Güncelleme Tarihi:
SON 5 yılda art arda yapılan ÖTV artışları ve buna ek olarak kurdaki yükselmeyle birlikte otomobil fiyatlarındaki hızlı yükselme, Türkiye’de trafikteki araç
SATILANLAR ÇEVRECİ
Günümüzde aslında Türkiye’de üretilen ve satılmakta olan otomobil ve ticari araçlar ülkemizin tabi olduğu Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ile paralel düzenlemeler sayesinde her geçen gün daha çevreye duyarlı, daha güvenli teknolojilerle donatılıp, piyasaya sunuluyor. Ancak esas problem olan yaşlı araç parkı ve beraberinde çevreye olumsuz yansımaları ne yazık ki ülkemizde önemli bir sorun olmaya devam ediyor. Yaşlı araç parkının beraberinde getirdiği trafik kazaları, emisyon artışı gibi birtakım problemler mevcut. Bu sorun gerek çevreye yansımaları gerek yüksek bakım maliyetleri yönünden ülkemiz açısından acil olarak ele alınması gereken önemli bir nokta haline geldi.
TÜİK verilerine göre 2016 yılında Türkiye’de toplam otomobil ve ticari araç parkı 16 milyon 270 bin adede ulaştı. Yani yollardaki araç sayısı hızla artıyor. Toplam parkın 11 milyon 318 bin adedi otomobil, 4 milyon 952 bin adedi ise ticari araçlardan oluşuyor. Bu araç parkının yüzde 24’ünü yani 3.9 milyon adedini ise 20 yaşın üstündeki hurda araçlar oluşturuyor. Bugün 11 milyon 318 bin adet otomobilin 3 milyon adedi ve 4 milyon 952 bin adet ticari aracın yaklaşık 843 bini 20 yaş üstü araçlar. Yine 20 yaş üstü araçların yıllara göre dağılımına bakacak olursak, 2009 yılında otomobil araç parkındaki 20 yaş üstü araçların oranı yüzde 17 iken ticari araçlarda oran yüzde 12.4 seviyesindeymiş. 2016 yılına gelindiğinde ise otomobil araç parkındaki 20 yaş üstü araçların oranı yüzde 26.9’la rekor seviyeye ulaşırken, ticari araçlar yönünden oran yüzde 17 seviyesinde.
HURDA TEŞVİKİ ŞART
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, ticari araçlara yönelik Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 2010 yılından başlayarak yaklaşık 5 yıl süreyle hurda teşviki uygulandığını hatırlatarak bu uygulamanın acilen otomobilleri de kapsaması gerektiğini belirtti. Erce şöyle konuştu: “O teşvik olmasıydı bugün ticari araçlardaki 20 yaş üstü araçların oranı yüzde 17 değil 19 seviyesinde olacaktı. 2010 yılından başlayan, belli yaşın üstündeki ticari araçların kilogramına belli bir bedel ödeyerek piyasadan çekilmesine imkan veren teşvik uygulaması parktaki yaşlı ticari araçların daha fazla olmasının önüne geçebilmiştir. Bakanlığın vermiş olduğu teşvik sayesinde toplam 120 bin adet civarında yaşlı ticari araç parktan çekilmiştir. Bu başarılı uygulama otomobilleri de kapsamalı. Belli yaşın üstündeki araç sahiplerine ÖTA (Ömrünü Tamamlamış Araçlar) merkezlerine teslim etmesi durumunda ekonomik değeri karşılığında bir bedel ödenerek bu araçların bertaraf edilmesi gerekmektedir.”
BUGÜN dünya otomotiv endüstrisi teknolojik anlamda çok hızlı bir şekilde gelişirken çevreci anlayışın ön planda tutulduğu bir süreç yaşanıyor. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde ve Kyoto Sözleşmesini imzalamış ülkelerde, çevrenin korunması ve çevre kirliliği ile mücadele de öncelikli ve temel konular arasında yer alıyor. ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce, özellikle Avrupa ülkelerinde çevre bilinci ile sistematik ve sürekli bir şekilde araç parklarının gençleştirilmesine büyük önem verildiğini belirterek şunları söylüyor: “Batı Avrupa ülkelerinde araç parkı yaş ortalamaları 8-9 yaş civarında. Ayrıca ihtiyaç oldukça dünya ülkelerinin çeşitli hurda teşvik programlarıyla iç tüketim dinamiklerini hayata geçirdiklerini ve araç parkı yaş ortalamalarını gençleştirdiklerini görüyoruz. Yaşlı araç parkının gençleştirilmesi amacıyla otomotiv sektörüne yönelik atılacak adımlar çevre koruma yönünden, yüksek akaryakıt ve bakım maliyetlerinin önüne geçerken, iç tüketim dinamiklerini de hayata geçirerek düşük büyüme sürecinde olan ülkemizde 2017 yılı büyümesine ve ekonomimize önemli katkıda bulunacaktır. Araç parkımızı gençleştirecek sürdürülebilir politikaların hızla hayata geçirilmesi gerekiyor.”
Burdur’da 100aracın 45’i hurda
TÜRKİYE’de toplam araç parkı içinde 20 yaş üstü araç oranı en yüksek şehir Burdur. Burdur’da toplam araçların yüzde 45.77’si 20 yaş üstünden
Hurda araçlarınneden oldukları
1. Artan trafik kazalarına bağlı ölüm ve yaralanmalar, maddi hasarlar
2. Artan çevre kirliliği
3. Verimsiz akaryakıt sarfiyatı
4. Eski araçlara ait parça ithalatı