Yılda 120 milyon Rus’a bira içiriyor 700 milyon dolarlık ciroya ulaşıyor

Güncelleme Tarihi:

Yılda 120 milyon Rus’a bira içiriyor 700 milyon dolarlık ciroya ulaşıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 20, 2008 00:00

Efes Bira Grubu, 1999’da 33 milyon litre üretim ve Stary Melnik adlı yerel markayı yaratarak girdiği Rusya pazarında, nüfusun 110-120 milyonluk kesimine ulaşmayı başardı.

Rusya’ya bugüne kadar 700 milyon dolarlık yatırım yapan Efes, cirosunu da 700 milyon dolara ulaştırdı. Anadolu Holding Başkanı Tuncay Özilhan, "Burada ek yatırım ve fabrika alımları hep gündemimizde olacak" dedi.

ANADOLU Holding’e bağlı Efes Bira Grubu, 1999’da ilk markası Stary Melnik’i (İhtiyar Değirmenci) çıkarmasından bugüne 700 milyon dolarlık yatırım yaptığı Rusya’da yılda 120 milyon kişiyi birayla yakalar aşamaya yükseldi. 1.2 milyar litrelik üretimle Rusya pazarının dördüncü büyüğü olan Moscow-Efes Bewery (MEB), 2008 yılı ciro hedefini de 700 milyon dolar olarak belirledi. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, kriz dinlemeyip Rusya pazarına zamanında girmekten memnun olduklarını belirterek, bölgede ek yatırım ve yeni fabrika alımlarıyla büyümeyi hep gündemde tuttuklarını söyledi.

Dünya üçüncüsü

Efes Rusya Genel Müdürü Tuğrul Ağırbaş, Rusya bira pazarının son 8 yılda yüzde 167 büyüdüğünü ifade ederek, şunları anlattı: "Rusya’da yıllık kişi başı tüketim 1999’da 29.5 litreyken 2007’de 81 litreye yükseldi. Rusya bugün 140 milyonluk nüfusuna rağmen, Çin ve ABD’nin ardından 10.5 milyar litrelik yıllık bira tüketimiyle dünya üçüncülüğüne yükselmiş bulunuyor. Bira pazarı, votka karşısında büyümesini ve güçlenmesini sürdürüyor. Rusya’nın geleneksel içkisi votka tüketimi adım adım düşüyor."

5 ülkede 12 fabrika var

Tuğrul Ağırbaş, Efes Bira Grubu’nun Türkiye dışında başta Rusya olmak üzere 5 ülkede 12 fabrikası olduğunu ifade ederek, şunları dile getirdi: "Rusya’nın dışında Kazakistan, Moldova, Sırbistan ve Gürcistan’da fabrikamız var. Rusya’da 4 malt üretim tesisimiz faaliyette. 5 ülkedeki toplam kapasitemiz 2.5 milyar litre bira. Bunun 2 milyar litresi Rusya’da bulunuyor."

33 milyon litreyle başladık

Ağırbaş, Efes Bira Grubu’nun Rusya’daki bira üretiminin 1999’da 33 milyon litre düzeyinde olduğuna dikkat çekerek, şöyle konuştu: "2000 yılında bu rakam 110 milyon litreye çıktı. O dönemden bugüne hızlı büyümemiz sürdü. Geçen yıl da yüzde 20 büyüdük. Bugün Rusya’da 1.2 milyar litrelik satış hacmine ulaştık. Bu, yılda 2.5 milyar şişe bira satışı anlamına geliyor. Rusya’da başta Stary Melnik olmak üzere Moskova Efes çatısı altında üretilen bira markalarımızı 110-120 milyon Rus vatandaşı tüketiyor. 140 milyon nüfuslu bir ülkede tekrarlar da olsa 120 milyonluk tüketici rakamına ulaşmak çok önemli. Aynı hızda olmasa da Rusya pazarındaki büyümemiz sürecek."

450 vagonumuz var

Tuncay Özilhan ve Tuğrul Ağırbaş, 2006’da alımı 390 milyon dolara gerçekleşen ve Novosibirsk’teki tesisi de kapsayan Krasny Vostok Kazan (Tataristan) tesislerinin alımıyla birlikte bünyelerine katılmanlar la birlikte 450 vagonları bulunduğunu belirtti. Ağırbaş, şunları söyledi: "Bölgedeki fabrikalarımızın hepsinin içine kadar raylı sistem giriyor. Bu sayede raylı sistemle taşımanın avantajını kullanıyoruz. Moskova Efes’e ait bir de lokomotifimiz var. Yine de bunlar ihtiyacımızı karşılamaya yetmiyor. Kiralama yapıyoruz. Bunun yanısıra 700 de karayolu aracımız var."

Dünya bira devleri bizi istiyor ama bağımsız kalmayı yeğliyoruz

ANADOLU Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, marka değeri 2.5 milyar doları dolayında hesaplanan, yurtdışındaki operasyonları artık Türkiye’yi geride bırakan Efes Bira Grubu’na dünya devlerinden hep teklif geldiğini belirterek, şöyle konuştu: "Biz bu tekliflere sıcak bakmıyoruz. Dünyanın bağımsız biracısı olarak büyümemizi sürdürmeyi planlıyoruz. Şu anda dünyanın 18’inci bira üreticisi konumundayız. Basamakları adım adım çıkmayı planlıyoruz."

