Ufuk SANDIK
Oluşturulma Tarihi: Kasım 05, 2001 02:08
2001 yılı otomobil sahibi olmak için inanılmaz fırsatlar sunuyor. 2002'ye iki ay kala, bu fırsatlar hálá devam ediyor. Yüzde 130 devalüasyona rağmen fiyatlardaki artışın yüzde 80'de kalması, hükümetin Ek Taşıt Alım Vergisi'ni yüzde 6'ya indirmesi, firmaların satışları artırmak için düzenledikleri kampanyalar, fiyatları uygun hale getiriyor.
Ayrıca hükümet yüzde 26 olan KDV oranını da yüzde 18'e çekmek için bir çalışma yürütüyor. Bütün bunlara bakarak, otomobil satın almak için en uygun zamanın bugün olduğunu söyleyebiliriz.
Ancak, 2002 yılıyla birlikte bu durum tersine işlemeye başlayacak. Öncelikle fiyatlarda devalüasyon oranında bir artış bekleniyor. Hemen ardından, hem Ek Taşıt Alım Vergisi hem de KDV oranlarındaki geçici indirim sona erecek. KDV ve ek vergideki artış da, fiyatlara yansıyacak. Bunun yanı sıra maktu vergiler olarak adlandırılan taşıt alım vergisi, motorlu taşıtlar vergisi gibi vergilerde de en az yüzde 52.5 oranında bir artış bekleniyor. Bütün bunlar, 2002 yılından itibaren otomobil fiyatlarını yukarı çekecek ve satın almayı zorlaştıracak.
Ek Taşıt Alım Vergisi'ndeki indirim otomobil fiyatlarına yüzde 4 oranında 400 milyon lirayla 1 milyar lira arasında bir ucuzluğa neden olmuştu. KDV oranlarının yüzde 18'e indirildiği taktirde, bu da otomobil fiyatlarını modellerine göre 600 milyon lirayla 2 milyar lira arasında ucuzlatacak.
Hükümetin aldığı ilke kararına göre, ‘‘geçici bir süre için’’
beyaz eşya ve otomotivde yüzde 26 olan KDV oranı yüzde 18'e indirilecek. KDV indirimiyle birlikte, silindir hacmi 1600 cc'ye kadar olan otomobillerin anahtar teslim fiyatları yaklaşık 600 milyon lirayla 2 milyar lira arasında ucuzlayacak. Bazı otomobillerde modellerine göre bu indirim 3 milyarı buluyor.
Ancak, KDV'de indirim beklentisi otomobil satışları bıçak gibi kesti. Tüketiciler otomobilde taleplerini KDV indirimi gerçekleşene kadar beklemeye aldılar. Ek Taşıt Alım Vergisi'nin yüzde 12'den yüzde 6'ya indirilmesi sırasında da, satışlar kesilmişti.
Hükümet, indirim kararı almasına rağmen açıklamayı 15 gün gecikmeli yapınca otomobilcilerin tepkisini çekmişti. Bu nedenle KDV'deki indirimin biran önce yapılmasını istiyorlar.
Mazda'nın yeni tasarımına ‘dikkat’Mazda Motor Corporation, orta sınıf araç kavramına yeni bir soluk getiriyor. Mazda'nın Atenza/Mazda 6 olarak adlandırılan yeni modeli ilk kez Tokyo Motor Show'da sergilendi.
Atenza adını, İtalyanca ‘‘Attenzione’’ yani ‘‘dikkat’’ kelimesinden aldı. Aracın her ayrıntısına dikkat edilmesini simgeleyen bu isim, ‘‘kalite ayrıntılarda gizlidir’’ konseptine çağrışım yapıyor. Atenza, stili, geniş iç hacmi ile dikkat çekiyor. Atenza'da 2300 cc hacminde DOHC sıralı subap zamanla sistemine sahip bir motor bulunuyor.
Mazda tasarımcıları Atenza'yı tasarlarken 5 ana konuyu göz önüne almışlar:
Farklı bir dizayn.
Performans ve sürüş dinamiğini kombine eden bir tasarım.
Müşteri memnuniyetini en yüksek düzeyde tutan, tüm ihtiyaçlara cevap veren bir ergonomi.
Kalite ve sessizliğin aynı tasarımda birleşeceği bir araç.
Güvenlik teknolojilerini çevre duyarlılığı ile birleştiren bir bakış açısı.
