Arabalarda kullanılan radyoların sürücülerin dikkatini dağıttığı gerekçesiyle kullanımının yasaklanmasının hiç gündeme geldiğini biliyor muydunuz? Ya da kirli araçlarla yola çıkmanın cesaret istediği yolları? İşte araçlarla ilgili sıra dışı bilgiler... Elektrikli araçların en önemli özelliklerinden biri sessiz çalışması. Ancak ABD ve Avrupa yasalarına göre elektrikli araçların yapay ses çıkarması zorunlu! Sebep ise yayaları olası araç kazalarından korumak! Dünya genelinde bir aracın ömrünün yüzde 95'i park halinde geçiyor! Araba radyosu ilk kez kullanılmaya başlandığında yasaklanması gündeme gelmişti! Sebebi ise radyonun sürücülerin dikkatini dağıtabilme ve kaza yapabilme ihtimaliydi! Türkiye'de gereksiz yere sık sık çalınan kornaları örneğin New York'ta çalmak yasak! Gerçekten acil durumlar hariç elbette... Her arabanın ortalama 30 bin farklı parçası bulunuyor! Brezilya'da satılan araçların yüzde 90'ı etanol olarak da bilinen ve şeker kamışından üretilen yakıtı kullanıyor. Bentley, Bugatti, Lamborghini, Audi, Ducati ve Porshce markalası Volskwagen'e ait! Rusya'da kirli araçları yolda görmeniz düşük bir ihtimal; zira para cezası var! Ralph Teetor tarafından geliştirilen hız sabitleyici (Cruise Control) yakıt tasarrufu sağlayan bir sistem. Ancak ilginç olan bu icadı yapan Teetor'un doğuştan görme engelli olması... 20. yüzyılda at arabalarının dışkı dolayısıyla yarattığı kirliliğe alternatif olarak motorlu taşıtlar o yıllar 'yeşil çözüm' olarak düşünülmüştü. Bugün ise durum tam tersi! Google'ın geliştirdiği dünyanın ilk sürücüsüz otomobili 2012 yılında Nevada'da yollara çıktı. Louis Chevrolet... Checrolet markasını yaratan isim... Ancak ölüm sebebi iflas ve kötü çalışma koşullarıydı! Yüksek fiyatı düşünüldüğünde bir Bugatti sahibi aslında 84 araba, 3 jet ve hatta bir de yat alabilirmiş! Araç kazalarından her yıl yaklaşık 1 milyon 250 bin insan hayatını kaybediyor! Ocağa ihtiyacınız yok! Bir araç motoru üzerinde de yemeğinizi pişirebilirsiniz! Norveç'te satılan yeni araçların yarısı ya elektrikli ya da hibrid modellerden oluşuyor. Sürücüler mesajlaşırken kaza yapma olasılığını 23 kat birden artırıyor! Yapılan araştırmalar gösteriyor ki sürücüsüz otomobiller yaygınlaştığında araç kazaları yüzde 90 oranında azalacak! Araç parçalarının yüzde 80'i geri dönüştürülebiliyor ve yeniden farklı amaçlarla kullanılabiliyor. 1904'ten bu yana araç üreten Rolls-Royce'un bugüne kadar üretilen otomobillerinin yüzde 75'i hala yollarda... Bilinen ilk motorlu araç kazası 1891 yılında ABD'nin Ohio eyaletinde meydana geldi. Belki sık sık, belki ara sıra uçaklarla uzun yolculuklar yapıyoruz. Peki ama uçakların büyük sırlarından haberiniz var mı? İşte uçaklarla ilgili çok az insanın bildiği ve öğrenildiğinde 'yok artık' dedirten o gerçekler... Havadayken pek hissetmiyoruz; ancak uçağa kötü hava koşullarında sık sık şimşek çarpar. İki pilot uçuş sırasında asla aynı yemeği yemez. Biri zehirlenirse diğerinin sağlığı açısından risk almamak için bu uygulamaya gidiliyor. Sözgelimi bir pilot tavuk yediğinde diğeri köfte yer. Tuvaletlerin kilitleri dışarıdan açılabilir. Uçakta her yolculuk bir ya da iki saat sürmüyor. Çok daha uzun süreli yolculuklarda pilotlar uçuş esnasında uyuyakalabiliyor. Kimse bu gördüklerinizi yıkamıyor. Tek kullanımlık! Hostesler yemek servisi için geceyi beklemeyi tercih edebilir. Böylece hem daha fazla insanın uyuduğu saatlere gelinir ve bu sayede iş yükü daha azdır. Koridordaki ışık acil durumlarda dışarı çıkmaya yardım ediyor. Uçuş sırasında verilen kulaklıklar... Onları kimse yıkamıyor. Acil durum kapılarından yolcular çıkmadan uçuş görevlileri çıkamaz. Bazı havayolu çalışanlarına uçak kalkana kadar ödeme yapılmıyor. Kalkış yaparken ne kadar