Elinden geleni ardına koyma

Güncelleme Tarihi:

Elinden geleni ardına koyma
Oluşturulma Tarihi: Şubat 10, 2010 17:11

33. Amerika Kupası’nda yarışlar başlıyor. Büyük bir iddia ile başladı yarışmalar. Uzun süre ekipler birbirlerini mahkemelere vererek düzeltmeler istediler.

Haberin Devamı

Amerikan Kupası

 

Aslın da iki gövdelicatamaranla ,üç gövdeli tiri maran çok gövdeli teknelerindünyanın en ünlü yarışı.Yarışların siteleri ve ekiplerin siteleri her konuyla mükemmel birer çalışma her türlü detay ve görüntü yayınlanmışlardır. Valencia da karşılaşacak ekipler duello usulü maç yapacaklar. Tekneleringörüntüleri deuzay gemisi gibi “BMW ORACLE ile ALİNGHİ” takımları arasında gerçekleşeçek. Valencia’daki en enteresan yelken mücadelesi pazartesi günü başladı. Ama rüzgar 40 millik tüm parkura yayılamadı. Bu arada Amerika kupasını ve eski teknelerini markasıyla örtüştüren Louis Vuitton artık destek vermeyecek. Sponsorluk için  bu iki dev rekabet içine girmedi. İlk yarış orsa ,pupa hattı üzerinde rüzgara karşı ve rüzgarı arkadan alarak hazırlanarak parkur’da yapılacaktı. 39 millik ikinci yarış ise Çarşamba günüydüapaz kolunun da katılımı ile rüzgarı yandan da alarak üçgen bir parkurda gerçekleşecekti. Yelken yarışları, parkurları belirleyen şamandıralar yardımıyla yapılmakta. Başlangıç için hakem botu ve açığına atılmış bir start hattını rüzgarın yönüne göre düzenlenmiş çeşitli geometrik şekilleri oluşturacak şamandıralar ile uygulanmaktadır.

Haberin Devamı


Yelkencilik tarihinin en eski yarışlarından ve en prestijli yarışlarından olan Amerika kupası büyük bir iddia olduğundan  yazının da başlığını elinden geleni ardına koyma şeklinde attık Yarışın sitesinden esinlendim. Tabi kibu mücadele de kurallar dahilinde centinmenlik ,sportmenlik ve dürüst yarışmakşeklindetakımlar her yolu deneyecek Ernesto Bertarellive LarryEllison 32 kupanın ardından dünya’nın ilk 20 zengini içinde bulunaniki süper ego ,takımlarınsahibibu iki isim yarışlardan önce bir hukukmaçları yaptılar.Yarışlar önce Birleşik Arap Emirliklerinde yapılacaktı. Ancak itirazlar üzerine Valencia’ya alindi istek havanın ve rüzgarın az olmasıydı.Taraflar yarışlardan önce birbirleriyle, 2,5 senede avukatlarıyla mücadele etmişlerdi. Sonuç , hüküm ,Deed of giftkuralina görebir düello maç yapılmasına karar vermişti. Maç  başlayacaktı. 2,5 yil boyunca ekipler ve yelkenciler beklemişlerdi. Gittikçe daha karışık bir yapı ,alan yarış ekipleri aslında orta ölçekli bir askeribirlik gibi her konudauzman ve ,arı kovanını andıran bir yapıda çalışmaktalar. Sadece hava raporu içinbir çok istasyon ve ekip kulanıldığını söleyebilirim. Bu işte küçük uçaklar süratli botlar kulanılmakta ,antıramandan önce bu veriler analiz edildikten sonra uygun 200 parçalık yelken gardorobundan o gün havave deniz şartlarına göre yelken takımı seçilmektedir.

