Eyvah üzerime kahve döküldü

Günübirlik iş seyahati için uçaktasınız. Katılacağınız toplantı için notlarınızı gözden geçiriyorsunuz.

Bu sırada kabin memurları ikram servisine başlıyor. Kahve istiyorsunuz. Tam fincanı alırken küçük bir aksaklık yaşanıyor. Kahve pantolonunuzun üzerine dökülüyor. Bir anda kahvenin sıcaklığını bacağınızda hissediyorsunuz. Kocaman bir leke oluşuyor. Acıyla birlikte lekeli pantolonla katılacağınız toplantı aklınıza geldikçe canınız sıkılıyor...

Bu tür aksaklıklar, uçaklardaki yolcuların başına her gün belki de binlerce kez geliyor. Bir anlık sakarlık veya türbülans nedeniyle içecekler ve yemekler etrafa saçılıyor. Kıyafetler batıyor. Daha da kötüsü dökülen çay veya kahve çok sıcaksa, vücutta ciddi yanıklar meydana geliyor. İşte bu tür durumlarda devreye sigorta giriyor. Havayolu şirketleri kabin memurlarının hatası veya türbülans gibi kontrol dışı gelişen durumlardan oluşan zararları sigorta sistemiyle çözüyor.

Başınıza böyle bir talihsizlik geldiğinde sakin olun. Kabin memurları bu tür durumlarla ilgili özel eğitim alıyor. Öncelikle yardımcı olmalarına izin verin. Kabin memurları, ıslak havluya dökülen soda veya kolonyalı mendille lekeyi çıkartmaya çalışacaklar. İlk anlarda yapılan müdahale lekenin oluşturacağı hasarın bir kısmının önüne geçecek. Eğer sıcak içecek veya çorba döküldüyse ilk yardım müdahalesi yapılmalı.

Eğer leke çıkmıyorsa, sigorta için kabin amirinden form doldurmasını isteyin. Bu formda lekenin nasıl oluştuğu, zarar gören kıyafetin markası, bedeni gibi bilgiler alınır. Form doldurulurken size en hızlı şekilde ulaşabilecekleri telefon numarası, elektronik postanız gibi iletişim bilgilerini vermeyi unutmayın.

TAKİPÇİ OLUN

Formu doldurulduktan sonra irtibat kurulacak birimin telefon numaraları ve elektronik posta adresinin bulunduğu kağıt yolcuya veriliyor. Kabin memurları, her uçuş sonrasında hazırladıkları formu bağlı bulundukları birimlere ulaştırıyor. Bu form incelenerek yolcuyla temas kuruluyor. Eğer başınıza böyle bir olay geldiğinde 2-3 günde sizinle irtibat kurulmadığı durumlarda, ki sıklıkla gecikmeler yaşanıyor, havayolunun ilgili bölümünü arayın. Genellikle şirketlerde bu konularla ilgili olarak sigorta müdürlükleri ilgileniyor. Başvurunuz sırasında uçuş numarasını, sefer tarihinin bilgilerini verin. Sigorta Müdürlüğü, ilk etapta yolcudan kıyafetini kuru temizlemeye vermesini istiyor. Daha sonra gönderdiğiniz fatura havayolu tarafından ödeniyor.

LEKE ÇIKMAZSA

Kıyafetinize işlem yapıldı. Ama leke çıkmadı. Kuru temizleme şirketinden bir rapor isteyin. Hazırlanacak raporda "leke çıkartılamamıştır" ibaresi bulunsun. Rapor ve faturayla birlikte sigorta müdürlüğüne başvurun. Gerekli tazminat için kıyafetin markasına göre bir bedel belirleniyor. Ve bu miktar yolcuya ödeniyor.

Aynı form, eğer koltuğun bir tarafına takılıp elbisenizi yırtmanız gibi durumlarda da kullanılıyor. Bu tür olaylarda en az dökülme gibi yolcuların başına sık sık geliyor. Yolcunun kıyafetinin bedeli ödeniyor. Tolga ÖZBEK

Hostesler ilgilenmezse yolcular dava açıyor

Zaman zaman ABD’de ilginç tazminat davaları gündeme geliyor. Özellikle sıcak içeceklerin dökülmesiyle oluşan yanık, yolcuların tazminat isteklerini milyon dolarlar mertebesine kadar yükseliyor. Yolcuların bu konuda şikayetlerinden biri de dökülme sonrasında kabin memurlarının yeterli derecede ilgi göstermemesi. İşte ilginç olaylar:

İngilizce öğretmeni Süheyla Kesler, 2003’te eşi ve kızıyla Jamaika’dan Amerikan Havayolları ile dönüyordu. Uçakta hostesin verdiği sıcak suyun plastik bardağı eriterek üzerine dökülmesiyle bacağı haşlandı. Kabin personelinin ilgisizliği nedeniyle hakkını mahkemede arayan Kesler, uzlaşma sonucu 20 bin dolar tazminat aldı. Kesler, masraflar çıktıktan sonra elinde kalan 8 bin doları mütevelli heyetinde olduğu Bolluca Çocuk Köyü’ne bağışladı.

