Güncelleme Tarihi:
Yeni Oluşum Grubu'nun öncülüğünde, İstanbul Kuyumcu ve Mücevherciler Derneği (İKMD) ve TÜYAP Fuarcılık A.Ş işbirliğiyle gerçekleştirilecek fuara 15 ülkeden 390 firma ve firma temsilciliği katılacak.
Gold İstanbul 2010 Fuarı, 60 ülkeden 3 bine yakını yurt dışından olmak üzere toplam 20 binin üzerinde ziyaretçiyi ağırlayacak.
TOBB Kuyumculuk Meclisi Başkan Yardımcısı İmam Altınbaş, fuarın dünyada ses getireceğini, fuara dünyadan önemli oyuncuların katılacağını belirtti.
Kuyumculuk sektörünün meslek grubu olarak TOBB ve diğer odalarda son sektör olarak kabul edildiğine işaret eden Altınbaş, “Bunun sebebi sektörün birlikte hareket edememesi. Sektör olarak sesimizi duyurabilmek için önce birlikte hareket etmeliyiz” dedi.
Sektörün marka olması için bir çok şeyin sağlıklı çalışması gerektiğini, sadece iyi mücevher üretmekle bu işin bitmediğini söyleyen Altınbaş, hukuk sisteminin de iyi çalışması gerektiğini vurguladı. İmam Altınbaş, “Fuara 20'ye yakın ülkeden katılımcı, 50'ye yakın ülkeden alıcı geliyor. Türkiye'yi mücevherde marka ülke yapacağız. Bu da içeride birlikte hareket ederek olur” dedi.
Soruları da yanıtlayan Altınbaş, ÖTV sorununun, sektörün gelişmesine engel olan en önemli hukuki sorunu oluşturduğunu, bunun düzeltilmesi gerektiğini, aksi halde marka hayalinin havada kalacağını belirtti.
Altınbaş, 2009 yılında sektörün toplam ihracatının bavul ticareti de dahil 7 milyar dolar olduğunu söyledi.
Bir gazetecinin “Fuar organizasyonunda sektörde iki grup mu oluştu?” şeklindeki sorusunu da Altınbaş şöyle yanıtladı:
“Tek fuar vardı. O hizmetten firmalarımız memnun olmadığı için bu fuar ortaya çıktı. Oradaki fuara katılan ve ticari endişelerinden dolayı, 'Bu fuar sağlıklı olur mu? Görüp öyle geçelim' diyen arkadaşlarımız var. Hangi fuar başarılı olursa o yoluna devam edecek. 390 firma bu fuarı destekliyor. İnsanlar oradan memnun olsalardı bu olmazdı. Belli ki sıkıntı var. Kuyumcu arkadaşlarımız akıllı ve güvenilir insanlar. Bu iş başarılı olursa herkes bu tarafa gelecek. Ticari kaygılardan dolayı bizle hareket etmiyorlar. Sektörü temsil eden herkes burada.”
Altınbaş, fuarda 300-400 milyon dolar ticaret hacmi olacağını tahmin ettiklerini de kaydetti.
“BU TRENİN SON VAGONU OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM”
İstanbul Kuyumcular Odası Başkanı Alaattin Kameroğlu da 2004 yılında ikinci bir fuar alanının gerekli olduğuna inandıklarından dolayı, Rotaforte Fuarcılık'a düzenli bir fuar yapmalarını ifade ettiklerini ancak Rotaforte Fuarcılık'ın oralı olmadığını, kendilerinin de sektörü dünyaya açmak adına 2004 yılında TÜYAP'ta bir fuar yaptığını anlattı. Kameroğlu, şunları kaydetti:
“Sektörün içinden bazı lokomotif firmaların muhalif olmalarına rağmen bunu başarıyla gerçekleştirdik. İkinci fuarda sektörün baş aktörlerinin provokasyonu veya fuarcılık organizasyonuna maşa olmalarından dolayı fuarımız al aşağı edildi. Tekelleşme yaratılmıştı. O günden bugüne tekelcilik devam etmekteydi. Tekelciliğin fayda etmediği anlaşılınca akıllar başa geldi ve dedik ki sektörün bir fuarı olsun. Yangını biz de fark ettiğimizden kurulan dernek sayesinde bugünlere geldik. Sektör olarak aileysek ve aile mutlu olmak istiyorsa önce aile bireylerinin tamamının dürüst, saygılı olması gerek. Önce kendi içimizde birliği çok iyi sağlamak durumundayız. Namertliğe yer olmadan mertçe hareket edebiliyor muyuz? Bu 2010 Gold İstanbul Fuarı ile akılların biraz daha başa geldiği, bu trenin son vagonu olduğunu düşünüyorum.”
“BİZ PARÇALANMADIK”
Soruları da yanıtlayan Kameroğlu, “Kendi aranızda ikiye mi bölündünüz? Uzlaşma sağlanamadı mı? şeklindeki soru üzerine, “Şu anda ikiye bölünmüş gibi gözüküyoruz ama biz parçalanmadık, daha da kenetlenmek için 390 tane firma buraya katılıyor. Zaten en yüksek katılımın olduğu fuarlarda bu sayı 500-550 oluyordu. Rutin tereddütlerinden dolayı 100-150 arkadaşımız kaldı parçalanmış değili” dedi.
İstanbul Kuyumcu ve Mücevherciler Derneği Başkanı Alper Hazar ise Türk Kuyumculuk Vakfı'nı oluşturmayı amaçladıklarını söyledi.
Hazar, “Bizi buraya getiren etmenlerin başında mevcut fuardan memnun olmamak vardı. 100 firma bir araya geldik, derneğimizi kurduk” dedi.
“60 ÜLKEDEN BASIN MENSUPLARINI DAVET ETTİK”
TÜYAP Genel Müdürü Serdar Yalçın da sektörün geçmiş dönemlerde fuarlarda motivasyonunu yitirdiğini ve dünya ile rekabet kozunu kaybettiğini söyledi.
Bu fuara 6 ayda hazırlandıklarını ifade eden Yalçın, “6 ayda 600 bin pazarlama gönderisi yaptık. 99 sivil toplum örgütünü kendi ofisinde ziyaret etti. 60 ülkeden basın mensuplarını davet ettik” dedi.
Yalçın, “Fuarda 'Osmanlı İmparatorluğunun ihtişamından 2011 trendlerine Türk mücevheri' konulu 5 sergi de ziyaretçilerin beğenisine sunulacak” dedi.
Sorular üzerine de Yalçın, fuarda yer alan 390 markanın sergileyeceği ürünlerin gücünün 6 milyar dolar olduğunu, bunun yüzde 10 büyüme yaratması durumunda 600 milyon dolarlık güç oluşacağını kaydetti.
Yalçın, başka bir soruya karşılık da Türkiye piyasasında büyük markaların 1-2'si hariç tamamının fuarda yer aldığını söyledi.
12-13 bin metre karelerden küçülerek 4-5 bin metre karelere gelen fuarı bugün 10 bin metre kare seviyesine yükselttiklerini ifade eden Yalçın, önümüzdeki dönemde 100-150 firmanın katılımıyla 500 firma sayısına ulaşmayı öngördüklerini belirtti.
Bu arada fuarda, Dünya Pırlanta Müzesi'nden gelen 28 ürün de sergilenecek. BU ürünler arasında 6,5 kilo has altından oluşan tenis raketi de yer alıyor.