Otomobil fiyatlarında yükseliş durmaksızın sürüyor. Ortalama sıfır otomobil fiyatı 70 bin lira olarak karşımıza çıkıyor. Tabi isteklere göre bu fiyat yukarı çıkıyor. Bütçesi kısıtlı olan vatandaş ise çok eski otomobillere 15-20 bin TL verip arızasıyla uğraşmaya başlıyor. Ülkemizde ikinci el piyasasında “temiz” diye adlandırılan otomobil bulmak zor. Sadece ülkemize özgü ve galericilerin ortaya çıkardığı boyalı, değişen parçayla ilgili ön yargılar nedeniyle ucuza alınan otomobiller galeri vitrinlerine yüksek fiyattan konuluyor. Bu durumda nihai tüketiciler ikinci el otomobillere yüksek miktarda para vermek zorunda kalıyor. Satmaya kalktığında ise parçası boyalı olduğu için fiyat kırmalar oluşuyor. Yoğun trafiğe sahip olan ülkemizde hemen her arabada bir kusur bulunuyor. Trafikte sürtme, çarpma, ezilme gibi hasarların oluşmasından dolayı otomobillerde hasar kayıtları oluşuyor. Son model olup ikinci ele düşmüş araçları bu kapsam dışında sayabiliriz. Toplumda kaza yapmış arabalara değersiz gözüyle bakılıyor ve fiyatı düşürülüyor. İkinci el fiyatı 50 bin lira olup boyasız, kazasız olan aracın emsali parça boyalı ve kazalıysa 42-43 bin lira gibi fiyatlara satılıyor. Tabi ki bu fiyatlar normal hasarlı araçlar için. Eğer ki tramer kaydında 10-15 bin lira gibi hasar varsa ucuz dahi olsa otomobili satmak oldukça zorlaşıyor. Günümüzde yedek parça fiyatlarının yüksek olması tramerde hasarı da yükseltiyor. Lüks bir aracın sadece tek farı 30 bin lirayı aşabiliyor. Bu noktada ise pert otomobiller öne çıkmaya başlıyor. ZORLU SÜRECİ İYİ YÖNETMENİZ GEREKİYOR Pert arabaları almak ve tamiratını yaptırmak için önce fiyat araştırması yapın. Parçaların çıkma fiyatlarını ve nerelerde satıldığını iyice araştırın. Pert arabalar durumuna göre kaportacılar tarafından yaklaşık 2 hafta içinde tamir edilebiliyor. Çıkma parça tedariği için birkaç gününüzü ayırmanız gerekebilir. Bu süreçte en uygun fiyata arabayı trafiğe çıkarmak için çaba sarf edin. UZUN SÜRE KULLANACAKSANIZ ALIN Bütçesi dar olup, otomobilden kar etme amacı olmayıp, 3-5 yıl boyunca kullanıp sonrasında satmayı düşünenler eski model, yorgun otomobil almak yerine pert otomobil alarak büyük avantaj sağlayabilir. Satarken kar etme amacı olmamalı ve aldığınız fiyatın üzerine çok az kar koyarak satışını gerçekleştirebilirsiniz. Günümüzde 2016 modelinin ikinci el fiyatı 55-60 bin lira civarında olan otomobilin pert halini piyasada 23-30 bin lira arasında fiyata alabilirsiniz. Bu fiyat aralığı arabanın masraf azlığına göre artar. Otomobiller sadece kaza nedeniyle perte çıkmıyor. Sel hasarı, toplumsal olaylar, terör, park halinde üzerine düşen parçalar nedeniyle de perte çıkabiliyor. Sigorta şirketleri pert otomobilleri ihaleyle pert işiyle uğraşanlara satıyor. 25 bin liraya satılan pert otomobili pert galericisi ihaleyle 20 bin liraya alabiliyor. PERT OTOMOBİL NASIL SEÇİLİR? Elbette pert otomobil almak için de tecrübenizin olması gerekiyor. Öncelikle şase, motor, şanzıman ve elektronik aksamında hasarı olan araçlardan uzak durun. Bu araçların kaporta ve tamir masrafı yüksek çıkacaktır. Şase otomobilin omurgasıdır. Tüm aksamların ana bağlantıları şaseye yapılır. Şasedeki sorun otomobilin yürüyüşünü etkiler, ön takım ayarı düzgün olmaz, olası bir kaza anında büyük maddi ve manevi hasarlar açabilir. Şasede bulunan hafif kusurlar telafi edilebilir. Şaselerinde halk arasında “kafa kayması” olarak tabir edilen otomobilin ön tarafının sağa ya da sola hafif dönük olması büyük bir sorun değildir. Çok bariz şekilde burun kayması varsa tercih etmeyin. Kayıklığın 3-4 santimi geçmemesine dikkat edin. Şase düzeltme aleti ya da iyi kaporta ustası aracın önünü çekerek orjinal haline getirebilir. Şaselerinde aşırı eğilme, kırılma, kaynak yapılması gereken bir durum yoksa pert otomobilin diğer aksamlarını kontrol etmeye devam edebilirsiniz. ALT KISIM ÖNEMLİ Otomobilin özellikle alt kısmına iyice bakılmalı. Motor bloğu, karteli, şanzıman dış muhafazası, travers (taşıyıcı) gibi ana öğeleri eğilerek görebilirsiniz. Bunlarda darbe, kırılma, çatlama olmamalı. Motor aksamında hasar görünmese de çalıştırdığınızda normal olmayan ses ve yüksek titreşim hissederseniz otomobili tercihleriniz arasından çıkartın. Motor ısındığında hırıltı ve titreşimin devam etmesi halinde motorda sorun var demektir. Ayrıca otomobil çalışmıyorken motoru salladığınızda yerinden çok oynuyorsa darbeden dolayı