başarılı olduklarına bağlı ödeme alıyorlar. Aslında oksijen maskeleri sadece 15-20 dakikalık ihtiyacı karşılayabiliyor. Uçağın içerisinde kanatlarda kaç tane vidanın eksik olabileceği ile ilgili bir kılavuz bulunmakta. Genellikle yolcular acil durum can yeleklerini uçaktan çalıyorlar. (Yani oturduğunuz koltuğun altında bir can yeleği olmayabilir) Havadayken içeceklerin tadı daha güzel gelir. Çünkü alçak basınç içeceklerin içindeki şekerin daha fazla ortaya çıkmasını sağlar. Bu yüzden daha tatlı gelen domates suyu uçuşlarda en çok tercih edilen içeceklerdir. Havada oluşan bulantıya iyi geldiğinden sodalar da tercih edilir. Havayolu şirketlerinin garip tasarruf yöntemleri var. Buna ne güzel örnek, American Airlines, menülerinden bir zeytin çıkararak bir defada 40 bin dolar tasarruf etti. Bilinenin aksine uçaklarda tenefüs ettiğiniz hava en temiz havadır. Uçaklarda hastanelerde kullanılan hava filrteleme teknolojisi kullanılır. Tabii ki bu mikrop barındırmadığı anlamına gelmez ama her zaman en temiz hava uçaklardakidir. Uçuşlardaki kazaların yüzde 90’ından fazlası iniş ve kalkış sırasında olur. Uçuş sırasında kaza olma olasılığı çok nadirdir. İniş ve kalkışlarda bu yüzden insanların yerinde oturması ve kemerlerini takması zorunludur. Can güvenliğinin yanı sıra uçuş öncesi yolcuların ağırlığı hesaplandığından iniş ve kalkışlarda iniş ve kalkışlarda bir kaç yolcunun aynı anda yer değiştirmesi uçağın dengesinde değişimlere yol açabileceğinden yolcuların yerlerine otruması zorunludur. Pilotlar sandığınızdan daha fazla uykuya dalarlar. Korkmanıza gerek yok çünkü otomatik pilot devreye girer ya da kontrolü yardımcı pilot devralır. Fakat 2 pilotun da aynı anda uyuya kaldığı çokça rapor edilmiştir. Pilotların menüleri her zaman yolculardan farklıdır. Yolculardan farklı yiyecekelr yerler ve yolcuların yemeklerinden farklı olarak pilotlara özel hazırlanır. Bunun nedeni pilotların uçuş sırasında hasta düşme ihtimalini ortadan kaldırmak. Türbulans konusu uçaklarda en çok merak edilen konudur. Türbulans sanıldığı gibi uçağın düşmesine neden olmaz fakat türbülans sırasında kemerin bağlı olmaması, şiddetli sarsıntı yüzünden ölümlere neden olabilir. Ayrıca havadaki karbondioksit oranı arttığından türbulanslar her geçen gün daha fazla şiddetleniyor. Uçaklarda iniş ve kalkışlarda perdelerin açık tutulması gerektiğini bilirsiniz. Perdeler kapalı olursa, dışarıyı görmemiz engellenebileceği, hangi tarafın çıkış için emniyetli olduğunu anlamak için vakit kaybedileceğinden dolayı perdeler açık tutuluyor. Gece iniş ve kalkış yapan uçaklarda ışıkların sönmesi, gece gözlerimizi karanlığa alıştırmak için. Herhangi bir kaza durumunda, ışıklar açık olsa idi, gözlerin karanlığa alışmak için kaybedeceği birkaç saniyeyi kazanmak amaçlı ışıklar kapatılıyor. Uzun menzilli seferlerde uçuş görevlilerinin dinlenmesi amacıyla uçaklarda gizli odalar bulunuyor. Uçak tipine göre dinlenme odalarının yeri değişiyor. Genellikle pilot dinlenme odaları kokpitin hemen arkasında bulunuyor. Tuvalet atıkları dışarı mı atılıyor? Uçak tuvaletindeki atıklar sanıldığı gibi uçak havadayken gökyüzüne bırakılmıyor. Uçağın atık deposunda toplanıyor ve uçak inince araç gelip atık deposunu boşaltıyor. Uçaklar kaç derece yatış açısı yapıyor: Yolcu uçakları 30 dereceden çok yatış yapamazlar. Ana uçuş sistemi bunu engeller. 90 saniye kuralı: Uçakta acil durum anında kurallar gereği uçağın 90 saniye içinde yolcu kapasitesi ne olursa olsun tahliye edilmesi şarttır. Rötarlarda yolcu hakları: Uçak rötar yaptığı zaman mesafelerine ve bekleme sürelerine bağlı olarak değişen koşullarda da havayollarının yolculara içecek, yiyecek, konaklama, otele transfer ve ücretsiz telefon ve faks hizmeti sunması gerekir.