Yeni proje çok zor!

Güncelleme Tarihi:

Yeni proje çok zor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 14, 2013 01:28

Otomotiv sektörü 9 ayda ticaride kırmızı alarm verdi. Yılın ilk 9 ayında otomobil satışları rekor kırarken, hafif ticari araç pazarı son 10 yılın en düşük seviyesine geriledi. Yerli üretimin ağırlıkta olduğu hafif ticaride 10 yıllık satış ortalaması 156.8 bin adet iken, bu rakam 2013’te 134 bin adede geriledi.

Haberin Devamı

Avrupa’nın hafif ticari araç merkezi Türkiye’de iç pazarın dibe vurması, milyar dolarlık yatırım projelerini tehlikeye soktu. Ekonominin lokomotif sektörü, yaşanan gelişmelerden tedirgin... Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, 2000 yılında Türkiye’de üretimine başlanan hafif ticari araçların büyük kan kaybına uğradığını belirterek, “Eylül’de hafif ticari pazarında yüzde 26’lık daralma yaşandı. Son 10 yıllık ortalamaya göre yüzde 14.5’lik düşüş var. Bu durum sanayici olarak bizi düşündürüyor” açıklamasını yaptı.

10 YILIN DİBİNDE

Otomotiv sanayinin 9 aylık dönemini değerlendiren Önen, şu noktaların altını çizdi: “Türk mühendisler tarafından geliştiilen ve fikri mülkiyet hakları bize ait olan araçların payı azalıyor. Hafif ticari araçlarla 2001’de yola çıkıldı. İç pazarda hızla gelişen hafif ticari araçların üretimdeki payı yüzde 43’lere kadar yükseldi. Türkiye, 27 AB üyesi ülke arasında hafif ticari araçlar üretiminde ilk sırada yer aldı. İç pazarın yanı sıra bu tip taşıtların ihracattaki payı yüzde 42’ye ulaştı. Ancak iç talebi daraltan ve kullanıcıları olumsuz etkileyen uygulamalar sonucunda pazar payları daraldı. Son 10 yıla baktığımızda toplam pazar yüzde 30, otomobil satışları yüzde 57 büyüdü. Hafif ticari araçlar ise son 10 yılın en düşük seviyesine geriledi.”

YENİ YATIRIM ZOR

Yeni proje çok zor

Türkiye’nin Avrupa’nın hafif ticari araç merkezi olduğunu hatırlatan Kudret Önen, iç pazarda yaşanan sıkıntının yeni yatırımları olumsuz etkileyeceğini söyledi. Önen, şu uyarıları yaptı: “20 milyar dolarlık ihracatın 10 milyar dolarını yan sanayi gerçekleştiriyor. Hafif ticarideki kan kaybı, yan sanayiyi vurur. Tüketicileri caydıran kuralları değiştirmeliyiz yoksa Türkiye’nin hafif ticari araçtaki yatırım avantajı başka ülkelere gider. Dünya konjonktüründe başarılı olduğumuz bir ürün var, bunu korumak lazım. En önemli ihracat kalemimiz yara alır.Eğer iç pazarda hafif ticari araç satışları küçülmeye devam ederse yeni yatırımlar çekemeyiz. Yeni projeleri kaybetme tehlikesiyle karşı karşıyayız.”

Haberin Devamı

Yerli otomobil için iç pazar yetersiz

Haberin Devamı

BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan’ın Ocak 2011’de TÜSİAD Genel Kurulu’nda sanayicilere yönelik yaptığı ‘Ben bir yerli otomobil yatırımcısı, babayiğit arıyorum’ çağrısı üzerinden 33 ay geçti ancak olumlu yanıt gelmedi. Yerli üreticiler ‘Üzerinde çalışıyoruz’ deselerde, resmi bir açıklama yapılmadı. OSD Başkanı Kudret Önen, yerli otomobil için Türkiye’de ticari koşulların oluşmadığını söyledi. Önen, “Teknik olarak hiçbir sorun yok. Türkiye’deki üreticiler yerli markayı üretebilir ancak bunun için yeterli iç pazar oluşması gerekiyor. Şu an Avrupa’da fabrikalar kapasiteleri yeni yeni doldurmaya başladı. Yerli markayı üretseniz, kime satacaksınız küresel ekonomi toparlanma sürecinde” dedi.

