Güncelleme Tarihi:
Öncelikle size bir ev ödevi:
Ne satacaksınız?
Neyi, neden satacaksınız?
Bu işi sizden iyi yapanlar yok mu?
Kredi kartı firması ile anlaştınız mı?
Evdeki bilgisayar bu iş için yeterli mi?
Evde en az iki telefon hattınız var mı?
Siparişleri nereden karşılayacaksınız?
Toptancılar kimler?
Banka teminatı gerekiyor mu?
Malı nasıl teslim alacaksınız?
Stokunuz olacak mı?
Sevkiyatı kimle, nasıl yapacaksınız?
Paketleri nereye bırakacaksınız?
Posta veya ulaştırma bedelleri ne zaman ve nasıl ödenecek?
Sitenize (dükkanınıza) ev sahipliği yapacak Hosting firmasını buldunuz mu?
Firmanın sitesine ve nasıl çalıştığına aşina oldunuz mu?
Size kaç 'ekran' imkanı veriliyor?
Mal ve hizmetlerin grafikleri bilgisayarınızın sabit diskine kaydedildi mi?
Mal ve hizmetlerin tanıtım cümleleri, sunuş ifadeleri, reklam metinleri, ve en önemlisi fiyatları belli mi?
Elektronik mağazanız nasıl olacak: Tek vitrin halinde ve mallar tıklandıkça geniş bilgi sayfalarına mı gidilecek? Yoksa mağaza gibi bölümler halinde mi olacak?
Elektronik posta adresleriniz ve bunların yönlendirileceği adres(ler) belli mi?
Vergi numarası aldınız mı?
Bu işi şirket olarak yapacaksanız, şirketi kurdunuz mu?
İyi bir avukat tanıyor musunuz?
Bu ödevi başarı ile yaptığınıza inanıyorsanız, o halde açın bilgisayarı; bağlanın internete ve Hosting firmasının sitesine girin. Kimi hosting firması sitenizi oluşturmanız için size kendi bilgisayarınızda kurup çalıştıracağınız hazır bir program verir; kimi de piyasada bulabileceğiniz FrontPage, Cold Fusion gibi elektronik ticarete elverişli Internet ticaretine elverişli bir program için geliştirilmiş şablon (template) verir. Kimi bunu internette kendi sitesinde yapmanızı sağlar. Her iki durumda da aşağıdaki adımlar hemen hemen aynıdır.
1. Size verilen kullanıcı adını ve parolayı yazın. Site, sizin dükkan sahibi olduğunuzu anlayacak ve (a) yeni mağaza oluşturmak, (b) mevcut mağazada değişiklik yapmak seçeneklerini sunacaktır. Yeni mağaza oluşturma bölümüne gidin.
2. Sitenizin (dükkanın) birinci sayfasını görüyor olmalısınız: En üstte mağazanın adı bulunacaktır; buraya bir isim seçin ve yazın. Sağ kenarda veya sol kenarda, ziyaretçilerin mağazanızın çeşitli bölümleri arasında gidip gelmelerini sağlayacağınız Navigation (seyir) çubukları vardır. Bu çubuklarda ne gibi grafikler kullanabileceğiniz, düğme resmi olarak kullanabileceğiniz resimleri hemen oracıkta bir takım okları tıklayarak seçebilirsiniz. Daha önce verdiğiniz karara göre, mağazanızın ana sayfasını ve gerekiyorsa alt bölümlerine mallarınızı yerleştirin. Bunun için size sunulacak formda 'Mal 1' maddesini tıklayıp; malın adını, tanıtım cümlesini yazacaksınız; fiyatı belirteceksiniz. Varsa, malın resmini seçecek veya yine Upload edeceksiniz. 'Mal 1' bitince 'Finish' düğmesini tıklayın; ikinci mala geçin.
3. Alışveriş senaryosunu seçin: her mal tek tek mi alınacak; müşterinin malları seçmesi bittikten sonra hepsi tek bir ekranda mı hesaplanacak? Bu sayfada ne gibi bilgiler bulunsun istiyorsunuz? Bu sayfada bulunmasını istediğiniz unsurun yanına bir çarpı işareti koyun.