kulakları kırılmış olabilir. Vites geçişlerini iyice kontrol edin. Özellikle otomatik vitesli pert otomobil alacaksanız kısa bir parkurda ileri-geri hareketler yaparak vites geçişlerini test edin. KAPORTAYA DİKKAT! Otomobilin dışındaki eziklikler ve hasarları gözünüzde büyütmeyin. Dış aksamı tamamen 0.7-1 milimetre kalınlığında sac kabuktur. Düzelmeyecek durumdaki parçaları çıkma ya da yenisini alarak taktırın. Orijinal çıkma parça almanız menfaatinize olacaktır. Hem fiyatı 3’te 1 oranında düşük olacaktır hem de kaporta ustası alıştırma yapmak için uğraşmayacaktır. Bazı çıkma parçalar aynı renkteyse hiçbir işlem yapmadan direkt araca takılabiliyor. Düzelecek parçaları kaportacı düzeltip, macunlayıp, boyayacaktır. Tavan hasarlı otomobil alacaksanız fiyatı oldukça düşürmeye çaba gösterin. Çünkü ileride siz satarken tavan hasarı olduğu için alıcılar takla atmış hissiyatına kapılıp, vazgeçebilir. Tavan hasarlı olan pert otomobiller her zaman çok daha ucuza satılır. Hem tamir masrafı büyüktür, hem de sağlıklı olmaz, ilerleyen zamanlarda atılan macundan ötürü çatlamalar yaşanabilir. Her tavan hasarı takla atmayla olmaz. Tavan hasarlı araba alacaksanız kesme tavan alarak kaportacınızdan montaj yapmasını talep edebilirsiniz. Böylece macun çatlaması ve kavis verme sorunu ortadan kalkacaktır. İÇ TRİM AKSAMLARI PAHALI İç aksamında hasardan kaynaklı torpido kırılması olmamasına, kapı iç trim aksamlarının tam olmasına dikkat edin. Hepsinin tamiri, çıkması ve sıfır olarak satışı yapılıyor ancak fazla masraf yapmadan otomobili toplamanız önemli. Bundan dolayı iç aksamında sorun olmamasına dikkat edin. HAVA YASTIKLARI ÖNEMLİ Hava yastıkları açılmış olan pert otomobillerin masrafı yüksek olabilir. Emniyet kemerleri genelde kitlenir, torpido sökülüp tamir edilir ve yeni hava yastıkları takılır. Yerli otomobillerde kapaklı hava yastığı kullanıldığıdan yaklaşık 1000-1200 lira gibi masrafınız olabilir. Ancak yırtılan torpidoya sahip pert otomobil alacaksanız tamir masrafı 2000-3000 lirayı bulabilir. Bu nedenle hava yastığı açmamış otomobilleri tercih edin. Tüm bu işlemler sanayi ortamında gerçekleştirilecek tamirler için geçerli. Yetkili servislerde ücretler daha yüksek olabilir. RUHSAT İŞLEMLERİ Pert otomobilin büyük sorunu olmadığına kanaat getirdiniz ve almak için pazarlık ettiniz. Bundan sonraki süreçte sizi neler bekliyor? Öncelikle notere gidip satışını alın. Çekme Belgeli satış gerçekleştirilecek. Aldığınız pert otomobilin bir plakası olacaktır ancak fiziki olarak plakaları olmayacaktır. Çekme Belgesi olduğu için plakaları emniyete teslim edilmiş durumdadır. Satış esnasında otomobilin eski plakası da kullanılabilir ya da yeni plaka talep edebilirsiniz. Ekstradan herhangi bir ücret talep edilmez. Yeni plaka talep etmeniz daha sağlıklı olacaktır. Çekme Belgesi, otomobilin trafiğe çıkamayacağını ifade eder. Tekrar trafiğe çıkması için pert otomobil onarıldıktan sonra muayene istasyonuna çekici ile götürülerek “tespit muayenesi” yapılması gerekiyor. Tespit muayenesinin amacı otomobilin trafiğe çıkmasında herhangi bir sorun olmadığına dair onaydır. Muayeneye giderken kaportacınızdan boyandığına dair fatura kesmesini isteyin. Fatura tutarının ne olduğunun önemi yok. Bu işlemleri yaptırdıktan sonra Zorunlu Trafik Sigortası, Çekme Belgesi, muayene tespit evrakı ile birlikte emniyete giderek ruhsat ve plakanızın çıkmasını talep edeceksiniz. 2015-2016 model, 25-30 bin liraya alınan pert otomobilin size maksimum tamir maliyetinin 5 bin TL’yi geçmemesi gerekiyor. 2012-2013 model pert otomobillerde toplam maliyetin 23-24 bin lirayı aşmaması menfaatinize olacaktır. Bu rakamlar ekonomik olan otomobiller için geçerli olabilir. Pert olarak alacağınız otomobillerin yüzde 80’inin tramerde ağır hasar kaydı vardır. İstisna olarak bazılarında ağır hasar kaydı yoktur ya da kullanıcı hatası nedeniyle perte çıktığından kaydı olmayan otomobiller de bulabilirsiniz. Pert otomobillerin trafik sigortası fiyatı diğer emsal otomobillerle aynıdır. Bazı şirketler kasko yapabiliyor. Ancak şunu bilmeniz gerekiyor; bir kere perte çıktığı için ikinci defa perte çıkarsa trafik sigortası ya da kasko o andaki pert rayiç fiyatı ne ise size onu ödeyecektir. Pert olarak aldığınız otomobil bu noktadan sonra kullanmaya hazır hale geliyor. Tüm işlemler bittikten sonra oto kuaför yaptırarak geçmişinden eser kalmadan kullanmaya başlayabilirsiniz.