Güncelleme Tarihi:
Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK), zeytinyağının daha geniş bir kitle tarafından tanınıp, kişi başı tüketiminin artırılması için ülke çapında ‘milli seferberlik’ başlatacak.
Konseyin hedefi halen 2 litre olan kişibaşı zeytinyağı tüketimini 2015’te 3,5 litreye çıkarmak. Bu konuda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile birlikte hareket edecek olan konsey, UZZK Kalite Kontrol Programı çerçevesinde ise tüketici güvenliği için ‘beyaz liste’ uygulamasına geçti. ‘Beyaz Liste’ye Türkiye’nin önde gelen zeytinyağı üreticilerinin yanı sıra, butik üretim yapan bazı küçük üreticiler de girdi.
UZZK Başkanı Dr. Mustafa Tan, dün İstanbul’da Mest Restoran’da gerçekleştirilen ‘Zeytin ve Zeytinyağı ile Bir İstanbul Günü’ adlı etkinlikte yaptığı sunumda Türkiye’de dikili 170 milyon zeytin ağacı sayısını iki katına çıkaracaklarını belirterek, şunları dile getirdi:
"Zeytinyağının kamuoyuna tanıtılması ve iç tüketimin arttırılması için milli seferberlik başlatıyoruz. 6 yıl önce kişi başına zeytinyağı tüketimi 800 gramdı. Bugün 2 litreye çıktık. Hedefimiz sağlık ve lezzet kaynağı zeytinyağının tüketimini 2015’te 3,5 litreye çıkarmak. Bu konuda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile birlikte hareket edeceğiz. Zeytinyağını etkin bir şekilde tanıtmak için heyetler oluşturacağız."
Zeytinyağında ‘Beyaz Liste’ oluşturuldu
Türk zeytinyağı sektöründe kaliteyi ön plana çıkarıp, hem kaliteyi benimseyen firmaları hem de tüketicileri korumak için ‘UZZK Kalite Kontrol Programı’ başlattıklarını ve buna bağlı olarak tüketici güvenliği için bir ‘beyaz liste’ oluşturduklarını belirten Dr. Tan, şöyle konuştu:"
"Bu konuda Uluslararası Zeytin Konseyi’nin (COI) hedef pazar ülkelerde promosyon faaliyetleri kapsamındauyguladığı Kalite Kontrol Programı’nı baz aldık. Programa, ülkemizde tüketici güveni oluşturmuş köklü firmalarının yanı sıra, küçük ölçekli, bölgesel anlamda faaliyet gösterip butik üretim yapan firmalarımız da dahil oldu. Kalite programı ile markası ve kalitesine güvenen zeytinyağı üreticifirmalarımızla anlaşmalar imzalayıp, bir ‘beyaz liste’ oluşturduk. Sofralık zeytin için hazırladığımız Kalite Kontrol Programı’nı ise 2012’de uygulama başlayacağız."
2009’dan beri uygulanan UZZK Kalite Kontrol Programı’na Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, Marmara Birlik, Kristal Zeytinyağı, Fora Zeytinyağı ve Komili ile Kırlangıç Zeytinyağı’nı bünyesinde barındıran Ana Gıda imza attı. Böylece Beyaz Liste uygulamasında, ambalajlı zeytinyağı pazarının yaklaşık yüzde 80’ini oluşturan bir kapasiteye ulaşıldı.
“100 bin doktor tanıtım elçisi olmalı”
Etkinlik kapsamında gerçekleştirilen panelde konuşan Doktor Osman Müftüoğlu ise, zeytinyağı konusunda halkı bilinçlendirmede tüm ilgililerin yetersiz kaldığını belirterek, “Son yıllarda şehirleşmeyle birlikte ekonomik gelişmişlik de arttı. Zeytinyağını tanıtma işini sadece bu alanda üretim yapan firmalara bırakmamalıyız. Türkiye’deki 100 bin doktorun en az yarısını birer zeytinyağı tanıtım elçisi haline getirmeliyiz” dedi.
“Zeytinyağı turizmde de öne çıkarılmalı”
Panelin diğer konuşmacısı Gurme ve Yazar Prof. Dr. Artun Ünsal da zeytinyağını tanıtmak için başlatılacak milli seferberlikte herkesin elini taşın altına koyması gerektiğini vurguladıktan sonra şunları söyledi:
“Zeytincilik bir vatan meselesidir. Zeytin ve zeytincilik bir yaşam tarzı, başlıbaşına bir kültürdür. Aynı zamanda üreticisinden çalışanlarına, zeytinişleyicisinden zeytinyağı tesisleri sahiplerine, işçilerinden aracı ve pazarlayıcılarına kadar milyonlarca insanımız için ekmek kapısıdır.Öte yandan, turizm ve etnografya konularında da zeytinyağını öne çıkarmalıyız. Artık yerli ve yabancı ziyaretçiler arasında yeni zeytinyağı tutkunu tüketicileri çoğalıyor. Bu da ihracata olumlu katkı yapıyor.”