Ufuk SANDIK
Oluşturulma Tarihi: Eylül 23, 2002 02:09
Otomotiv dünyasının kalbi bir hafta boyunca Danimarka'da attı. Danimarka'nın Aalborg/Tannis kenti, ‘‘Car of The Year’’ jüri üyeleri ve otomotiv firmalarının yöneticilerine 14-21 Eylül tarihleri arasında ev sahipliği yaptı.
Ben de ‘‘Car of The Year’’ın ilk ve tek Türk jüri üyesi olarak bu yıl 25'incisi yapılan Tannistest'te katıldım. Bu yıl Tannistest'e 17 ülkeden 21 jüri üyesi katıldı.
Tannis'te aday otomobillerin yöneticilerinin katılımıyla yapılan toplantılarda, Türk otomobili kaliteli mi tartışması yaşandı. Bu toplantılara Volkswagen, Audi, Saab, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Seat, Honda, Nissan, Mazda, Ford, Citroen, Volvo ve Toyota yöneticileri katıldı.
Bu toplantıların en ilginci Toyota'da yaşandı. Norveç'li bir jüri üyesi Toyota yetkililerine; ‘‘Toyota Corolla StaionWagon ve sedan Türkiye'de üretiliyor. Türk malı Corolla'nın kalitesi konusunda müşterilerden bir şikayet aldınız mı?’’ şeklinde yönelttiği soru toplantıda kısa bir şaşkınlık yarattı. Toyota yetkilisi; ‘‘Adapazarı fabrikamız en kaliteli üretimin yapıldığı tesislerimizden biri, herhangi bir şikayet almadık’’ şeklinde yanıtladı.
Bu konuda tam söz alacaktım ki, araya Yunanlı jüri üyesi girdi ve ‘‘Türkiye yakında Avrupa Birliği'nin bir üyesi olacak. Kalite konusunda bir problem yok’’ dedi. Toplantının bitiminin ardından, Norveçli jüri üyesinin yanına gidip, Türk otomotiv sanayii hakkında bilgi vermek istediğimi söyledim. Ona Türkiye'de 5 otomobil fabrikasının bulunduğunu, üretimlerinin yüzde 70'ine yakınını başta Avrupa ülkeleri olmak üzere ihraç ettiklerini anlattım. Bu sözlerim üzerine Norveçli üye lafı dolandırmaya başladı. ‘‘Türkiye'de üretilen otomobiller kalitesiz değil demedim. Benim kastettiğim, Toyota bir Japon otomobili, ama İngiltere, Fransa ve Türkiye'de üretiliyor. Bu nasıl Japon otomobili demek istedim’’ dedi. İsveçli üye ise araya girip ‘Ufuk aldırma, Norveçliler herşeye karşı çıkarlar, hatta AB'ye karşı çıkan tek ülke. Ben Türk malı otomobillerin kalitesini iyi biliyorum’’ diye yüreğime su serpti.
PAŞABAHÇE SÜRPRİZİ
Akşam odada beni başka bir sürpriz bekliyordu. Su içmek için buzdolabının kapağını açtığımda beni şaşırtan birşey oldu. Sürahinin üzerindeki etikette Paşabahçe'yi görünce güldüm. Türk malının kalitesinin tartışıldığı Danimarka'nın kuzeyindeki Tannis'te kaldığım otel odasında Türk malı bir sürahi ile karşılaşmak aslında bu tartışmaya son noktayı koymuştu. En azından benim açımdan...
2003 YILININ ADAYLARI
Audi A8, Citroen C3, Citroen C8, Fiat Ulysse, Lancia Phedra, Peugeot 807, Daewoo Kalos, Ford Fiesta-Fusion, Honda CR-V, Honda Jazz, Hyundai Coupe, Hyundai Getz, Kia Sorento, Lancia Thesis, Mazda 6, Mercedes CLK, Mercedes E, Nissan Primera, Opel Vectra, Range Rover, Renault Megane, Renault Vel Satis, Renault Espace, Saab 9-3, Seat Ibiza, Skoda Superb, SsangYong Rexton, Subaru Forester, Toyota Camry, Toyota Corolla/Verso, Volkswagen Phaeton, Volvo XC90
Danimarka'da 7 günde 79 otomobille 3 bin 500 km test
YILIN Otomobili için aday olan otomobillerin test sürüşlerinin yapıldığı ve otomotiv firmalarının yetkileriyle gerçekleşen toplantıların düzenlendiği Aalborg'da jüri üyeleri 79 otomobili test etme imkanı buldu. Aslında bu yıl aday otomobil sayısı 29, ancak motor ve model versiyonlarıyla birlikte bu sayı 79'a çıkıyor.
Aalborg'a 50 km. mesafede bulunan Tannis, aslında 25 yıldır bir hafta olsa da dünya otomotivinin merkezi oluyor. Her yıl aday otomobillerin testleri aynı tarihte Tannis'te gerçekleşiyor. Bu yıl 25'incisi düzenlenen Tannistest, bu haliyle dünyanın en büyük tarafsız otomobil test sürüşü olma özelliğini taşıyor.
Car of The Year jüri üyelerinin yılın otomobili seçimi için yaptıkları test sürüşlerini izlemek için, otomotiv dünyasının üst düzey yöneticileri ve aday otomobillerin ürün sorumluları da katıldı. Finale kalan 7 otomobili belirlemek için günde ortalama 500 km. yol yapan jüri üyeleri, bir hafta boyunca otomobillerle ilgili detayları yeniden inceleme şansını buldular. Jüri üyeleri 7 günde toplam 3 bin 500 km. yol yaptılar.
Böylece yılın otomobili için yapılacak seçimin ilk raundu da başlamış oldu. Jüri üyeleri 11 Ekim 2002 tarihine kadar finalde yarışacak 7 otomobili belirlemek zorundalar. Her jüri üyesi seçtiği 7 otomobili jüri komitesine bildirdikten sonra, 12 Kasım 2002'de asıl oylama başlayacak. Oylamada her jüri üyesi finale kalan adaylara 10 puandan fazla olmamak koşuluyla 25 puanı beğendikleri otomobillere dağıtacak. En fazla oy alan otomobil "Yılın Otomobili" olarak Ocak 2003 tarihinde açıklanacak.