Formula 1’de sular durulmuyor

Güncelleme Tarihi:

Formula 1’de sular durulmuyor
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 29, 2005 00:00

Formula 1 tarihinin en olaylı yarışı olan ve 14 pilotun çekilmesinin ardından 6 pilotun start aldığı Amerika Grand Prix’inin ardından sular durulmuyor. Bazı takımlar Uluslararası Otomobil Federasyonu’na (FIA) son derece sert açıklamalar yaparken, FIA BaÅŸkanı Max Mosley’i istifaya davet ediyorlar.Yarışı bırakan yedi takım seyircilerden ve olayla ilgisi olan herkesten özür dilerken, bu takımların çekilmesine sebep olan Michelin ise güvenliÄŸin kendileri için daha önemli olduÄŸu açıklamasını yapıyor. Yarışta start alıp altı aracıyla birden finiÅŸ gören Bridgestone cephesinde ise gurur dolu açıklamalar hakim. FIA’da boÅŸ durmuyor. FIA BaÅŸkanı Max Mosley ve Motorsporları Konseyi 29 Haziran’da Paris’te yarıştan çekilen yedi ekibin ifadesini alacak. Bu ifadelerin verilmesinin ardından FIA’nın çok ciddi yaptırımlara gidebileceÄŸi iddia ediliyor. Bu olaylar yaÅŸanırken BMW’nin Sauber Takımı’nı alması sürpriz yarattı.FORMULA 1 Dünya Åžampiyonası’nda Amerika Grand Prix’sinin ardından sular bir türlü durulmak bilmiyor. BilindiÄŸi gibi Amerika’da Michelin lastikleri ile yarışan yedi takım ısınma turunda pit alanına giderek yarışı terk etmiÅŸti. Bunun yaÅŸanmasının sebebi ise Michelin yöneticilerinin yarışta güvenliÄŸi tam olarak garanti edememesiydi. YaÅŸanan bu geliÅŸme üzerine Indianapolis Pisti’nde yalnızca Bridgestone lastikleri ile üç takım ve altı pilot yarıştı. Yarışın sonunda ise gülen taraf Ferrari olmuÅŸtu. Çünkü yarışı Michael Schumacher ilk sırada tamamlamış ve Rubens Barrichello’da ikinci sırada finiÅŸ görmüştü. MOSLEY AÇTI AÄžZINIUluslararası Otomobil Federasyonu (FIA) BaÅŸkanı Max Mosley yaÅŸanan bu olayların ardından belki de hayatında ilk kez böylesine sert açıklamalar yaptı. Mosley yaptığı açıklamada Michelin’in önümüzdeki yıl bu yarışı izlemek için yine aynı piste gelmeye planlayan seyircilere bedava bilet vermesi gerektiÄŸini söyledi. Kendi görüşünün Michelin’in izleyicilerin zararını karşılaması gerektiÄŸi yönünde olduÄŸunu belirten Mosley, bu yıl yarışı izlemek için para ödeyenlerin, önümüzdeki sezon yarışı bedava izlemesi gerektiÄŸine inandığını belirtti. Yarışı izlemek için piste gelen seyirciler yaÅŸanan bu olaylara oldukça sert tepki göstermiÅŸ ve piste yabancı madde bile atmışlardı. FIA BaÅŸkanı pistte ÅŸikan yapılması isteÄŸinin ise çok saçma olduÄŸunu söyledikten sonra bu olayı esprili bir ÅŸekilde açıkladı: ‘Takımlar ortaya konulan bu durumda son derece haksız. Piste ÅŸikan koyulma fikri ise oldukça saçmaydı. Bu kısa batonlarla (kayak sopası) slalom yarışına gelip, pistin deÄŸiÅŸtirilmesini istemek gibi bir ÅŸey. EÄŸer piste uygun batonlarla gelmemiÅŸlerse daha yavaÅŸ kaymaları gerekir. Hem kısa batonlarla gelip hem de pistin deÄŸiÅŸtirilmesini istemek, piste doÄŸru batonlarla gelenlere haksızlık olur.’Bridgestone: Lastiklerimizle gurur duyuyoruzAmerika Grand Prix’sinin ardından bir açıklama yapan Bridgestone Motorsporları Müdürü Hiroshi Yasukaya ÅŸu açıklamayı yaptı: ‘Bridgestone, ekiplerine tamamen güvenli ve dayanıklı lastikler tedarik etmekten gurur duyuyor. Teknik ve lojistik ekibimiz, destek verdiÄŸimiz takımlarla birlikte bu yarışa hazırlanırken çok çalıştı ve tüm araçlarımız finiÅŸ çizgisini herhangi bir sorun yaÅŸamadan geçtikleri için çok mutluyum. Michael, Rubens ve Tiago’yu, podyum baÅŸarısı gösterdikleri için tebrik ediyorum.’ Bridgestone cephesinden bir diÄŸer önemli açıklama ise Teknik Müdür Hisao Suganuma’dan geldi: ‘Her altı pilotumuzun da finiÅŸ çizgisini geçebilmelerine çok sevindim. Lastiklerimizin performansı çok iyiydi ve Ferrari, Jordan ve Minardi araçlarında süreklilik arz etti. Aslında oldukça rahat bir yarış olduÄŸundan araçlarını koruma adına yavaÅŸ bir yarış çıkartma olasılıkları varken, ekiplerimizin kendilerini zorlamaları güzeldi. DoÄŸal olarak lastiklerimizin performansını rakibimize karşı verdiÄŸimiz mücadeleyle göstermek isterdik, ancak Bridgestone’un FIA normlarını karşıladığı için çok mutluyum.’Michelin güvenlik dedi önlem alınmamasına üzüldüMichelin cephesinden yapılan açıklama güvenliÄŸin ön plana koyulduÄŸu belirtildi. Yapılan açıklamalara aynen ÅŸu açıklamaya yer verildi: ‘Grand Prix’den önceki 24 saat boyunca Fransa ve Amerika’daki laboratuarlarda çalışmalarını sürdüren Michelin teknik ekipleri, cuma günkü testlerde Toyota’ların lastiklerinde görülen aksaklıklar üzerine bazı sonuçlara vardı. Pist üzerindeki ‘oval’den çıkışta araçların kazandığı hız ve lastiklere binen yük yüzünden, Michelin, benzer olayların yarış sırasında yaÅŸanmayacağını ve pilotların yüzde yüz güvende olacağını garanti edemeyeceÄŸi sonucuna vardı. Bunun neticesinde Michelin, partnerlerinin de desteÄŸiyle, FIA’ya ‘oval’in giriÅŸine araçların hızını düşürecek bir ÅŸikanın yerleÅŸtirilmesi talebinde bulunmuÅŸtur. Michelin, lastiklerinin Amerika Grand Prix’si için uygun olmamasından dolayı üzüntü duymakla beraber, sürücülerin güvenliÄŸini her ÅŸeyden önde tutar. Michelin bu prensip üzerindeki duruÅŸunu ne yarış lastikleri ne de diÄŸer lastikler için kesinlikle deÄŸiÅŸtirmez. Yarış öncesinde Michelin’in getirmiÅŸ olduÄŸu önerilerin kabul edilmemiÅŸ olması üzücüdür. Bu çözümler pilotların güvenliÄŸi, takımlar arası rekabet ve seyircilerin ilgisini çekmeyi saÄŸlayabilirlerdi. Michelin, 7 partnerine, iÅŸbirlikleri, FIA’ya getirmiÅŸ oldukları öneriler ve güvenlik açısından önerilerini dinlemiÅŸ oldukları için teÅŸekkür eder. Michelin, Toyota’ların lastiklerinde Cuma günü (yarış öncesindeki) meydana gelen aksiliklerin teknik sebeplerini araÅŸtırmaya devam edecektir.’FIA’dan ağır cezalar gelecekFIA ilk izlenimlerde bu iÅŸin peÅŸini bırakmayacak gibi görünüyor. FIA’dan geçtiÄŸimiz hafta içinde yarışı bırakan takımlara ve ilgili kiÅŸi ve kuruluÅŸlara bir mektup gönderildi. Gönderilen bu mektupta ilgili kiÅŸiler 29 Haziran 2005’de Paris’te savunma vermeye davet ediyor. Mektupta ilgili kiÅŸilere yarış için uygun araç lastiÄŸi temin etmeme, haksız ÅŸekilde araçların yarışa baÅŸlamasına izin vermeme, haksız bir ÅŸekilde mevcut lastiklere uygun olduÄŸu halde bir virajın hız kesintisine uygun olmadığını öne sürme, yarıştan çekilerek Formula 1’in imajına leke sürecek olaylar yapmak, yarışa katılmama nedeninin bildirilmemesi ile ilgili savunma istenildiÄŸi belirtiliyor. Bakalım bu önemli savunma toplantısının ardından FIA takımlara nasıl bir ceza verecek. Ä°ÅŸin içinde yedi takım birden olunca cezanın ne kadar sert olacağı merak konusu. BaÅŸkan Mosley ise konu hakkında yaptığı açıklamada, ‘Sakin bir atmosfer içinde geçeceÄŸini düşündüğüm bu toplantıda takımlar gerekçelerini açıklama hakkına sahip’ dedi. Ancak bununla beraber bazı takım yöneticileri tarafından Max Mosley’in istifa etmesinin istendiÄŸinin de altını çizmekte yarar var. Bu nedenle toplantı Mosley’in söylediÄŸi gibi çokta sakin bir ortamda gerçekleÅŸmeyebilir.F1’in ABD’deki geleceÄŸi tehlikedeAmerika’da Formula 1’in çok fazla bir ilgi görmediÄŸi yıllardır konuÅŸuluyordu. Birbirinden iddialı birçok yarışın düzenlendiÄŸi Amerika’da bilindiÄŸi gibi Nascar yarışları yüzbinlerce insan tarafından takip ediliyor. Amerika’da yaÅŸanan bu olayın ardından pilotların ve takım yöneticilerinin ortak fikri ise artık Indianapolis’te Formula 1’in geleceÄŸinin hiçte iyi olmadığı yönünde. Bakalım önümüzdeki günler Amerika ve Formula 1 birlikteliÄŸinde nasıl bir sonuç doÄŸuracak?Görüşlerinizi bildirinFormula 1 tarihinde yaÅŸanan bu en önemli olay ile ilgili olarak görüşlerinizi bildirmek isterseniz mtosun@hurriyet.com.tr adresine mail atabilirsiniz.3 Temmuz’da gözler Fransa’daFormula 1 Dünya Åžampiyonası’nda bir sonraki yarış Fransa Grand Prix’si. GeçtiÄŸimiz yıl Ferrari pilotu Michael Schumacher’in kazandığı yarışta sıralama turlarının en hızlı ismi ise Renault pilotu Fernando Alonso olmuÅŸtu. 4.411 kilometre uzunluÄŸundaki pistte pilotlar atılan 70 turun ardından 308 kilometreyi geride bırakıyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!