Güncelleme Tarihi:
YILLIK 23 milyar dolarlık ihracatıyla dünya saat endüstrisine yön veren İsviçre’de frangın aşırı değerlenmesi, ithalata dayalı saat perakendesini de zor durumda bıraktı. 2015’te temkinli davrandıklarını anlatan Saat&Saat Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Kaya, “2014 bizim için çok iyi geçti. 2015’te sisli havada otomobil kullanır gibi hareket etmek zorundayız. Bizi en çok etkileyen aşırı değerli frank ve dolar kuru. Kısa sürede saat fiyatlarına yaklaşık yüzde 20 zam yapmamız gerekiyor. Ancak şu an için direniyoruz” dedi.
MART BENİ KORKUTTU
Saat&Saat’in davetlisi olarak katıldığımız saat ve aksesuar fuarı BaselWorld 2015’te sorularımızı yanıtlayan Ramazan Kaya, şu değerlendirmeyi yaptı: “Dünyanın en önemli saat fuarına bu yıl adeta Frang damga vurdu. Üreticiler aşırı değerli franktan yakınıyor. 2015 beklentilerini revize ediyorlar. Ocak ayında yüzde 23 büyüdük. Şubat ayında yüzde 13. Mart ayı ise beni çok korkuttu. Biz de beklentilerimizi revize ettik. Sektör 2015’te küçülmez ancak geçmiş yıllardaki büyümeleri yakalayacağını da tahmin etmiyorum.”
DÜNYA PAZARI 130 MİLYAR DOLAR
Türkiye’de orta gelir grubuna yönelik saat satışlarının arttığını belirten Ramazan Kaya, şöyle devam etti: “Dünya saat perakendesinin cirosu 2014’te 130 milyar dolara ulaştı. 2014’te Türkiye’de satılan saat sayısı 18 milyonu geçti. Pazarın büyüklüğü 1 milyar dolar oldu. Saat&Saat olarak ciromuz 220 milyon liraya ulaştı. Bünyemizde 30’a yakın marka bulunuyor. 179 noktada satışımız var. Bunun 114’ü kendi mağazalarımız.”
İnternet satışının payı yüzde 5
İNTERNET satışlarının hızlı büyüdüğünü belirten Ramazan Kaya, “Mağazalarımız arasında en çok satışı yapan İstinyepark. İnternet şuan için toplam satışlarda yüzde 5’lik pay alıyor. Ancak büyüme hızı iyi. Önümüzdeki dönemde 17 mağaza daha açmayı planlıyoruz. Türkiye’de saat sektörünü en çok sahte ürünler etkiliyor. Bu konuda çok fazla önlem alamıyoruz. Özellikle internetten satılan saatlere dikkat etmek gerekiyor.”
Her yıl 4 kişiden biri saat alıyor
Türkİye’de en çok satılan saat markaları arasında Diesel, Fossil ve Guess’in bulunduğunu belirten Kaya, “Son dönemlerde yılbaşı gibi önemli günlerde kurumsal satışlar da artmaya başladı. Ancak sektörde hala Avrupalı ülkelere kıyasla alacak çok yolumuz var. Türkiye’de her yıl 4 kişiden biri saat alıyor. Bu oran Avrupa’da kişibaşına yılda 4 saate denk geliyor. Türkiye’de saat alanların yüzde 52’si kadın yüzde 48’i ise erkek” diye konuştu.
Fuarda 40 milyon dolarlık saat
BASEL’deki fuara, bin 500 saat ve mücevher markası katılırken, yaklaşık 4 bin gazetecinin fuarı takip ettiği belirtiliyor. Fuarda; Rolex, Omega, Hublot, Patek Philippe, Chopard, U-Boat, Tissot, Ulysse Nardin, Corum ve Seiko marka saatler de sergileniyor. Graff Diamonds’ın 40 milyon dolar değerindeki 152 karatlık beyaz elmas saati fuarda öne çıkan saatler arasındaydı. Fuara bu yıl 100 bin ziyaretçi bekleniyor. Avrupa’nın en büyük saat fuarı olarak gösterilen fuar 26 Mart tarihine kadar gezilebilecek.