Güncelleme Tarihi:
Türkiye’nin alanındaki tek ihracatçı birliği olan EZZİB Yönetim Kurulu, son günlerde gündemde olan zeytinyağındaki tağşiş (hileli karışım) konusuna açıklık getirdi.
Kalite için sadece fiyatların yeterli olmayacağını, yapılan tartışmaların sektördeki 3-5 büyük firmaya yaradığını, küçük ve butik zeytinyağı üreticilerinin yaşam alanının ise daraltıldığını vurgulayan ihracatçılar, büyük firmaların yurt dışına sattığı yağlarda hileye başvurduğu için ihracatta ek olarak kolon sızması tahlilinin başlatıldığına dikkat çekti.
’TAĞŞİŞ HERKESCE BİLİNİYOR’
Zeytinyağındaki son gelişmelerle ilgili bir basın toplantısı düzenleyen EZZİB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nedim Güreli, balda başlayan tağşiş tartışmalarının pek çok gıda ürününde devam ettiğini anlattı. Bunların Türkiye’de olduğunu herkesce bilindiğini aktaran Güreli, "Türkiye’de zeytinyağında tağşiş var mı, var. Ama eskiye nazaran şimdi daha iyi. Çünkü Türkiye’de yapan firmalar üretimini korkarak yapmaya başladı" diye konuştu. Özellikle Aydın Ticaret Borsası’nın çok ciddi bir çalışmaları olduğunu dile getiren Güreli, "Bilin ki her haksız kazanca karşı çıktığınızda, ’Aman da ne iyi yaptı’ demiyorlar. Bundan menfaatlenen insanlar belli bir direnç gösteriyorlar" dedi.
ZEYTİNYAĞINDA HİLEYİ ANLAMANIN YOLLARI
'TARTIŞMALAR 3-5 FİRMAYA YARIYOR’
Türkiye’de iç piyasada ’marka bağımlılığına bağlı bir oligopol’ olduğunu, raflardaki 100 yağın 85’inin üç kişiye ait olduğunu da savunan Güreli, "Bunun farkında olan iç piyasacılar ciddi kar maksimizasyonu yapıyor. Bu karışım yağla yaptığımız her yakalama, attığımız adım, etap onların ekmeğine yağ sürüyor. En büyük pazar İstanbul’da ev kadını, düşünün. Tağşişle ilgili yazı görünce bildiği yağı alıyor. Onların ekmeğine yağ sürülsün diye dillendirmemek gibi bir içgüdümüz yok ama bu yakalandığında 3-4 markaya yarıyor. Bu ülkede çok zeytin üreticisi var ama 75 milyon tüketici var" dedi.
’AĞAÇTA 5, RAFTA 15 TL İSE PROBLEM VAR’
Güreli, zeytinyağındaki fiyat tartışmalarına da değinerek üreticiden satın alınan zeytinyağının raflarda çok daha yüksek etiketlerle satılmasına tepki gösterdi. "Fiyatları öğrenmenin en kolay yolu Borsa’ya gidip sormaktır" diyen Güreli, "5 liraya aldın tenekeye koydun, 15 liraya tüketici yiyorsa burada bir problem var. Tüketiciler örgütlü ve bilinçli olmadıkları için Türkiye’de böyle bir sistem gidiyor" dedi.
İDDİALI ÖNERİ: RAF AYIRIN, YARI FİYATINA YAĞ SATALIM
Zeytinyağının çoğunlukla zincir marketlerde satıldığını da hatırlatan EZZİB Yönetim Kurulu Başkanı Nedim Güreli, şu öneriyi yaptı:
"Buradan davet ediyoruz; bir tane zincir market gelsin, bizden raf parası almasın, ihracat fiyatına laboratuvardan akredite edilmiş zeytinyağı satalım. Türk halkı kaça yiyor görelim. Mevcut fiyatların yarısından aşağı zeytinyağı satalım. Bu çark böyle kırılır. Türk halkı yağ yer mi, yemez mi, görelim. Şu anda ihracatta kilogramı ortalama 3.39 dolardan satılıyor. Bu halk kilogramı 6.5-7 liraya rahatlıkla yağ alabilir. Japonya’ya, Brezilya’ya satıyorsak aynı fiyatla Türk halkına da yedirebiliriz."