Haberin Devamı

İthalat patladı

OSD Başkanı Kudret Önen, yüzde 10’dan 15’e çıkarılan ÖTV’nin yanı sıra 2 bin 200 liraya alınan K Belgesi, SRC Belgesi, sıkı trafik kontrolleri, her yıl mecburi tutulan muayene, köprü kısıtlamaları nedeniyle tüketicilerin hafif ticari araç satın almaktan caydırıldığını savunarak, “Vatandaşlar uygulanan bu zorluklar yüzünden B segmentte yer alan ucuz araçlara yöneldi. Hafif ticarinin payı toplam satışlar içinde yüzde 37’den yüzde 27’ye geriledi. 2012’de yüzde 73 olan ithalatın payı da yüzde 78’lere çıktı”
diye konuştu.

Yeni proje çok zor

Martta GENÇLER için geliyor

SKODA’nın popüler ve satışların yüksek olduğu kompakt sınıfta yer alacak ilk hatchback modeli olan Rapid Spaceback, 2014 yılının mart ayından itibaren Türkiye’de 5 farklı motor ve iki donanım seçeneğiyle satışa sunuluyor. Skoda Genel Müdürü Tolga Senyücel, Rapid Spaceback’den 1500 adetlik satış hedefleri olduğunu, Rapid ailesinin 2014’te Skoda satışlarından yüzde 25 pay almasını beklediklerini söyledi. Markanın bu sınıfa ilk kez ama büyük iddialarla girdiğini, markayı genç kitlelere daha fazla yaymanın, bu modelle mümkün olabileceğini ifade eden Senyücel, Rapid Spaceback’te bulunan ve kişiselleştirmeye imkan tanıyan geniş cam tavan ve uzatılmış arka cam seçeneklerinin de Türkiye’de sunulacağını anlattı. Yeni Skoda Rapid Spaceback Türkiye’de üç benzinli ve iki de dizel motor seçeneğiyle sunulacak. Bu motorlar, 75 ile 122 HP arasında güçlere sahip. Aracın giriş seviyesinde 1.2 lt (75 HP) üç silindirli benzinli motor yer alıyor. 5 ileri manuel şanzımanla bu motorun yakıt tüketimi ortalama 100 km’de 5.8 lt. 1.2 lt TSI motor ise, 105 HP gücünde. Rapid Spaceback’in en güçlü benzinli motor seçeneği 1.4 lt TSI 122 HP, 7 ileri DSG çift kavramalı otomatik vites kutusuyla birlikte satılacak. Bu motor, 100 km’de ortalama 5.8 lt tüketiyor. Yeni Rapid Spaceback’de aynı zamanda iki ayrı güçte dizel motor seçeneği olacak. 1.6 lt TDI 90 HP’lik versiyon, 5 ileri manuel ya da 7 ileri DSG otomatik şanzımanla donatılabiliyor. Manuel versiyon, 100 km’de ortalama 4.4 lt, DSG seçeneğiyse 100 km’de 4.5 litre tüketiyor.




Lükste lideri ‘temin’ belirler

Yeni proje çok zor

Haberin Devamı

LÜKS otomobil segmentindeki birincilik yarışı kızışıyor. Mercedes-Benz Fashion Week İstanbul’da konuşan Mercedes-Benz Türk Otomobil Pazarlama ve Satış Müdürü Şükrü Bekdikhan, bu yıl lüks otomobil pazarında 17-18 bin adetlik satışa koştuklarını belirterek, “Bizim tahminlerimize göre bu yılı araç adedine bağlı olarak ya birinci ya da ikinci olarak kapatmayı hedefliyoruz. Araç temininde sıkıntılar var. Bu yüzden istediğimiz kadar araç sayısı bulamadığımızdan ötürü birinci veya ikinci oluruz demiyoruz. Ama geçen yıla göre ciddi bir büyüme sağlarız” diye konuştu.Bekdikhan, “Temin etmekte güçlük çektiğimiz piyasada çok yoğun talep gören ürünlerimiz var. Bununla ilgili bekleme sürelerinden memnun değiliz. Fabrikanın yeni devreye girmiş olması sebebiyle üretim henüz maksimum noktaya ulaşmadı. Bundan dolayı limitli sayıda araç alabiliyoruz ve limitli sayıda pazara yansıtabiliyoruz” yorumunu yaptı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!