konforu ile işadamlarının hayatını kolaylaştırıyor ve zamanı çok iyi kullanmalarını sağlıyor. Ses hızının hemen altındaki hızı ile performansını güçlendiren uçak yüksek irtifadan uçuşu ile verimli operasyon imkanı da sunuyor.Bombardier Global Express uçağı bir uçak büyültme ya da mevcut uçağın değişik versiyonu değil. Dünya çapında havacılık liderlerinin işbirliğiyle yaratılmış her şeyiyle yeni bir uçak. Tüm dünya uzmanlarının ve kaynaklarının aşikar olduğu bu gelişmiş tasarım ve mühendisliği, Bombardier Global Express'i rahat, bakım kolaylığı ve havayolu güvenilirliğinde yarattı.Pist verimliliğinden ödün vermeden yüksek hız ve çok uzun mesafe uçuşları için Bombardier Global Express'in her noktası gereken en uygun aerodinamik ve yakıt verimliliği sağlanabilmesi için özel olarak dizayn edildi. Bilgisayar teknolojisindeki gelişme ile ortaya çıkan güçlü araçlar sayesinde dizayn kriterlerine uyulmasında önemli bir çalışma yapıldı ve geleneksel çizgiler fabrika mühendislerinin çizgileri uzlaştı. Geometri ve diğer parametreler CATIA model analizi ile belirlendi. Aerodinamik yapı CFD kullanılarak en mükkemele ulaşıldı. Toplam 2 bin saatlik rüzgar tüneli testi de dünyanın bağımsız lider havacılık üreticilerinden ikisi tarafından onaylandı. Gelişmiş teknoloji ile üretilen 35 derece açılı kanatlar uçağın performansına büyük katkı sağladı. Üç aşamalı Fowler tipi flaplar kanatların düşük hızda daha fazla tutunmasını sağlayan maksimum kaldırma katsayısını arttırıyor. Düşük rotasyon hızı ve düşük yaklaşma hızı, iniş mesafesini azaltıyor ve pilotların iş gücünü düşürürken güvenliği arttırıyor.KONFORLU KABİNBombardier Global Express'te bulunan sistemler business uçaklarından çok havayolu uçaklarına daha yakın. Şirket Challenger ve Bombardier Bölgesel Jet uçaklarından elde edilen tecrübe ile geliştirdiği tüm sistemleri bu uçağına koydu. Minimum bileşen felsefesi uygulandı. Uçakta BR710 motorları kullanıldı.Uçağın geniş, uzun ve yeterli yükseklikteki kabininde maksimum konfora dikkat edildi. Kişisel verimliliği arttırmak için olağanüstü konfor, müşteri istekleri ile uygun çözümlerde birleştiriliyor. Tam hareketli koltuklar, rahat yatak imkanı, müzik sistemi, DVD görüntü sistemleri uçağın standart donanımları arasında yer alıyor. Uçağın mutfağında sunulan rahat çalışma imkanı kabin memurunun yaratıcılığını da kullanmasını sağlıyor. 8-19 arasında yerleştirilebilen koltuklar için fabrikanın çok farklı önerileri oluyor. 10 koltuklu ve bir yataklı dizaynda mükemmel bir konfor yakalanabiliyor. Tam otomatik kabin basıncı sistemi, isteğe bağlı nem kontrolü, ferah elbise dolabı ve geniş tuvalet, iç dekorasyonun renkleri ile daha da genişlik kazanıyor. Global Express uçağının Türkiye temsilciliğini Kontinental Havacılık Şirketi yapıyor. Şirketin sahibi Yıldırım Demir Türk pazarında var olan bir Global Express'in dışında iki yeni sipariş için görüşmelerin sürdüğünü söyledi.GLOBAL EXPRESSTEKNİK ÖZELLİKLERİUzunluk 30.3 mYükseklik 7.57 mKanat Açıklığı 28.65 mKanat Alanı 94.94 m2Kanat Açısı 35 dereceKullanılabilir Kabin Uzunluğu 14.73 mKabin Genişliği 2.49 mKabin Yüksekliği 1.9 mKabin Hacmi 60.6 m3Kargo Hacmi 9.2 m3Maksimum Kalkış Ağırlığı 43,094 kgMaksimum İniş Ağırlığı 35,652 kgMaksimum Yakıt Ağırlığı 19,663 kgMaksimum Yük 