Formula 1’e IMF programı

Güncelleme Tarihi:

Formula 1’e IMF programı
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 08, 2003 00:00

Formula 1'de yeni sezon sorunlarla açılıyor. Ãœstelik temmuz ayından itibaren devrim niteliÄŸinde deÄŸiÅŸiklikler devreye girecek. Uluslararası federasyon FIA, üç sezondur süren Ferrari takımının ve Michael Schumacher'in hegemonyasını hafifletmek ve takımların mali yüklerini azaltmak için önlemler aldı. FIA BaÅŸkanı Max Mosley artık takımları sezon ortasında yarı yolda bırakacak uçuk harcamalara son vermek istiyor. Televizyon gelirlerindeki düşüş Formula 1 sanayisini zor durumda bıraktı. Sponsorlar desteklerini artırmayı reddettiler. Son üç yılın dünya ÅŸampiyonu Ferrari takımı bile bütçesini kısmak zorunda kaldı.Formula 1'de yeni sezon fırtınalı baÅŸlıyor. Dünya Otomobil Federasyonu FIA'nın 10 Ocak'ta duyurduÄŸu kural deÄŸiÅŸiklikleri McLaren ve Wiliams takımlarının büyük tepkisini çekti. Ä°ki takımın sahipleri Ron Dennis ve Frank Williams bu deÄŸiÅŸikliklere FIA'nın tek başına karar veremeyeceÄŸini ve tüm takımların görüşünün alınması gerektiÄŸini söyleyerek itiraz ettiler. Ä°kili Tahkim Kurulu’na giderek yapılan deÄŸiÅŸikliklerin geri alınmasını istedi. Ä°KÄ° TAKIM Ä°FLAS ETTÄ°DeÄŸiÅŸiklikler için FIA'nın gösterdiÄŸi en önemli gerekçe dünyada yaÅŸanan ekonomik durgunluÄŸun Formula 1'i de derinden etkilemesiydi. Formula 1'e akan televizyon gelirlerinin ve sponsor desteklerinin azalması 2001'den bu yana Prost ve Minardi gibi iki takımı ortadan kaldırmaya yetmiÅŸti. Ufak takımlar ne Renault ve Ford gibi dev otomobil üreticilerinin ÅŸemsiyesi altındalar, ne de önemli bir sponsor desteÄŸine sahipler. Öte yandan Ferrari'nin üç yıldan bu yana kurduÄŸu büyük üstünlük de Formula 1'in izleyici sayısındaki artışı durdurdu. ÇekiÅŸmenin olmadığı bir spora ilginin de azalacağı prensibinden yola çıkan FIA, takımların gücünü dengelemek için yeni kurallar getirdi.Peki bu noktaya nasıl gelindi? Formula 1'in ticari hakları, 1982'den baÅŸlamak üzere tam 25 yıllığına FOCA'nın baÅŸkanı Bernie Ecclestone'ın elinde. Ä°ngiliz iÅŸadamı, 2001'de televizyon yayın haklarının yüzde 75'ini toplam 1.4 milyar dolara Alman medya patronu Leo Kirch'e devretti. Ancak, Kirch grubu geçen yıl mali zorluk içine girdi, takımlara yaptığı ödemeleri azaltacağını ilan etti. Bugünlerde Ecclestone daha önce elinden çıkarttığı yüzde 75'lik hisseyi geri almak için teklif verdi.Ancak, tek bir ÅŸartı var: 2015'e kadar tüm takımların Formula 1 organizasyonu içinde kalacaklarını taahhüt etmeleri. Çünkü Ecclestone'ın Formula 1 üzerindeki ticari kontrolünden bıkan bazı üretici firmalar, 2007'de, rakip bir yarış organizasyonu kurmak istiyor. Takımlar yıl boyunca toplam 25 bin saatlik bir yayınla 54 milyar televizyon izleyicisine ulaÅŸan böyle bir organizasyondan daha fazla gelir etmeyi amaçlıyor. Var olan sisteme göre takımlar 800 milyon dolarlık bu pastanın ancak yüzde 25'ini alabiliyor. TEMMUZDA KURALLAR BÖYLE DEĞİŞECEKDünya Otomobil Federasyonu FIA geçen 10 Ocak'ta Formula 1 dünya ÅŸampiyonasına birtakım kural deÄŸiÅŸiklikleri getirdi. 20 Temmuz'daki Büyük Britanya grand prix'sinde devreye girecek yasakların çiÄŸnenmesi halinde takımlar bir milyon dolardan baÅŸlayan para cezalarına çarptırılacak. Ama bu cezalar, bütçesi 350 milyon dolara varan Ferrari'yle 30 milyon dolar civarında seyreden Minardi'yi aynı ÅŸekilde etkilemeyecek.UZAKTAN KUMANDAYA YASAK Yılın ilk yarışından itibaren yarış sırasında otomobillerle pistteki takım yöneticileri arasında telemetri aracılığıyla irtibat saÄŸlamak yasaklandı. Arabalardaki aksaklıklar sadece pist alanında giderilebilecek. TAM OTOMATÄ°K VÄ°TESE SON Sürücüler tam otomatik vitese güvenemeyecekler. Vites deÄŸiÅŸtirmek artık kendi becerilerine kalıyor.LASTİĞİNÄ° KENDÄ°N SEÇ Takımlar sadece Bridgestone ve Michelin arasında tercih yapmak zorunda deÄŸiller. Kendi istedikleri bir firmayla anlaÅŸabilirler.ÇEKÄ°Åž KONTROLÃœ YASAKLANDI Özellikle virajlarda sürücülere çok yardımcı olan çekiÅŸ kontrolü yasaklandı. Tüm Formula 1 pilotları pedal kontrolüne güvenmek zorunda. KALKIÅž KONTROLÃœNE YASAK Kalkışlarda kolaylık saÄŸlayan kalkış kontrolleri kullanılmayacak. YumuÅŸak bir kalkış için sürücüler pedal ayarlarını iyi yapmak durumundalar.TAKIM EMÄ°RLERÄ°NE GEÇİT YOK Geçen sezonlarda çeÅŸitli skandallara yol açan takım emirleri kesinkes yasaklanıyor.SIRALAMA TURLARI 2003'ün en önemli deÄŸiÅŸikliÄŸi. Bundan böyle cuma günü her otomobil pistte sadece tek tur atabilecek. Burada elde edilen dereceye göre cumartesi günü hangi otomobilin hangi sırada piste çıkacağı belli olacak. Cumartesi günü 1 saat içinde atacakları tek turda elde ettikleri derece ise pazar günkü yarışa baÅŸlama sıralarını belirleyecek. YENÄ° PUANLAMA SÄ°STEMÄ° Bu yıla kadar grand prix'lerde ilk altıya giren sürücüler puan alıyordu. Avustralya'da ise ilk sekize girenlere puanlar 10-8-6-5-4-3-2-1 ÅŸeklinde dağıtılacak. Böylelikle birinciliÄŸin önemi azalıyor ve ÅŸampiyonluÄŸun sezonun bitiminden çok önce belirlenmesi önleniyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!