Geçtiğimiz pazar günü Etiyopya Hava Yolları'na ait Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağı kalkıştan 6 dakika sonra düşmüştü. Düşen uçakta bulunan 149 yolcu ve 8 mürettebatın tümü yaşamını yitirmişti. Kazanın ardından Türkiye dahil birçok ülke, Boeing 737 Max tipi uçakların ülkeye giriş çıkışını geçici olarak yasakladı. Karar, Etiyopya Hava Yolları'na ait Max 8 model bir yolcu uçağının düşmesi ve uçaktaki 157 kişinin ölümünü izliyor. Şu ana kadar Avrupa Birliği, Çin, Avustralya, Singapur, Hindistan, Malezya ve Umman hava sahasını Boeing 737 Max tipi uçakların ülkeye giriş çıkışını geçici olarak yasakladıklarını açıkladı. İngiltere, Almanya ve Fransa'nın Boeing 737 Max tipi uçaklara hava sahasını kapayacağını duyurmasının ardından Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) da Boeing 737 Max 8 ve 9 tipi uçaklara geçici olarak yasak getirdi. Dünyanın en büyük uçak üreticisi Boeing'den, ülkelerin kararlarını anladıkları ancak 737 Max tipi uçaklara güvenlerinin tam olduğu açıklaması geldi. İzlanda'ya ait Icelandair de filosundaki üç Boeing 737 Max 8 tipi uçağın uçuşlarını durdurduğunu açıkladı. Türkiye'den de benzer bir açıklama geldi. Ulaştırma Bakanlığı da, Boeing 737 Max 8 ve/veya Boeing 737 Max 9 tipi hava araçlarının uçuşları, uçuş emniyetini teminen tedbir amaçlı olarak ikinci bir karara kadar durdurulmuştur açıklaması yaptı. Türk Hava Yolları Genel Müdürü Bilal Ekşi de, Twitter hesabından yaptığı açıklamada, THY filosunda bulunan 737 Max tipi yolcu uçaklarının 13 Mart itibarıyla ticari seferlerden çekildiğini duyurdu. Ancak, Amerikan Federal Sivil Havacılık Kurumu (FAA) senatörlerin ve işçi sendikaların büyüyen baskısına karşın, yasak kararı almayı reddediyor. FAA, yapılan inceleme sonucu sistemsel bir performans sorunu görmediklerini ve uçağı yasaklamak için bir neden olmadığını söyledi. Etiyopya'daki, aynı modeldeki iki uçağın beş aydan kısa bir süre içinde düştüğü ikinci kazaydı. Ülkeye tüm uçuşlarını 737 Max tipi uçak ile yapan Norveç Hava Yolları da, bu uçaklarla yapılacak uçuşları durdurduğunu açıkladı. Umman Sivil Havacılık Kamu Kurumu da salı günü bir açıklama yaparak, aksi karar alınana kadar 737 Max tipi uçakların ülke hava sahasında uçuşunun geçici olarak yasaklandığını duyurdu. Singapur'daki Changi Havalimanı dünyanın en yoğun yedinci havalimanı ve şu an seferlerin iptal edilip edilmeyeceği belirsizliğini koruyor. Singapur, Boeing 737 Max tipi uçakları tamamen yasaklayan ilk ülke oldu. Bu ülkeyi Avustralya, Malezya ve diğer ülkeler izledi. Singapur Sivil Havacılık Kurumu'nun (CAAS) açıklamasında, 6 Boeing 737 Max 8 uçağı olan SilkAir'in ve China Southern Hava Yolları, Garuda Indonesia, Shandong Hava Yolları, Tayland Lion Air'in etkileneceği belirtildi. Kazakistan’da Boeing 737 Max 8 tipi uçağın uçuşlarının geçici süreyle durdurulduğu bildirildi. Son olarak Vietnam Sivil Havacılık Kurumu da ülkenin hava sahasının Boeing 737 Max 8 uçaklara kapatıldığını duyurdu. ABD Sivil Havacılık Kurumu ise, hava yolu şirketlerine Boeing 737 Max 8 modelinin uçuşa elverişli olduğunu bildirdi. Pazar günü, Etiyopya Hava Yolları'na ait, Addis Ababa-Nairobi seferini yapan uçak, kalkıştan 6 dakika sonra düşmüş ve uçaktaki 157 yolcu ve mürettebat ölmüştü. Ekim 2018'de de Lion Air'e ait aynı model uçağın düşmesi sonucu 189 kişi hayatını kaybetmişti. Boeing 737 Max ailesi, şirketin başarılı 737 modelinin son versiyonu. Grupta Max 7, 8, 9 ve 10 modelleri var. Ocak ayının sonu itibariyle Boeing sipariş aldığı 5011 modelinin 350'sini teslim etti. Az sayıda Max 9 modeli de uçuş yapıyor, ancak Max 7 ve Max 10 modellerinin önümüzdeki birkaç yıl içinde kullanıma sunulması planlanıyor. Pazar günü düşen Etiyopya Hava Yolları uçağı, şirketin verdiği 30 uçaklık siparişte teslim edilen altı uçaktan biriydi. Geçen Ekim ayında Endonezya'da Lion Air uçağının düşmesinin ardından yapılan soruşturmada, pilotların uçağın kanatların yeterli kaldırma kuvvetini sağlayamayacak kadar hızının azalması veya kanatlardaki hava akımının bozulması durumunda ortaya çıkan Stall durumunu engellemek için konulan yeni özellikle başa çıkmakta zorlandıkları sonucuna varılmıştı. Pazar günkü kazaya bu sistemin neden olup olmadığı bilinmiyor. Havacılık uzmanları, başka teknik sorunlar ya da insan hatası ihtimalinin gözardı edilemeyeceğini söylüyor. (Not: Kapakta düşen uçak 29 Nisan 2013 tarihinde Afganistan'a düşen ABD kargo uçağıdır. Etiyopya Hava Yolları'na ait düşen uçakla herhangi bir ilgisi yoktur. Boeing firmasının uçakları konu alındığı için söz konusu kapak genelleme amacıyla kullanılmıştır)