Adana-İzmir seferini yapan Sun Ekspress’e ait yolcu uçağında hostesler servis yaparken, termostaki sıcak çay yolculardan Tuncay Üllüeser’in (60) üzerine döküldü. Yüzü ve ellerinde hafif kızarıklık oluşan Üllüeser, inişten sonra polise giderek şikayetçi oldu. Bunun üzerine ifadeleri alınan üç hostes, savcının talimatıyla serbest bırakıldı.

Delta Havayolları ile ülkesine dönen bir Alman turist, türbülans nedeniyle üzerine dökülen sıcak kahve yüzünden vücudunda ikinci derece yanıkları oluşunca havayoluna dava açtı. Yolcu, kabin görevlilerinin kendisine yardım etmediğini iddia etti.

Zaman zaman tersine olaylar da yaşanıyor. Continental Havayolları’nda 2005’te meydana gelen olayda kabin memuru bir yolcuyu mahkemeye verdi. Şikayetinde yolcunun kendisini ittiğini ve servis yaptığı içeceğin first class koltuklarından birine döküldüğünü iddia etti.

Northwest Havayolları’nın 2001’deki Detroit-Washington DC uçuşunda üzerine kahve dökülen ve 2. derece yanığı oluşan bir yolcu, havayolunu mahkemeye verdi. 25 bin dolar tazminat isteyen yolcu kabin memurlarının ilgisizliğinden şikayetçi oldu.

İş Bankası laleyi unuttu

İş Bankası, Maximum Kart için hazırladığı yeni reklam filminde kullandığı Türk Havayolları uçağının üzerindeki lale desenini unuttu. Maximum Kart’la alınan THY biletleri için özel bir kampanya yapan İş Bankası’nın reklam filminde havada uçan Airbus A320 uçağının animasyonu, eski boyamalı olarak geçiyor.

Amerika’ya ucuz uçun

Air France ve KLM Havayolları Amerika uçuşlarında 31 Ağustos’a kadar bilet alan, 1 Eylül-31 Mart tarihleri arasında uçacak yolcularına uygun fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç fiyatlar Boston ve Chicago 247, Dallas 200, Los Angeles, San Francisco, Seattle ve Philadephia 265, Miami 215, New York 247, Phoenix 315, Washington 297 Euro’dan başlıyor.

59 Euro’ya İstanbul turu

Helikopterle yaptığı İstanbul turları büyük ilgi çeken MedAir, yeni kampanyasıyla kişi başına 59 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuş imkanı sunuyor. Yaklaşık 10 dakika süren turda, Haliç ve tarihi yarım adaya yaklaşık 150 metreden seyretme imkanı sunuluyor. Amaçlarının çok daha kişiye helikopterle uçurmak olduğuna dikkat çeken Pazarlama Müdürü Etem Emre Yıldız, uçuşların Plan Tours ile işbirliğiyle gerçekleştirildiğini söyledi. MedAir’in diğer İstanbul turlarının fiyatları kişi başına 99 ila 199 Euro arasında değişiyor. Fiyatlara KDV dahil değil.

Ramazanda indirim

Türk Hava Yolları 1-24 Eylül arasında iç hatlarda, hem business hem ekonomi sınıfta yüzde 25 indirim uygulayacak. İndirim için uçak rezervasyonunun seyahatten en geç beş gün önce yapılması ve en azından tek yön rezervasyon kaydı bulunması gerekiyor.

SunExpress Havayolları, ramazanda başlayacak tarifesinde 17 yeni uçuş noktası açıyor. 1 Eylül-31 Ekim 2008 tarihleri arasında geçerli olacak tarifede daha önce aralarında hiç uçak yolculuğu yapılmayan 8 şehri (Gaziantep-Malatya, Samsun-Trabzon, Sivas-Kayseri, Sivas-Trabzon, Erzurum-Kars) hava köprüsüyle birbirine bağlayacak.

Seferler artıyor

THY, yoğun talep nedeniyle Barselona seferlerini 2 Ekim’den itibaren haftalık 7’den 9’a, Venedik’i ise 9 Ekim’den itibaren haftada 4’ten 5’e çıkarıyor.

THY’nin İstanbul-Eskişehir arasında salı, perşembe ve cumartesi günleri yapılan uçuşları pazartesi, çarşamba ve cuma günleri sabah saat 06.30’a kaydırdı.

OYAK’ın helikopteri geldi

OYAK’ın iştiraklerinden Omsan Lojistik portföyünde kurulan Omsan Air’in ilk helikopteri teslim edildi. Amerikan Sikorksky imalatı S-76C+ tipi ikinci el alınan helikopter, grubun Ankara, Ereğli ve İstanbul arasındaki uçuşlarında kullanılacak. TC-HOY tescil işaretli helikopterle birlikte Türkiye’deki S-76 sayısı böylece beşe yükseldi. Omsan’ın gelecek yıl teslim edilecek bir adet S-76 siparişi bulunuyor.

SOYAK’A G200

Soyak Grubu kurduğu hava taksi şirketiyle filosuna ikinci el bir adet Gulfstream G200 tipi iş jeti aldı. Çift motorlu, orta sınıftaki uçağın imalatçısı Galaxy şirketi, 2001’de Amerikan Gulfstream Grubu’na satılmıştı. Toplam 6 bin 708 kilometre menzile sahip uçağın teslimatının ay sonunda yapılmasıyla G200’ün Türkiye’deki ilk kullanıcısı Soyak Grubu olacak.
Yazarın Tüm Yazıları