Güncelleme Tarihi:
YERLİ otomobil raporu hazırlayıp hükümete sunan Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), bir de ‘Yerli Marka Otomobil Araştırması’ yaptı. Türk insanının yerli marka otomobilin Türkiye’de geliştirilmesine ve üretilmesine olumlu baktığını ortaya koyan araştırma, 7 bölgede 13 ilde 1293 kişi ile gerçekleştirildi.
Öncelik yakıt tasarrufu
Yerli marka otomobil pazar çalışmalarının göstergesi olan araştırma, araç satın alımında en etkili kriterin yakıt tasarrufu olduğunu ortaya koydu. Diğer kriterler ise uzun ömürlü dayanıklı olması (yüzde 42), marka imajı (yüzde 39), yol tutuşu ve konfor (yüzde 37), yaygın servis (yüzde 37) oldu. Otomobil kullanıcıları nezdinde ‘menşei’ ve ‘üretim yeri’ bilinirliklerinin kuvvetli olmadığını gösteren araştırma, otomobilin menşeinden çok üretim yerinin daha önemli olarak değerlendirildiği belirtildi. Bununla beraber, otomobil menşeinin satın alınacak marka kararına etkisinin daha yüksek olduğu ifade edilen araştırmada, marka menşeinin satın alma kararına etkisi yüzde 61.9, üretim yerinin satın alma kararına etkisi ise 53.9 olarak gerçekleşti.
Yerlide akla fiyat geliyor
Araştırmaya göre, ‘yerli marka otomobil’ deyince akla ‘uygun fiyat’ geliyor. Yerli marka otomobilin sunacağı avantajın fiyat ekseninde olduğu düşünülüyor. Yerli marka otomobili piyasadaki markalarda ayıracak olan hususun ‘fiyat’ olacağı belirtiliyor. Araştırmada fiyat konusunu, yedek parça fiyatı ve bulunurluğu takip ediyor. ‘Yerli marka otomobilin’ araç satın alırken dikkat edilen kriterler bazında beklentileri karşılama düzeyi, ortalama yüzde 76 olarak ön plana çıkıyor.
Neden, tamamen duygusal
Yerli markada seçenekler içinde, binek, sedan, 1.6 litre ve yakıtı dizel araç tercih ediliyor. Yerli marka bir otomobili, düşünülen mevcut alternatifin yerine satın alma eğilimi olumlu. Bu eğilim, beklentilerin karşılanma şartına bağlı olarak gerçekleşiyor. Satın alma eğilimi zayıf olanların kaygısı “kalite” olarak ortaya çıkıyor. Yerli marka otomobil için kabul edilen fiyat düzeyi 22 bin lira olurken, yerli marka otomobili destekleme nedenleri ağırlıklı olarak duygusal faktörlere dayanıyor.
Beklentiyi karşılar
Araştırma sonuçlarına göre, yerli marka otomobilin Türkiye’de geliştirilmesi ve üretilmesine yaklaşım pozitif olurken, tüketicilerde yerli marka otomobili satın alma niyetinin oluştuğu, yerli marka otomobilin beklentileri karşılayacağının düşünüldüğünü ortaya koyuyor. Yerli marka otomobilden beklentiler özellikle ekonomik değerler çerçevesindeki yaratacağı avantajlar ile tanımlanırken, anahtar teslim 22 bin lira olması istenilen otomobil için fiyat algısı yerli marka için özel bir teşvik beklentisini de yansıtıyor. Yerli otonun rakipleri
26 bin TL’den başlıyor
YERLİ otonun rekabet edeceği B segmenti sınıfından araçlar Türkiye’de ortalama 26 bin lira seviyesinden başlıyor. Bu sınıfın en çok satan aracı olan Renault Symbol’un satış fiyatı ise donanım ve motor seçeneğine göre 27 bin 550 ile 39 bin 250 lira arasında değişiyor. İkinci sıradaki Hyundai Accent Era’nın fiyat aralığı ise 29 bin 600 ile 35 bin 100 lira olarak belirlenmiş durumda. Üçüncü sıradaki Fiat Albea Sole ise aynı zamanda bu sınıfın en uygun otomobili. Fiyat aralığı ise 26 bin 330 ile 34 bin 490 lira arasında bulunuyor. C segmenti sedan otomobillerde en çok satan model olan Fiat Linea, 32 bin 190 lira ile 43 bin 240 lira aralığında satılıyor. İkinci sıradaki Renault Fluence’nin satış fiyatı 45 bin 600 ile 63 bin 850, ardından gelen Toyota Corolla’nın satış fiyatı ise 41 bin 900 ile 63 bin 300 lira arasında değişiyor.