Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 12, 2006 00:00
Yurtdışı operasyonlarının Türkiye’yi aştığını söyleyen Anadolu Efes Bira Grubu Türkiye Bölge Başkanı Semih Maviş, "1990’larda başlayan dışa açılma hamlesiyle bira grubumuz iki kat büyüdü. Dışarıda Türkiye’den fazla üretim yapsak da, lider olduğumuz iç pazara yenilikler sunuyoruz. Efes Ice ile de birada ’buz devri’ni başlatıyoruz" dedi.
ANADOLU Efes Bira Grubu Türkiye Bölge Başkanı Semih Maviş, yurtdışındaki üretimlerinin 8.9 milyon hektolitre ile Türkiye’yi geride bıraktığını belirterek, "1990’larda başlayan dışa açılma hamlesiyle bugün bira grubumuz üretim kapasitesi açısından iki kat büyüdü. Yurtdışı ile bir Türkiye daha yarattık" dedi. Maviş, 50’nin üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerine işaret ederek, Rusya, Moldova, Sırbistan, Romanya ve Kazakistan’da yatırımları olan Efes’in 5’i Türkiye’de olmak üzere dünya genelinde toplam 16 bira fabrikası bulunduğunu söyledi. Bulundukları pazarlarda her zaman ilk 3’e girmeyi hedeflediklerini dile getiren Maviş, "Rusya’da yüzde 8 pazar pay ile 4’üncü, Kazakistan’da yüzde 17 ile 2’nci, Moldova’da yüzde 70 ile 1’inci ve Sırbistan’da yüzde 10 ile 4’üncü marka konumundayız" dedi.
HİSSELER YÜZDE 50 PRİM YAPTI:
Bu pazarlar arasında Rusya’nın ayrı bir yeri olduğunu vurgulayan Maviş, "Rusya’nın nüfusu Türkiye’nin iki katı olmasına rağmen bira pazarı 10 katı büyüklüğünde. Bu nedenle 5 fabrikamızın bulunduğu Rusya’da 4’üncü marka olmak bile satış hacmi açısından çok önemli" diye konuştu. Maviş, Anadolu Efes’in yurtdışı bira faaliyetlerini yürüten Efes Breweries International (EBI) şirketinin 2004 yılında Londra Borsası’na kote olduğunu hatırlatarak, "Yüzde 30’u halka açık olan EBI’nın hisseleri geçen bu dönemde yaklaşık yüzde 50 prim yaptı. Başarılı yatırımlarla şirketin büyümesi bunda etkili oldu" dedi.
BİRADA ’BUZ DEVRİ’ BAŞLIYOR: Türkiye’de yaklaşık yüzde 80’lik pazar payıyla lider olduklarını ifade eden Maviş, "Geçen yıl Türkiye’deki üretimimiz ihracatla birlikte yüzde 5 artarak 7.1 milyon hektolitre oldu. Her ne kadar pazarda lider olsak da Türk tüketicisine yeni ürünler sunmaya devam ediyoruz. Bu ürünlerin en yenisi ise bu hafta piyasaya sunacağımız Efes Ice. Yeni ürünümüzle birada ’buz devri’ni başlatıyoruz" diye konuştu.
0 DERECE İÇİN ABD’DEN DOLAP: Maviş,
yeni ürünleri Efes Ice’nin lisanslı üretimini yaptıkları Miller, Beck’s ve Foster’s gibi premium segmentte yer alacağını belirterek, "Sıra dışı ve dinamik bir marka kimliğine sahip olan Efes Ice, öncelikle eğlence mekanlarına satışa sunulacak. Tabbi ki zircir marketlerde de ürünümüz bulunacak. Alkol oranı yüzde 4.2 olan Efes Ice’ın ideal içme derecesi sıfır. Efes Ice, Amerika’dan özel olarak getirttiğimiz (Sub Zero) dolaplarda servis edilecek" dedi.
Birayı üretirken dondurup acısını aldık, ’Ice’ doğduEN son teknoloji üretimi olan Ice (Buz) biranın özellikle Amerika ve Kanada’da yoğun oranda tüketildiğini belirten Semih Maviş, biranın yapımını şöyle anlattı: "Türkiye’nin ilk ’Ice’ birası Efes Ice, farklı bir teknolojiyle üretiliyor. Bira, -5 ile -7 derece arasındaki donma noktasına kadar soğutuluyor ve içinde buz kristalleri oluşuyor. Oluşan buz kristalleri ile birlikte biranın acılığına katkıda bulunan proteinleri de ayrıştırılan Efes Ice daha saf, daha dolgun bir yapıya aynı zamanda farklı aromalı, yumuşak içimli, serinletici bir lezzete kavuşuyor."
Festivalde tesadüfen doğdu Kanada’da satışa sunulduICE biranın söylentilere göre ilk kez Almanya’da tesadüfen ’Bock Beer’ ile düzenlenen Oktoberfest kutlamalarında geliştirildiğini anlatan Semih Maviş, şöyle devam etti: "Bock Beer, geleneksel olarak Almanya’da sonbahar zamanı üretilen bir bira çeşididir. Son derece soğuk bir yılda üretilen bu biralar soğuktan ötürü donar, donan birayı deneyen tüketiciler yeni bir tat ile karşılaştıklarını fark eder. Bu tada Almanca ’Eisbocks’ adını verirler. Modern anlamda Ice bira üretimi ise ilk olarak Kanada’da 1993 yılında pazara sunulmuştur. Ancak bu üretim tekniği yüzyıllardan beri mevcuttur."
Ar-Ge’ye yüzde 5 harcıyoruz Türk damak zevkini ölçüyoruzYENİ bir ürün piyasaya sunmadan önce çeşitli araştırmalar yaptıklarını belirten Semih Maviş, "Ar-Ge harcamalarının ciromuzdaki payı yüzde 5’i bulabiliyor. Yeni ürün geliştirirken Türk tüketicisinin damak zevkini de ölçüyoruz" dedi.
Yıl sonu için kuru 1.65’e revize ettik
DÖVİZ kurlarındaki hızlı yükselişi ve dalgalanmayı da değerlendiren Semih Maviş, "Türkiye’de kriz olduğunu düşünmüyorum. Geçmişte ne dalgalar gördü. Şu an sadece yeni dengeler oluşuyor. Kurların yükselmesiyle biz de bazı hedeflerimizi revize ettik. 2006 sonunda dolarda 1.45-1.50 seviyesini öngörmüştük. Şimdi bu rakamı 1.60-1.65’e çektik" dedi.
Turizmin kötü gidişatı bira pazarını küçültür
YILBAŞINDA bira pazarının bu yıl yüzde 2 büyümesini beklediklerini söyleyen Semih Maviş, "Ancak, bu yıl turizmin istenen seviyede olmaması ve turist sayısındaki azalma nedeniyle bira pazarı küçülebilir" dedi.
’Enflasyonsuz nasıl iş yaparız’ öğretin SON yıllardaki ekonomik gelişmeler sonucunda enflasyonda tek haneli rakamların konuşulduğunu söyleyen Semih Maviş, "Yüzde 100’leri aşan bir enflasyon ortamında yaşamaya alışmıştık. Enflasyonun hızlı düşüşüne herkes hemen adapte olamadı. Örneğin, eskiden enflasyon sayesinde yüzde 20-30 karla çalışan bayiler, bu yüzde 3-5’e düşünce, bizden ’enflasyonsuz ortamda nasıl iş yaparız’ talebinde bulundular" dedi.