4. Bilgi Sayfası denilen kendinizle ve firmanızla ilgili bilgiler içeren sayfayı doldurun. Bu sayfada genellikle daha fazla bilgi edinmek isteyenlerin bulması gereken bilgiler vardır. Bir kere varsa mutlaka 800'lü numaranızı ve adresinizi belirtin. Sitenizde mutlaka en az bir gerçek şahsın adı ve açık adresi bulunmalıdır.
5. Elektronik posta adreslerinizi ve bunların yöndendirileceği adresleri girmeniz için ayrı bir sayfa göreceksiniz. Gerek tanıtım sayfasında, gerekse mallarla ilgili vitrin sayfalarında çeşitli vesilelerle, örneğin 'Fazla bilgi için lütfen burayı tıklanıyız!' gibi ifadelere yer verdiğiniz zaman, bu adresler kullanılacaktır. Aynı sayfada veya başka bir bölümde, Shopping Cart (Alışveriş sepeti) bölümünü kurmamız gerekir.
6. Siteyi, kendi bilgisayarınızda bir şablon kullanarak, Frontpage veya Cold Fusion kullanarak hazırladıysanız Publish düğmesini tıklayın; tüm bu işlemleri Internet'te firmanın sitesinde yaptıysanız, Finish düğmesini tıklayın. Tamam. Bu kadar. Siteniz, halka açıldı.
7. Sitenize müşteri gibi bağlanın ve ilk siparişi verin. Herşey planlandığı gibi gidiyor mu? Karşınıza gelen ekranlardan memnun musunuz? Malların vitrinlere yerleştirilmesi güzel olmuş mu? Tanıtım cümleleri Türkçe, dil bilgisi ve yazım kuralları bakımından doğru mu? Fiyatlar doğru mu? Bu ve daha bir çok soruya en kıyıcı müşteri gözüyle cevap arayın. Herşeyi eleştirin. Kınayın. Ve bu sırada ayrıntılı not alın. Mağazanızdan ve internetten çıkın. Bu arada saatinize bakın ve bunu bir kenara kaydedin.
8. Elektronik posta programınızı açın. Başlayın kendi siparişinizin kendinize gelmesini. İlk e-mail gelince saatinize bakın. Kaç dakika geçmiş? Kabul edilebilir standart 4 ile 6 dakikadır. Daha kısası kabul; ama süre yarım saati buluyorsa, Hosting firmasının Tech Support bölümüne bir mektup atıp, 'Ne oluyor?' diye sormanız, adamların diken üstünde kalmasını sağlamak bakımından yararlı olur! Gelen sipariş mektubunu inceleyin; sitenizde verdiğiniz bilgiler, yaptığınız seçimler doğru yansıtılmış mı? Siz Ali Ekber Çiçek'in CD'sini ısmarladınız, ama şimdi karşınızda Pink Floyd siparişi mi duruyor? Siz müşteri olarak 10 milyona evet dediniz, şu anda karşınızda 10 bin veya 10 milyar mı görünüyor? Eğer yapılmışsa (a) doğru kredi kartı numarasına ne sonuç alınmış; (b) yanlış kredi kartı numarasına ne sonuç alınmış?
9. Birinci adımda sitenizi oluşturmaya nasıl başladı iseniz, aynı yolla, 7 ve 8'inci adımda belirlediğiniz hataları düzeltin. Eklemelerinizi yapın.
10. Geçmiş olsun. İnternette ticaret için o parlak fikrin aklınıza geldiği günden bu yana yaptığınız işleri göz önüne getirirseniz, aylardır sürdürdüğünüz hazırlığı hatırlarsanız, şu son on adım, on dakika veya bir saat, hiç de yorucu değildi. Ama işte sonunda o güzel fikir meyvasını vermiş bulunuyor. Zaten bu işin başı da sonu da o fikirden ibaret. Değil mi?