İstanbul denilince belki de ilk akla gelen yerler arasında olan tarihi İstiklal Caddesi son dönemlerde kalabalığı veya güzellikleriyle değil, kapanan mağazaları ile gündemde. / Burak COŞAN/ bcosan@hurriyet.com.tr Birçok restoran, banka, teknoloji marketi ve küçük esnaf azalan insan trafiği, düşen cirolar ve yüksek kiralar nedeniyle ‘caddeyi’ ya terk ediyor ya da arka sokaklara taşınıyor. TÜRKİYE’nin ve İstanbul’un en önemli caddeleri arasında yer alan Beyoğlu Taksim’deki ‘İstiklal Caddesi’ son dönemlerde belki de en büyük ‘dönüşümlerinden’ birini yaşıyor. Mağazalar birbiri ardına kapanırken, yerine yenileri açılmıyor. Bölgedeki esnafın söylediklerine göre ise birçok kişi mağazasını devretmek için sıraya girmiş durumda. Mağazaların kapanmasının en büyük nedeni olarak azalan turist sayısı ve yerel halkın başka bölgelere kaymış olması gösteriliyor. Bölgedeki bir esnaf İstiklal Caddesi’nde yaşanan kötü gidişatın Beyoğlu Asmalımescit’teki ‘masa, sandalye kaldırma operasyonu’ ile başladığını ifade ediyor. Arkasından gelen ‘Gezi Parkı direnişi’ ve çıkan olaylar da ‘caddedeki’ insan trafiğini daha da azaltırken, Mart 2016’da İstiklal Caddesi’nde gerçekleştirilen canlı bomba saldırısı işlerin daha da kötüleşmesine neden oldu. Türkiye’de yaşanan saldırılar bunlarla sınırlı kalmadı. Türkiye’de yaşanan tüm olumsuz hadiseler turist sayısının günden güne eritti. Turistik bölgeler de bunlardan nasibini aldı. DÜNYACA ÜNLÜ MARKALAR İstiklal Caddesi’nde yaptığımız bir saatlik yürüyüş sonunda tüm bu olumsuzlukların ‘caddeye’ nasıl yansıdığını görme fırsatı bulduk. Dünyaca ünlü kafe-restoran zincirleri, tekstil mağazaları, 100 yıla yakındır orada esnaflık yapanlar, bankalar, GSM operatörleri, oteller çareyi ‘caddeyi’ terk etmekte buldu. Azalan insan trafiği nedeniyle mağazaların ciroları düşerken, çok yüksek olan kira bedelleri de ‘caddeden’ çıkışta etkili oldu. Kapatanlar arasında The House Cafe, Paşabahçe, İş Bankası, Vodafone, Pizza Hut, Teknosa, Media Markt, Columbia gibi dünyaca ünlü markalar da bulunuyor. Bunların dışında irili ufaklı bir çok esnaf ya arka sokaklara taşınmış ya da mağazalarını tamamen kapatmış. Önceki gün ‘140journos’ adlı bir internet haber sitesi de İstiklal Caddesi’ndeki değişimi gündeme getirirken, İstiklal Caddesi’nin yaşanan terör olayları sebebiyle ‘caddenin itibarını kaybettiğini vurguladı. Aynı site birçok esnafın ‘Afet Yasası ya da Borçlar Kanunu’nda yapılan değişiklik nedeniyle dükkanlarının tahliye edildiğini iddia etti. Bir tek Arap turist kaldı BÖLGEDE uzun yıllardır kuruyemişçilik yapan bir esnaf durumu şöyle özetliyor: “İnsan trafiği çok azaldı. Eskiden gençler eğlenmek için ‘İstiklal Caddesi’ni seçerdi ancak şimdi tercih etmiyorlar. Yaşanan terör saldırıları da turist sayısının düşmesine neden oldu. Şu anda sadece Arap turist yoğunluğu var. Onlar alışveriş yapıyor ama yeterli değil. Ancak Arap turistleri de kaçırmak için elimizden geleni yapıyoruz.” Gidenin yerine gelen yok 15 yıldan fazla süredir Beyoğlu’nda yaşayan Erdem Dilbaz ‘140journos’ adlı siteye yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı: “İlk defa gördüğüm birşey var ki İstiklal Caddesi üzerindeki dükkânlar kiracılar tarafından boşaltılıyor ve öylece boş kalıyor. Normalde daha biri çıkmadan diğerinin geleceği belli olur bu dükkânlara, bu sefer öyle olmuyor.” Demircan: Tekrar eski günlerine dönece kİSTİKLAL Caddesi’nde yaşanan durumun geçici olduğunun altını çizen Beyoğlu Belediye Başkanı Ahmet Misbah Demircan, Hürriyet’in sorularını cevapladı. Demircan, “Şu an sıkıntı sadece İstiklal Caddesi’nde değil. Turist sayısının azalmasından dolayı gelirlerde bir düşüş yaşanıyor. İstiklal Caddesi’ndeki esnafın gelirlerinin büyük bir bölümü turistlerden gelirdi. Ancak bakıldığında Beyoğlu’nda 45 bin yatak kapasitesi var ve yüzde 80’i boş. Bu da direkt gelirlere yansıdı. Ancak bu böyle devam etmeyecek. Krizden güçlenerek çıkacağız. İstiklal Caddesi kısa sürede tekrar eski günlerine geri dönecek. Belediye olarak biz de bunun için çalışıyoruz. ‘Smart Beyoğlu’ isimli bir portal oluşturduk. Küçük esnafımız buradan kendi tanıtımını yapabilecek. Tanıtımda yerelleşmeyi sağlayacağız. Küresel dünyada bireysel aktörlerin kararları daha etkili. Türkiye küresel güçlerin tehlikesi altındayken bu metodu kullanarak tanıtımımızı yapacağız” ifadelerini kullandı.