Emre Özpeynirci
Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2006 00:00
Türk otomotiv sektöründe, "yeni yatırımları kaçırıyoruz" tartışmaları yaşanırken, Fransız Renault’nun Başkanı Carlos Ghosn’dan "Yeni modeller üretmeye hazırlıklı olun" mesajı geldi. Gohsn, "Bursa’daki fabrikamıza sürekli yeni yatırımlar yapıyoruz, yapmaya da devam ediyoruz. Türkiye, iş yapmak için mükemmel bir ülke" dedi.
FRANSIZ Renault’nun Başkanı Carlos Ghosn, Türkiye’de fabrikaları olmasından dolayı çok mutlu olduklarını belirterek, "Türkiye iş yapmak için mükemmel bir ülke. Biz Türkiye’de geleceği gördük ve sürekli yatırım yapıyoruz. Yeni modellere hazırlıklı olun" dedi. Paris Otomobil Fuarı’nda sorularımızı yanıtlayan Carlos Ghosn, Bursa’daki fabrikaya sürekli yatırım yaptıklarını, yapmayı da sürdüreceklerini belirtti. Ghosn, "Türkiye, çok rekabetçi ve nitelikli işgücüne sahip. Altyapı ve lojistiğin de çok cazip olduğunu söylemeliyim" diye konuştu.
TÜRKİYE EN BÜYÜK ALTERNATİF: Türkiye’nin Doğu Avrupa ve Asya ülkelerine karşı halen çok cazip bir alternatif olduğunu kaydeden Ghosn, şöyle konuştu: "Bu yüzden Türkiye’de bulunduğumuz için çok mutluyuz. Brezilya, Çin ve Hindistan gibi potansiyel oluşturan ülkeleri sürekli olarak inceler ve imkanlara bakarız. Türkiye, her zaman bu ülkelerin arasında yerini almıştır. Biz Türkiye’de bu geleceği gördük ve Türkiye’de olmaya devam edeceğiz."
13 YENİ MODEL: Carlos Ghosn, yıl başında açıkladıkları "2009 Kontratı" kapsamında 26 model piyasaya sunacaklarını belirterek şöyle konuştu: "Bu modellerin 13’ü tamamen yeni, geri kalanı ise mevcut modellerin yeni versiyonları olacak. Paris’te yeni Twingo ve ilk kez 4x4 sınıfına gireceğimiz Kaleos’u sergiledik. 2009 yılına kadar diğer modelleri de piyasaya sunacağız. Kuşkusuz bu yeni modellerde Türkiye’nin de rolü olacak. Zaten Türkiye’yi bu kontratın içine almamız düşünülemez. Şu anda mevcut modellerin dışında Türkiye’de yeni model üretmeli planlıyoruz. Buna hazır olun."
TEDARİKÇİ ARIYORUZ: Türkiye’de üretimin dışında daha fazla tedarikçi aradıklarını da kaydeden Ghosn, "Biz bu tedarikçileri sadece Türkiye’deki fabrikamızda kullanmak için değil diğer ülkelerde bulunan fabrikalarımızın üretiminde de kullanmak üzere arıyoruz" dedi.
AB GÜCÜNÜZÜ AZALTIR: Carlos Ghosn, Avrupa Birliği (AB) ile Türkiye arasındaki müzakerelerin gidişatının, Türk otomotiv sektörünü ve kendi yatırımlarını etkilemeyeceğini belirterek, şöyle konuştu: "AB bizi etkilemez. Bizim için Türkiye’nin Avrupa Birliği’nin içinde ya da dışında olması önemli değil. Ancak girmenin de, girmemenin de bir takım faydaları var. Mesela AB’ye girmek sizin açınızdan pahalı olabilir. Zenginleşirsiniz, Asya’dan ve diğer ülkelerden gelen rekabet karşısında zorlanabilirsiniz. En pahalı işgücüne sahip ülkelerden biri olur, rekabetçi fiyatları kaybedersiniz. Ancak tekrar söylüyorum. Bizim açımızdan bir şey değişmez. AB siyasi bir olay, biz iyi bir iş yaptığımızı biliyoruz."
Türkiye’de yılda 40 bin Clio Wagon üreteceğiz
RENAULT Grubu’nun Üretimden Sorumlu Başkan Yardımcısı ve İcra Kurulu Üyesi Michel Gornet, Bursa fabrikasında dizel motor üretimine başlayacaklarını, bununla birlikte yeni Clio Wagon’un tek üretim merkezinin de Türkiye olacağını söyledi. Gornet, Bursa fabrikasındaki mevcut benzinli motor üretim bandında bir miktar kapasite azaltımına gidileceğini ve bunun yerine dizel motor üretimine başlanacağını kaydetti. Mevcut motor bantlarına yeni eklemeler yapacaklarını, bunun için de büyük bir yatırım gerekmediğini ifade eden Gornet, bu kararı almalarında, Türkiye’deki dizel talebinde gördükleri artışın rol oynadığını bildirdi.
