Güncelleme Tarihi:
NTSR Fuarcılık tarafından düzenlenen Europort İstanbul Fuarı’nda sektörde son gelişmeler hakkında bilgi veren Kalkavan, şöyle konuştu: “Kimyasal tanker üretiminde dünya lideri olduk. Gemi arzında şişkinlik var, hurdaya giden gemi yok. Çin, devlet desteği ve ucuz işçilik gücü ile yeni gemi inşasında en büyük siparişleri alıyor. Çin’in ucuz işçiliği ile rekabet etmeye hazırız ama Çin’de devletin tersanelere çok büyük desteği var. Çin tersanesine para ve arazi veriyor, altyapıyı hazırlayıp teslim ediyor. Dünya gemi inşasından pay alacaksak aynı koşullarda rekabet edebilmemiz gerek. Türkiye’ye yeni gemi siparişi için fiyat soran çok var ama fiyat tutturamadığımız için ciddi sipariş kaçırıyoruz.”
Sektörde iflas eden yok
Denizcilik sektörünün 2008’den itibaren ağır yara aldığını dile getiren Metin Kalkavan, “Gemi tamir-bakım ve onarım alanına ağırlık verdik. Bu pazarda hızla büyüyoruz. Yeni gemi inşasında Çin’le rekabet etmezsek sektör olarak bizi daha zor günler bekliyor olacak. İstihdam rakamları 200 binlerden 40 binlere indi. Krizde ağzımız burnumuz kırıldı belki ama ağır hastalığa yakalanmadan tedavi olarak atlattık. Şu ana kadar iflas etmiş tek bir Türk tersanesi, armatör yok. Ama 2011 ve 2012’de önümüzü göremiyoruz.”
108 iptal, 150 erteleme geldi
NTSR Fuarcılık CEO’su Serkan Tığlıoğlu, “2008’de kriz başladığında Türk tersaneleri 2012 yılı sonuna kadar doluydu, 2013 yılına randevu veriyordu. Krizle birlikte hem sipariş iptali oldu, hem de sipariş ertelemesi. 2008-2009 yılında 108 yeni gemi siparişi tamamen iptal oldu, 150 civarında da inşası başlamış gemiler için erteleme yapıldı. Bu da sektörü ciddi bir zarara uğrattı. Şu anda 88 geminin inşası devam ediyor” dedi.