Demet CENGİZ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 30, 2008 00:00
Rakı pazarının yüzde 75’ini kontrol eden Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, "Bunu korumak zor. Pazarın büyümesi gerekli" dedi. Son 11 yılda yüzde 50 küçülen rakı pazarının Yorgancıoğlu, yıllık rakı tüketimi 1997 yılındaki 73 milyon litreye çıkması gerektiğini söyledi.
YÜZDE 60 pazar payına sahip Yeni Rakı ve yüzde 15 pazar payına sahip Tekirdağ Rakısı ise Türk rakı piyasasının yüzde 75’ini kontrol eden Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, bir de Mest var tabii ki ama toplamda sahip olduğumuz yüzde 75 civarındaki pazar payını korumak çok güç. Rekabet çok zor ve üstelik ciddi bir kayıtdışı var" dedi.
Yüzde 50 küçüldü
Zirvesini 1997’de 73 milyon litre ile yapan, ancak ekonomik krizler, deprem, vergiler ve değişen sosyal yaşam nedeniyle 40 milyon litreye kadar gerileyen rakı pazarı 4 oyuncunun sert rekabetine sahne olurken, Yorgancıoğlu, pazarın 11 yılda neredeyse yüzde 50 küçüldüğüne dikkat çekti. Yorgancıoğlu, şunları söyledi: "Bu yılın ilk üç ayında rakı pazarı küçüldü ama tüketici güven endeksi 2001 kriz yılının bile gerisindeydi. İkinci üç ayda endeks yükseldi. Üçüncü üç ayda turizmin de etkisiyle küçülme olmayacağını umuyoruz. Pazar 1997’deki 73 milyon litrelik seviyesine çıkmalı."
Uzo rakip olmaz
İnovatif (yenilikçi) ürün ve yeni ambalajlarla rakıya ’prestij’ kazandıklarını dile getiren Yorgancıoğlu, "Rakı geri dönüyor. ’Rakı mı içeceğiz’ diyen insanlar hediye olarak rakı götürmeye bile başladı" dedi. Bu arada Ouzo Plomari markasının ağustosta Türkiye’ye gireceğinin hatırlatılması üzerine de "Rakı ve uzonun üretimde farklılıklar var. Rakıda anason tohumu kullanılır, uzoda ise anason aroması. Uzo ile rekabet olmayacak" diye konuştu.
Yorgancıoğlu, Yunanistan’da 350 uzo üreticisinin 2 bin civarında markası bulunduğunu belirtirken, Türkiye’de 4 oyuncunun bulunduğu rakı pazarına 5’inci bir oyuncunun girmeye hazırlandığını söyledi.
Türkiye’nin ’alkolmetre’si
Tüm sektör Türkiye’de 1 milyar YTL vergi ödüyor.
1.4 milyon kişi Türkiye’de rakıdan hayatını idame ettiriyor.
Alkollü içkilerin yüzde 75’i Ankara’nın batısında tüketiliyor.
Turizm sezonu dışında Marmara, Ege lider.
Kişi başı alkol tüketiminin en yüksek olduğu şehir İzmir.
Nüfusun yüzde 46’sı alkol kullanıyor.
Kayıtdışı azalırsa rakıda ÖTV düşer
GELENEKSEL Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER) Başkanlığını da yürüten Galip Yorgancıoğlu, AB’nin Türkiye’nin milli içkisi rakıyı, Yunanistan’ın uzosu gibi değerlendirmesi gerektiği görüşünde. Rakıda ÖTV’nin yeniden arttırılamayacağını savunan Yorgancıoğlu, kayıtdışının azaltılmasıyla birlikte ÖTV’nin düşürülmesinin mümkün olduğunu söyledi.
Kalıp numarasına bakıp Tekirdağ aldığımızı sandık
TEKEL’in 1931’de kurulmuş Tekirdağ fabrikası 1967 yılında şarap üretimiyle beraber rakı üretimine başladı. 1970’ten sonra ise Tekirdağ’da üretilen Yeni Rakı bir efsaneye dönüştü. Tesiste, üretime çok özen gösterilmesi ve kullanılan su nedeniyle rakıların daha iyi olduğu inancı yayıldı. Galip Yorgancıoğlu, bu efsaneye ilişkin bir anısı şöyle anlattı: "Sseri no’su 7 ile başlayan Yeni Rakı’lar Tekirdağ üretimi diye söylenti çıktı. Şişelerin arkasına bakarak alırdık. Sonra bunun şişenin kalıp numarası olduğunu öğrendik."
’Erkek olmanın şartı’na 60 bin YTL ceza
REKLAM Kurulu, eferaki.com adresli internet sitesinde rakı kullanımının ’erkek olmanın şartı’ şeklinde sunulması nedeniyle, Elda İçecek ve Enerji’ye 60 bin YTL para ve reklamı durdurma cezası verdi. Kurul, "Rakı içmek, önceleri erkek olmanın bir adımı olarak görülür. Bir babanın gurur kaynağıdır oğlunun rakı içebilmesi, ne de olsa erkek oldu demektir" ifadeleriyle alkollü içki tüketiminin teşvik edildiğine ve rakı kullanımının ’erkek olmanın şartı’ şeklinde yanıltıcı ve abartılı nitelendirildiğini belirtti.
Rakıda FB amblemi ceza getirdi
REKLAM Kurulu, Elda İçecek ve Enerji’ye bir ceza da
Fenerbahçe Spor Kulübü’nün kuruluşunun 100’üncü yıl dönümü nedeniyle piyasaya çıkardığı, 1907 Rakı markası için verdi. Kurul, şirkete alkollü içkinin bir spor kulübüyle ilişkilendirilmesi ve etiketinde aynı kulübün renklerinin kullanılmasını, Alkol ve Alkollü İçkilerin İç ve Dış Ticaretine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ile tüketici yasasına aykırı bularak, 59 bin 192 YTL idari para ve reklam durdurma cezası verdi.