2008’DE PİYASAYA ÇIKIYOR: Gornet, Carlos Ghosn’un açıkladığı "2009 kontratı" çerçevesinde üretilecek yeni modellerden bazılarının Türkiye’de üretilebileceğine dikkat çekerken, Clio III bazında geliştirilen yeni Clio Wagon modelinin de sadece Bursa’da üretileceğini söyledi. Bu aracın, Türkiye’de fazla pazar payı bulunmaması nedeniyle ağırlıklı olarak ihraç edileceğini söyleyen Gornet şöyle konuştu: "Biz Türkiye’de ürettiğimiz Clio Wagon’u Avrupa’da İtalya ve Almanya’ya gibi ülkelere satacağız. Yılda 40 bin adet üretmeyi planladığımız aracı 2008 yılında piyasaya sunacağız."
TÜRKİYE HESAPLI: Wagon üretimi için çok büyük yatırım yapmadıklarını söyleyen Gornet, "Biz Türkiye’de zaten Clio 3’ü üretiyoruz. Bu aracın sadece arkası değişti ve wagon oldu. Clio 3’le aynı parçaları kullanıyoruz. Türkiye’de maliyetler daha hesaplı olduğu için Fransa yerine Bursa’yı seçtik" dedi.
Matrix’i daha üretmeden 40 bin adet sipariş aldık
HYUNDAI’nin minivan modeli Matrix’in üretimine başlayacak Hyundai Assan, bunun için gerekli hazırlıkları tamamlamak üzere. Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, İzmit’teki fabrikada yeni makinelerin çoğunun montajının tamamlandığını belirterek, 2007’nin ilk çeyreğinde deneme üretimine başlayacaklarını kaydetti. Bu modelin Kore’deki üretiminin tamamen kesilmesinin ardından, tüm dünyaya sadece Türkiye’den ihraç edileceğini ifade eden Kibar, daha üretime başlamadan, Avrupa’dan 40 bin sipariş aldıklarını söyledi.
YENİ MODELİ GÖRÜŞÜYORUZ: Çek Cumhuriyeti’ne kaptırılan 1.3 milyar dolarlık yatırımın 2008 yılında üretime başlayacağını ve 10 bin kişiye iş olanağı sağlayacağını kaydeden Kibar, "Bu proje çerçevesinde yılda 600 bin vites kutusu da üretilecek. Ve bu vites kutularından biz de ithal edeceğiz. Kendimiz üretme şansını kaçırıp, buradan ithal ediyor olmak üzücü geliyor" dedi. Yeni model ve üretim kapasitesinin genişletilmesi çalışmalarını sürdürdüklerini de kaydeden Kibar, "Yeni bir model için görüşmelerimizi sürdürüyoruz. Sanırım 2007 yılında tam olarak netleşecek ve ayrıntıları belli olacak" diye konuştu.
Türkiye hayranıyım Kapadokya’ya geleceğim
SUBARU’nun yeni Başkanı Ikuo Mori, Türkiye hayranı olduğunu belirterek, "Eşimle birlikte Türkiye’ye gelmeyi çok istiyoruz. Biz kültür ve tarihe çok düşkünüz. Türkiye’de özellikle Kapadokya ve Efes’i görmek istiyoruz. Eğer bir fırsat olursa bu ziyareti yapmak istiyoruz" dedi.
Mori, Türkiye’nin Subaru gibi hızlı gelişen bir ülke olduğunu belirterek, "Biz hem Avrupa’da hem de Türkiye’de büyümek istiyoruz. Bunun yolu yeni modellerden geçiyor ve biz bu hamleyi başlatıyoruz" dedi.
Türkiye’de 1.5 litre motor hacmine sahip Impreza modeliyle ilk hamleyi yaptıklarını kaydeden Mori, "İlk dizel motorumuzu da yaptık. 2008 yılmında dizel motorlu araçlarımızı Avrupa’da piyasaya sunacağız. Bu bize büyük güç katacak. Hem Türkiye’de hem Avrupa’da iki kat büyümeyi hedefliyoruz" diye konuştu.
Yeni Alfa için sipariş alınacak
ALFA Romeo’nun sınırlı sayıda üreteceği ve üretim versiyonunu Paris’te ilk kez sergilediği 8C Competizione, kasım ayında İstanbul’daki Autoshow Fuarı’nda da sergilenecek. Sadece 500 adet üretilecek otomobil için burada sipariş açılacağı belirtilirken, Türkiye fiyatının 300 bin
euro’ya yakın olması bekleniyor.