2,585 kgMaksimum Yük (Yakıt dolu iken) 726 kgKalkış Mesafesi 1,774 mİniş Mesafesi: 814 mMotor Gücü: 6,690 kgx2Maksimum Hız: 946 km/saatMaksimum Uçuş Tavanı: 15,545 mCONCORDE'LARA MÜZE YOLUParis'teki kazadan sonra Concorde uçaklarının şansı karardı. Süpersonik yolcu uçağının efsaneleşen hikayesinde sona doğru yaklaşılmaya başlandı. Oysa daha uzun yıllar hizmette kalması planlanıyordu.Geçtiğimiz haftalarda bir Air France Concorde uçağında Paris-New York seferi sırasında okyanus üstünde yakıt kaçağı ortaya çıkınca Kanada Halifax'a zorunlu iniş yapması da sorunların bitmediğini gösterdi. Bu olaydan kısa süre sonra da British Airway ellerindeki beş Concorde uçağını dünyanın çeşitli müzelerine vermeyi planladığını duyurdu.İngiliz Hava Yolları BA, 1960-70 yıllarında vergi verenlere 1.4 milyon pound'a (bugünün parasıyla 6 milyon pound'a) mal olan uçağın hiçbir şartta satılmayacağını da açıkladı. Son Concorde kazasından sonra 30 milyon pound'a yenilenen ve elden geçirilen uçağın satılmayacağı Virgin Atlantic şirketi gibi uçağı satın almayı ve süpersonic uçaklardan kár sağlamayı düşünen şirketleri çileden çıkardı.ASLA SATMAYIZBA sözcüsü ‘Uçağı hiçbir zaman satmayız. Uçak British Airways ile bütünleşti. Nerdeyse havayolunun sembolü durumunda. BA ve Air France'ın dışında hiç kimse bu uçak filosuna bakım yapabilecek kapasitede değil. Bu bir çeşit Formula 1 yarış arabasını köşedeki tamirciye götürmek gibi bir şey’ dedi.Virgin Atlantic şirketinde patron Sir Richard Branson'un sağ kolu olan Will Whitehorn, ‘Ben BA'nin uçakları satmama kararına çok şaşırdım. Hisse sahipleri satma konusuna ilgi göstereceklerdir. Şayet uçaklar pazara çıkarsa biz bunları satın almak istiyoruz. Harcamalar konusunda çalışma yaptık ve bu fikir üzerinde çalışan bir grubumuz var. Air France'dan iki tane satın almak istedik ama onlar da son anda vaz geçtiler’ dedi.Concorde 2009 yılına kadar uçabilirlilik sertifikası almasına rağmen, düşen bilet satışları ve artan harcamalar onun ölümünü daha da yakınlaştırdı gibi görünüyor. BA patronları geçen hafta Concorde'un geleceğinin incelendiğini çünkü ekonomideki sallantının nedeninin Londra'dan New York'a gidiş-dönüş 8 bin pound ödeyebilecek yeterli yolcunun olmaması olduğunu itiraf ettiler.EMEKLİLİK ZAMANIFransız Havayolu Şirketi Air France'a ait bir Concorde uçağı Temmuz 2000'de Paris'te kalkış sırasında düşmüştü. Pist üzerindeki bir demir parçasının lastiğini parçalaması ve kopan parçanın da yakıt deposunu delmesinden sonra uçak yanmıştı. Bu olaydan sonra diğer Concorde uçakları servisten çekilmişti. Dünyada sadece İngiliz ve Fransız Havayolları tarafından kullanılılan Concorde uçakları bir yıldan uzun süre bakımdan geçirildi. Özellikle yakıt depoları çevresindeki izolasyon yenilendi. Uçaklar Kasım 2001 tarihinde tekrar uçmaya başladılar. Ama bitti sanılan sorunlar hiç bitmedi. Concorde'lar para yiyen, bakıma doymayan birer canavara dönüştüler. Prestij için uçakları ellerinde tutan İngiliz ve Fransız Havayolu yetkilileri sonunda emekli etme kararı aldılar. Ama bunun tarihi henüz kesinleşmedi. O günün uzak olmadığını biliyoruz. Büyük ihtimalle Concorde'lar yakın gelecekte dünyanın ünlü havacılık müzelerinin bir numaralı konukları olacaklar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!