Burada çalışanların yüzde 60’ı kadın, Türkiye’de yüzde 5’ten az

TUĞRUL Ağırbaş ve Berke Kardeş’in Efes Rusya ile ilgili sunumundaki, "Burada çalışanların yüzde 60’ı kadın" cümlesi dikkati çekti. Tuncay Özilhan, Türkiye’de Efes Grubu’nda çalışanlar içinde kadınların oranının yüzde 5’i geçmediğini belirtti. Özilhan, "Siz Efes’e eleman alımı sırasında bir ayırım yapıyor musunuz?" sorusu üzerine, "Asla öyle bir ayırım yok. Hatta bira pazarlamasında çalışan ilk kadın bizdedir. Keşke Türkiye’de de Rusya’daki gibi çalışanların hiç olmazsa yarısı kadın olsa" yanıtı verdi.

Efes’in incelediği pazarlar arasına Hindistan da girdi

TUNCAY Özilhan, önümüzdeki dönemde Özbekistan ve Azerbaycan’a da yöneleceklerini ifade ederek, şunları söyledi: "Aslında şu anda Hindistan’ı da yakın izlemeye almış durumdayız. Kesinleşmiş hiçbir kararımız yok. Tümüyle fırsatlara bakıyoruz. Hindistan’da kişi başı bira tüketimi yıllık 1 litre düzeyinde. Yani, Rusya’nın bundan 15 yıl önceki hali gibi. Hindistan’da bira pazarının önümüzdeki dönemde büyüyebileceğini düşünüyoruz."

Moskova Türkiye’yi neredeyse ikiye katlıyor

TUĞRUL Ağırbaş’ın verdiği bilgilere göre, Rusya’da yüzde 8.4’e kadar olan alkollü içkiler ruhsatsız, yani herhangi bir izin alınmadan pazarlanabiliyor. Bu yüzden yüzde 8.2’ye kadar alkollü bira üretilebiliyor. Bu durum, ülke yönetiminin daha sert içki olan votkaya fazla düşkün olan Ruslar’ı hafif içkilere yöneltme çabasından kaynaklanıyor. Rusya’nın başkenti Moskova’daki bira tüketimi 1.5 milyar litreye ulaşıyor. Böylelikle Moskova tek başına, Türkiye’nin ortalama 800 milyon litre olan bira tüketimini neredeyse ikiye katlıyor. Rusya’da bir şişe biranın ortalama fiyatı 1 doların altında kalıyor. Aynı şişenin fiyatı Türkiye’de 2.5 dolara kadar yükseliyor. Tuncay Özilhan, Türkiye’de bira üzerindeki verginin yüksekliğine dikkat çekiyor.

Pazar lideri olduğumuz zaman Rusça konuşacağım

EFES Rusya Genel Müdürü Tuğrul Ağırbaş ve Pazarlama Direktörü Berke Kardeş’in Moskova’daki fabrikada gerçekleştirdiği sunumda, "Rusya pazarında liderlik" hedefi iddialı şekilde yer aldı. Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, daha önce verdiği "Rusça öğreneceğim" sözünü bu kez "Efes, Rusya pazarında 1 numara olduğu gün ben de Rusça konuşur hale geleceğim" sözüyle kesinleştirdi. Rusya pazarındaki pazar payları şöyle:

Baltica (Carlsberg-Tuborg):% 38

Interbrew (Stella Artois, Brahma:% 18

Heineken (Heineken-Amstel):% 17

Efes Bira Grubu:% 9

İhtiyar Değirmenci’nin cirosu 120 milyon dolar

EFES Bira Grubu, Moskova’da ilk üretime başladığında, yerel marka yaratma arayışına girdi. Sonuçta 1999 yılında Stary Melnik (İhtiyar Değirmenci) adlı markayı çıkardı. Stary Melnik, aradan geçen sürede Efes Bira Grubu’nun Rusya pazarındaki satışının yüzde 22’sine ulaştı. Stary Melnik’in Rusya’da gerçekleştirdiği ciro da 120 milyon doları buldu.

Buzdolabına 35 milyon dolar yatırdı, Japonya’ya dayandı

TUGRUL Ağırbaş, Efes’in Rusya pazarına nasıl yayıldığını şu bilgilerle özetledi:

Rusya, 10 zaman dilimini kullanan dünyanın en geniş ülkesi. Dünya kara alanının dokuzda birini kapsıyor. 83 federal bölgeden oluşuyor.

Rusya’nın Japonya sınırındaki merkezlerine 8 saatlik uçuşla varılabiliyor.

Moskova’dan yüklenen vagonlar, Rusya’nın Japonya sınırdaki en uç noktasına 30 günde varabiliyor.

Rusya’da 126 bayi ve distribütörümüz, 126 sevkıyat noktamız var.

Efes, 18 marka, 100 dolayında farklı ürünüyle 100 bin satış noktasına ulaşabiliyor.

Satış noktalarımıza 63 bin 620 buzdolabı dağıttık. Bayilere ücretsiz verdiğimiz soğutucuların yatırım değeri 35 milyon dolara ulaşıyor.

Rusya’da satış noktalarına dağıtılan buzdolabı ve şemsiyelerin tamamı Türkiye’den alınıyor.

Rus tüketici etikete bakıyor kararını raf önünde veriyor

EFES Rusya’nın Genel Müdürü Tuğrul Ağırbaş, Rus tüketicisinin davranışlarıyla ilgili şu bilgileri verdi:

1997-1998 krizi sonrasında Rusya’da birçok ürün tarihi geçmiş olmasına karşın raflarda kalınca tüketici önemli bir deneyim yaşamış. Son kullanma tarihine çok dikkat ediyorlar.

Rusya’daki bira tüketicisinin çoğunluğu pet şişeyi tercih ediyor.

Tüketicinin yüzde 45’i rafta birayı almadan önce etiketi okuyor, içindekilere de dikkat ediyor.

Rus tüketici tek markaya bağlanmak yerine, raf önünde etiketleri inceliyor, hangi birayı alacağına orada karar veriyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!