Yenilenen Polo mart ayında Türkiye'de Tasarımı tamamiyle yenilenen Volkswagen Polo, Avrupa'da kasım ayının ortalarında yollara çıkmaya hazırlanıyor. Yeni Polo'nun Türkiye'de satışına ise mart ayında başlanacak. 2002 yılında 450 bin adet yeni Polo'nun satılması bekleniyor. Bundan önceki Polo 3 milyondan fazla satış rakamına ulaşırken, toplamda Polo'nun satışı 7 milyonu buldu.
Dördüncü jenerasyon Polo'nun tasarımı ve motor seçenekleri yenilendi. Yenilenen Polo'da 1.2 lt ve 1.4 lt'lik iki benzinli motor bulunuyor. Ayrıca yeni Polo'da 1.9 SDI, üç silindirli, turbo takviyeli 1.42lik bir dizel motor ile yine 1.9 litre hacminde TDI PD dizel motor seçenekleri yer alıyor. Dördüncü jenerasyonu üretilen Polo, şimdiki Polo'ya oranla biraz daha büyüküm, 154 mm daha uzun ve dingil mesafesi 53 mm. daha geniş olan yeni Polo'da ESP, hidrolik fren asistan sistemi ve yarı otomatik klima sistemi gibi özellikler bulunuyor.
Volkswagen Shell işbirliği rekor kırdırdıVolkswagen ile Shell İtalya'da bulunan hız pistinde yeni 12 silindirli W12 Coupe ile yeni bir rekora imza attı. Tokyo Motor Show'da ilk kez vitrine çıkan W12 Coupe, 24 saatlik dünya hız rekorunu kırarken, aynı zamanda 5 bin km ve 5 mil üzerindeki mesafelerde dünyanın en iyi performansına sahip aracı oldu. Her iki klasmanda da önceki rekorları saatte 12 km artıran yeni rekorla bu mesafelerdeki dünya ortalaması da 295.24 kilometreye yükselmiş oldu.
W12'de Shell'in, özel geliştirilmiş benzin ve yağ ürünlerinin yanı sıra, motor geliştirme konusunda da desteğinden yararlanıldı. Ancak bu rekor denemesinde Shell'in tümüyle veya kısmen seri üretimdeki standart ürünleri kullanıldı.
SOL ŞERİT
CHEROKEE 3.7 litre Limited 30 Kasım 2001 tarihine kadar Akmerkez'de sergileniyor. Yalnızca geleneksel Jeep alıcılarına değil, off-road ve on-road özelliklerin uyumunu arzulayan tüm otomobil tutkunlarına hitap eden Cherokee'nin Türkiye'deki bu ilk showroom dışı sunumu büyük ilgi görüyor.
PIRELLI'nin kış lastiği W210 Winter SnowSport, piyasaya çıkıtğı yıldan beri üçüncü kez üst üste en iyi kış lastiği seçildi. Almanya'da ADAC Motorwelt, Auto Bild ve AutoZeitung tarafından yapılan ‘‘kış lastikleri testinde’’ Pirelli en çok çok tavsiye edilen lastik markası oldu.
RENAULT'nun sanata ve sinemaya eğilimi olan genç yeteneklere yönelik olarak organize ettiği ‘‘10 saniyede yaratıcılık yarışması’’ büyük ilgi gördü. Yarışmaya Türkiye'nin birçok yerinden gönderilen toplam 116
film katıldı. Yarışmada birincilik ödülünü ‘‘Yol İstiyorum’’ adlı filmiyle Akın Çandarlı kazanırken, Tankut Kılınç ‘‘İpler Kimin Elinde’’ adlı fiymiyle ikinciliğe, D. Erem Tapa ‘‘Bond’’ adlı filmiyle üçüncülüğe layık görüldü.
E LF, yeni bir teknolojiyi, yeni bir standartı ilk kez Türkiye'ye taşıyor. Elf Türkiye'nin API-SL seviyeli ilk motor yağı Elf Moligraf F1 10W40, geleceğin motor yağı standartı API-SL kalite seviyesinin öngördüğü tüm koruma ve performans standartlarını karşılıyor.
MANAŞ 2001 yılı başında ‘‘8.5 Projesi’’ adı altında otobüs üretim kapasitesinin günde 8.5 adete çıkartılmasını amaçlayan yatırımı tamamlama aşamasına geldi. 1994-2001 dönemi itibariyle Manaş'ın gerçekleştirdiği yatırım 86 milyon marka ulaştı. Manaş, 2001 ihracatını yüzde 100 artırarak 650'ye yükseltti. İhracat geliri ise 100 milyon doların üzerine çıktı.