Yenilik yaratmada hızlısınız, dünya markaları almaya bakın

Güncelleme Tarihi:

Yenilik yaratmada hızlısınız, dünya markaları almaya bakın
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2010 00:00

Efsane jean markası Diesel’in yaratıcısı, Replay ve Goldie’in başarısında payı olan ve en son lüks jean markası Goldsign’ı çıkaran Adriano Goldschmied, “Türk jean markaları bölgesel başarı yakalamış. Pazarın alt seviyelerinde başarılı Türk markalar var ama pazar lideri değiller. Doğru konumlanmış markaları alın” dedi. Goldschmied, Türk sanayinin yenilik yaratmada hızlı olduğunu vurguladı.

İTALYA’nın küçük bir liman şehrinde hayata gözlerini açan Adriano Goldschmied, ilk denim koleksiyonunu 1970 yılında tanıttı. 1978’de Renzo Rosso ile birlikte ‘efsane markalar’ arasına giren Diesel’i kurdu. Replay, Goldie ve Rivet gibi Avcrupalı markaların başarısında etkili oldu. 1993 yılında A Gold E’yi tanıttı. Sonraki girişimi AG Adriano Goldschmied, 2002, 2003 ve 2004’te Sportswear International tarafından ‘yılın en iyi kadın jean’i seçildi. 2005 yılında lüks denim işine girerek Goldsign’ı çıkardı ve 2007’de Goldsign Citizens of Humanity ile birleşti. ‘Yenilik delisi’ Adriano Goldschmied; konuşacağı Moda, Tekstil & Hazır Giyim Konferansı öncesi sorularımızı yanıtladı.

Yenilikte hızlısınız

Türkiye jean ve denim üretiminde dünyada çok önemli bir noktada. Sizin düşünceniz nedir?
- Denim üretimi altın çağına doğru yaklaşıyor. Genel olarak sanayi, pazarın alt uçlarında rekabet etmenin doğru yaklaşım olmadığını anladı. Türk imalathaneleri yeni trendleri anlamada ve müşteriye yenilik sunmada çok hızlı. Yeni bir pazarlama stratejisi organize etmede ve tasarlamada da oldukça iyiler. Üretim maliyetleri artsa da pazarın üst kısmında fiyatlar hâlâ rekabetçi.

Markalaşma zayıf

Türk markaları sizde nasıl bir izlenim bıraktı?

- Markalaşma, Türk hazır giyim sisteminin en zayıf kısmı. Son yıllarda önemli gelişmeler oldu ama global markalarla rekabet edecek pozisyondan hâlâ uzaksınız. Tasarım, ürün, marka, pazarlama ve satışta pek çok ilave iş yapmak gerekiyor. Bugün Türk markaları yerli pazarda iyi bir mevcudiyete sahipler ama dünya pazarında bir sonraki aşamaya geçmeyi gerçekleştiremediler ve buna hazır olamadılar.

Alt seviyede başarı var
/images/100/0x0/55ea0ea3f018fbb8f8683c5e


Fakat önemli bölgesel başarılar var. Mavi, Colins, Little Big... Global başarı nasıl gelir?

- Çok başarılı pek çok marka var ama çoğu pazarın alt seviyelerinde. Hiçbiri pazar lideri sayılabilecek gerçek global marka değil. Küresel başarı sağlamak için harika bir ürüne, global pazarlamanın teknik bilgisine, mükemmel operasyon ve lojistiğe ihtiyaç var. İyi bir tasarım başarının anahtarı. Harika Türk tasarımcılar var.

Sevil Yılmaz’a övgü

Kimler mesela?

- Buna benim ekibimin baş tasarımcısı Sevil Yılmaz örnektir. Sevil bir Türk ve inanılmaz biri, doğru ürünleri seçmede inanılmaz bir duyarlılığa sahip.

Türk markalara nasıl bir konumlama önerirsiniz?
- Üretim işine para yatırdığınız gibi know-how satın almaya, doğru ve kalifiye kişileri getirmeye ya da uluslararası pazarda halihazırda doğru konumlandırılmış bir markayı satın almaya yatırım yapın.

Global pazarda oynamaya hazırsınız

Türk tekstil sektöründeki gelişmeleri nasıl buluyorsunuz?

- Hislerimi destekleyecek rakamları bilmiyorum ama pek çok sebepten dolayı Türk sanayinin mevcut duruma diğerlerinden daha iyi bir şekilde cevap vermeyi başardı. Akıllı bir yenilikçilik süreci yerleştirildi ve güçlü bir ürün gelişimi, pazarlamayı mümkün kılan sektörel yatırımlar oldu. Bir yandan da Türkiye’nin çok eski ve konsolide tekstil gelenek ve kültürü var. Yeni nesil agresif, global girişimciler de mevcut. Bu girişimciler global pazarda oynamaya hazır ve Türk tekstil sanayini sağlıklı ve kârlı hale getirecek gerekenleri anlayabilecek durumdalar, bu da küresel liderlerden biri olmak için onları daha hızlı büyümeye hazırlıyor.

Ekonomide yol hâlâ engebeli ve tehlikeli

Ekonomik durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

- Şu anki durum kesinlikle geçen yıldan daha iyi. Ancak, küresel olarak güvenli ve stabil bir durumu yeniden oluşturmak adına önümüzde uzun ve zor bir yolculuk var. Yakın tarihimize göre ekonomi en kötü dönemlerinden birinden çıkıyor ama tam iyileşme döneminden daha uzağız. Bugün bunun en iyi işareti pek çok firmanın yeniden para kazanıyor olması ancak yol hala engebeli ve tehlikeli. Hâlâ işsizlik oranının çok yüksek olduğunu ve pek çok ülkenin büyük bütçe açıkları olduğunu düşünürsek her an büyük sorunlar karşımıza çıkabilir. Ek olarak, bazı ekonomiler hızlı büyürken bazılarının ciddi sorunlar yaşaması bera-berinde bazı olası finansal ve politik riskleri getiriyor.

Pazar daraldı iyilere yer var

Jean ve denim pazarında nasıl bir rekabet var? Hazır giyimin diğer alanlarından farklı mı?
- Biz faaliyet gösterdiğimiz segmentin özel olduğunu zannediyoruz oysa samimiyetle bugün her segmentte rekabet gittikçe arttı. Jean ve denim sanayinde ekonomik kriz pazarın küçülmesine sebep oldu ve bu nedenle rekabet daha da artıyor, daha karmaşık ve zor hale geliyor. Pazarda artık yalnızca en iyiye yer var ve biz kesinlikle en iyilerden biri olmak zorundayız. Bugün iş hayatı pek çok farklı faaliyetin bir kombinasyonu olduğu için çok karmaşık ve bu faaliyetlerin hepsinde mükemmel olma gereksinimindeyiz.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!