Zorlu: Yüksek faiz, ucuz ihracat kárımızı götürdü

Güncelleme Tarihi:

Zorlu: Yüksek faiz, ucuz ihracat kárımızı götürdü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 1999 00:00

Haberin Devamı

Zorlu Grubu, ihraç Vestel televizyonlarının üretim kapasitesini 2000 yıl sonunda 1 milyon 200 bin adete çıkarıyor. 2000 yılını elektronik ürünleri ihracatında atılım yılı ilan ettiklerini söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, ‘‘İhracat yapıyoruz ama yok pahasına. Yüksek faiz, kárları alıp götürüyor’’ dedi.

ZORLU Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, yüksek faiz ve düşük fiyatla ihracat yapmanın sanayicinin kaárını götürdüğünü söyledi. Tekstil grubunda geçen yıla oranla ihracatlarını artırdıklarını ama bu artışın cirolarına yansımadığını söyleyen Zorlu, ‘‘Yok pahasına ihracat yapıyoruz. Çünkü dışarda keskin rekabet var. Buna karşılık döviz faizi yüzde 25. Böyle ihracat yaparsanız kár gidiyor. Biz tekstilde ihracatında 200-280 milyon dolar diyorduk. 180 milyon dolarda kaldık’’ diye konuştu.

İTHAL MI EDELİM ?

2000 yılının Zorlu Grubu için elektronik sektöründe atılım yılı olacağını açıklayan Zorlu, tekstilde olduğu gibi elektronikte de üretimlerinin yüzde 70-75'ini ihraç edeceklerini söyledi. Zorlu bu nedenle Vestel USÜ şirketini devreye soktuklarını belirtti. Sanayicinin, artık bu faizle yoluna devam edemeyeceğini anlatan Zorlu şöyle devam etti:

Devlet her hafta ihaleye çıkarak borçlanıyor. Biz krizi kendi kendimize yaratıyoruz, ihracatta artış var diyorlar. Artma var da, Türkiye'de yok pahasına mal satılıyor. Dünyada üretim ve satamama krizi yok. Finans krizi var. Kriz ne zaman patladı ? Güney kore borçlarını ödeyemeyince. Satıyorlardı ama borçlanarak üretiyorlardı. Türkiye'de niye yüzde 50 daha ucuza mal satılıyor? Biz geçen yıla oranla daha fazla ihracat yaptık ama ciromuz bu kadar artmadı. Neden ? Çünkü, fiyat kırmak zorunda kaldık. Fiyatlar geriledi. Bu yıl tekstil ihracatı olarak olarak yaklaşık 200-280 milyon dolar hedefliyorduk. 180 milyon doları yakalayabileceğiz. Şimdi döviz faizi yüzde 25'ler cıvarında, rakiplerimiz ise yüzde 5 ile kredi kullanıyor. Acasa nereye kadar dayanacağız ? O nedenle verimlilğe yöneldik, tasarruf yaptık. Biz Allahtan 1998'in dokuzuncu ayında uyandık. Önlemlerimizi aldık. Fakat, faizlerin yükselmesi, ihraç fiyatlarının düşmesi k'arımızı aldı götürdü.

Şimdi tekstil öldü diyorlar o zaman Türkiye ölür kardeşim. Türkiye'nin ihracatının üçte biri tekstil. Oturup tekstil ithalatına mı başlayacağız? Halbuki önlem alınsa, bu yüksek faiz olmasa tekstil Türkiye'ye 25 milyar dolar getirir. Eğitim ve planlama en büyük sorun o nedenle plansız yatırımlar yapılıyor. Bana dediler ki, ‘Niye Hindistan, Pakistan varken çarşaf üreteceksin?’ Ben İtalyan, Fransız kalitesinde üretemeyeceksem niye gireyim bu yatırıma?

TELEVİZYON ATAĞI

Zorlu Linen üretimdenin yüzde 75'ini ihraç ediyor. Bu oran geçen yıl yüzde 70'ti. Kriz bize büyük bir şirket olarak küçük bir şirketmiş gibi esnek davranmayı öğretti. İç pazara gelince, pazarın yüzünü göremiyoruz.

Tüm yeni yatırımlarımızda tam kapasite çalışıyoruz. Bursa'daki tesisimiz 28 bin metrekarelik alanda yer alıyor. Tam kapasite üetiyor. Zorlu Linen günde 600 bin metre kare çarşaf üretiyor. Bir anlamda her gün 600 dönüm arazi üretiyoruz. Demek ki orta vadede doğru bakmışız. Tüm bayıtırımlarımızın maliyeti 500 milyon dolardır.

Tekstilde artık yatırım alanında gelebileceğimiz en üst seviyeye geldik. Artık pazar genişletme ve marka yaratma aşamasındayız. Bu nedenle Fransız Bel-Air'i aldık. Dünyanın her yerinde beş bin satış noktasına ulaşıyoruz. Bu açıdan 2000 yılı bizim için elektronik yılı olacak.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!