Haberin Devamı


Temelde yelkenle ilerlemelerine rağmen tekneler birbirlerinden oldukça farklı biri katamaran biri tirimaran biri hafif havada avantajlı görünmekte bir diğeri sert havada avantajlı görünmekte .Birbirlerinin yaptıkları pozitif işleri önce protesto edip kabul görmeyince de hemen kendileri de uygulamaktalar .Tabi ki bu teknik teknolojik yarış yeni nesil teknelerde bir çok yeniliği de  ,denizcilerin kullanımına sunucak. Çok şey değişecek yelken teknolojisinde. Örnek olarak hafıfve hidrolik vinçler ,kanat yelkenler,tekne tasarımları gibi…Ernestonun Alinghisioldukça hafif malzemlerden oluşturulmuş bir katamaran Alinghi’nin kazanmasına kesin,favori, gözüyle bakılırken ,LarryninBOR’u tirimarankanat yelkenleri (sadece işçiliği) 3 milyon USD’ye mal olmuştur. Dünyanın en büyük yelken kanadı kaslıkyelkenlere göre en az 2 kat daha fazla verime sahip olan kanat yelkenler önemli bir faktör gibi gözüküyor. Genel olarak söylenenleroysa seyirde rakibine göre oldukça hızlı olan BOR  ,rüzgaraltı seyirde ise Alinghi’den yavaş kalmakta bu konudaise devasa ön saha yelkenleri hazırladılar. Tabi Alinghi de boş durmadı önce direğini uzattı ,sonra ön saha için bastonlarınıda uzattılar ,c ve s formunda farklı kanat salmalar denediler ,iki ekipte çok önceden kahve değirmenleri yerine hidrolik hafif vinçlere geçmişlerdi bile. Tasarım olarak tekne burunları da çok önceden değişti. Yarışlar Çarşamba günü gene başlayacak, ilk yarış ardından ikinci yarışgerekirse beraberlik halinde üçüncü yarış ve 33 Amerikan kupası galibi yarışları 650 milyon kişinin naklen izlenmesi beklenmekte kazan kim olursa olsun her zaman konuşulaçak bu yarışlar. Aslinda bir yanıyla bu hızlı çok gövdeli tekneler her baktığımda acaba bu katamaranmı yoksa tirimaranmı hızlıdır? Sorusu tüm yelkenciler için hep konuşulan bir konuydu. Kötü tekne yoktur olsa olsa size uygun olmayan tasarım ve teknedıir. Görüşü genel olarak tüm teknelere bakışımdır. Fakat bu iki muhteşem tasarım ve ekip’in mücadelesi uzun yıllar konuşulacak bundan hiç şüphem yok .Yarışları izlemeye devam edeceğiz ...

Haberin Devamı


Yarışın tarihe geçen bazı detayları ise hiçbir zaman ikincisi olmayan bir müsabaka, 33. American kupası için Valencia daki orta ve dengi okullar tatil edildi. Parkuru izlemek için Valencia da onbin e yakın çocuk sahildeydi. Bu yarışta taraflar birbirlerine onbeş dava açtı. New york mahkemelerinin baktığı davalarda ise 11-3 BMW-ORACLE önde en son yarışı kazanan Alinghi ekibi denizi olmayan bir ülkenin takımı (İsviçre) şuanda Defender(koruyucu)

1851 deki Newyork yat kulübüne kayıtlı sporcu Brown’ın kaldırdığı ilk America kupası’dır.

Bu yarışta Kraliçe Viktorya’nın ikinci kim geldi sorusuna ise cevap yoktu çünkü yarışın ikincisi yoktu. Dünya’nın en prestijli yarışlarından biri olan American kupası 159 yıl sonra 33. kez bu büyük iddia için ortada. Bu kez de aşırı rüzgar beklentisi nedeni ile yarış ertelendi.

Haberin Devamı

Valencia da şiddetli rüzgar ve fırtına beklentisi sebebi ile 08:30 da yarış komitesi başkanı Harold Bennet deniz, görüş, rüzgar ve genel şartları değerlendirerek ekiplerin denize çıkmadan önce iyi ilan edilmiş start saatinde bir değişiklik yapılıp yapılmayacağını açıklayacak. Bu da ekiplerin konsantrasyonu için gerçekten önemli. Yarışları izlemeye devam edeceğiz…

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!