Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2008 00:00
Petrol fiyatlarındaki hızlı artışın gelecekte zenginleri bile ekonomik olmaya zorlayacağına kesin gözle bakılıyor.
Bundan hareketle çevreciler tarafından eleştirilere hedef olan lüks 4x4 üreticileri, ekonomik küçük 4x4 araçlar geliştirmeye başladı. Lüksten ödün vermeyen ama büyük 4x4’lere göre daha ekonomik olan bu araçlar zenginlere bile tutumlu olmayı öğretecek.
YÜKSEK gelir grubu içinde yer alan kişiler, genelde kullandıkları aracın ekonomik olmasından ziyade gösterişine ve sahip olduğu lüks ayrıntılarına bakarlar. Yani yüzbinlerce
Euro vererek aldıkları aracın yakıt tüketimi veya ekonomik olması onlar için en önemli kriterlerin başında yer almaz. Ancak petrol fiyatlarındaki hızlı artış, tüm dünyada tüketim alışkanlıklarını değiştirmeye başladı. Zengin, fakir herkes daha az tüketmeye yönelirken, otomotivde yakıt tüketimi düşük, ekonomik ve küçük araçların talebi hızla artmaya başladı. Yakıt tüketimleri nedeniyle çevreciler tarafından eleştirilere hedef olan 4x4 üreticileri, daha ekonomik ve küçük 4x4 araçlar geliştirmeye başladılar. Daha düşük yakıt tüketimiyle öne çıkan bu araçlar, tüm dünyada kompakt 4x4 SUV pazarını yarattı. ABD’de hızla büyüyen kompakt 4x4 SUV pazarının, tüm dünyada kısa bir süre içinde iki katı büyüklüğe ulaşacağı tahmin ediliyor. Bu pazarda yer alan araçlar zenginlere bile ekonomik olmayı öğretecek nitelikte.
Yeni model rüzgarı2 yıl içinde yüzde 110 büyümesi beklenen kompakt 4x4 pazarı, yepyeni modellerle Türkiye’de de hızla gelişiyor. Volkswagen Tiguan, Ford Kuga gibi kompakt 4x4 araçlar Türkiye’de piyasaya sunulurken, bu modelleri önümüzdeki aylarda yepyeni 4x4’ler takip edecek. Bunlar arasında, ağırlıklı olarak lüks otomotiv üreticilerinin geliştirdikleri kompakt 4x4 modelleri bulunuyor. Yüksek gelir grubuna hitap eden gösterişli, devasa büyüklükteki lüks 4x4’lerin yerine daha küçük ekonomik 4x4 araçlar üreten lüks markalar bu modelleri önümüzdeki aylarda Türk tüketicisiyle de buluşturucak. Bu modeller arasında Volvo XC60, Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 yıl sonunda satışa sunulacak. Lüksten ödün vermeyen ama büyük 4x4’lere göre daha ekonomik olan bu araçlar açıkçası zenginlere bile tutumlu olmayı öğretecek.
Her şeyiyle ekonomikGeçtiğimiz hafta İspanya’da tanıtılan Audi’nin yeni kompakt SUV modeli Q5, işte bu noktada önemli bir gelişmeye imza attı. Bugüne kadar firmalar yakıt tüketimi konusunda ağırlıklı olarak motor teknolojisine odaklanırken, Audi mühendisleri Q5’in tepeden tırnağa her noktasında yakıt tüketimini düşünmüş. Audi Q5, sahip olduğu yeni motor teklonojisinin dışında, lastiklerinden, navigasyonuna, farlarından, radyatörüne kadar yakıt tüketimi düşünülerek tasarlanmış. Türkiye fiyatı 55 bin Euro’dan başlayacak Audi Q5’te yakıt ekonomisi düşünülerek yapılan yenilikler şöyle:
Klima sistemi: Audi Q5 standart olarak çalışmasını güneşin konumunu hesaba katarak gerçekleştiren bir fonksiyona sahip otomatik klima ile donatılmış. Bu sayede klimanın ekonomik olması sağlanmış.
Motorlar:
Benzinli motorlarda kullanılan yeni supap kontrol teknolojisi yakıt tüketimini yüzde beş gibi iyi bir oranda azaltıyor. Ayrıca, motorun ısınmasına kadar, radyatördeki suyun dolaşması önleniyor.
Şanzıman: Şanzıman mekatronik denilen bir modül tarafından yönetilir. Yeni yüksek teknoloji ürünü ünite çok yüksek randımanla çalışır ve kontrol sistemi otomatik modda yakıt ekonomisini azami düzeye çıkarır.
Navigasyon Sistemi: Kuş bakışı görüntü veren yeni navigasyon sistemi en kestirme yolları seçme olanağı sağlıyor. Bu da yakıt tüketimini düşürmeye yarayan başka bir yöntem olarak kullanılıyor.
Farlar: Audi Q5 standart olarak H7 farlarla sunuluyor. 10 watt’lık bu far sistemi, yakıt tüketimini de düşürüyor.
Gözüne abisini kestirdi, 600 adetlik hedef koyduAUDI’nin lüks kompakt SUV segmentine giriş yaptığı yeni aracı Q5, 55 bin Euro’dan başlayan anahtar teslim satış fiyatıyla Kasım ayında Türkiye’de satışa sunulacak. Doğuş Otomotiv-Audi Genel Müdürü Gino Bottaro, yılsonuna kadar 100 adet satmayı hedefledikleri Audi Q5’in ilk etapta, ikisi dizel olmak üzere toplam üç motor seçeneğiyle pazara sunulacağını belirtti. Audi Q7’nin ilk satışa sunulmasından bu yana yaklaşık 2.5 yıl geçtiğini ve bu süre zarfında bini aşkın Audi Q7’yi sahiplerine teslim ettiklerini hatırlatan Bottaro, "2009 yılında ise 600 adet civarında Audi Q5 satışı gerçekleştirmeyi öngörüyoruz. Farklı ve daha geniş bir hedef kitleye hitap edecek olan Audi Q5’in daha kısa bir sürede Audi Q7’nin satış başarısını yakalayacağına inanıyoruz" dedi.
Daha uygun fiyatlı fakat az sayıda seçeneğin olduğu lüks kompakt SUV segmentinde müthiş bir büyüme potansiyeli gözlemlediklerini söyleyen Bottaro, "Tüm dünyada bu segmentin 2 yılda yüzde 110 büyümesi bekleniyor. Yeni eklenen modellerle Türkiye’deki artış daha fazla olabilir" diye konuştu. Q5’in daha satışa sunulmadan Türkiye’de popüler olacağını net biçimde kanıtladığını kaydeden Bottaro şunları söyledi: "Yetkili satıcılarımıza şimdiye kadar gelen mevcut ve potansiyel Audi müşterilerinin ısrarlı biçimde Audi Q5’i takip ettiğini gözlemliyoruz. Audi Q5’in tasarımının segmentinde fark yaratmasının yanı sıra Q7’de elde ettiğimiz başarı, araca olan ilgi ve beklentiyi arttırıyor. Audi Q7’nin başarısı, yeni lüks kompakt SUV modelimiz Audi Q5’in de önünü açtı."
Audi Q5’in Türkiye’de öncelikle 7 ileri vitesli S tronic otomatik şanzımanla kombine edilen 211 beygirlik 2.0 TFSI ve 240 beygirlik 3.0 TDI motor seçeneklerine ek olarak 6 ileri manuel şanzımanla donatılan 170 beygirlik 2.0 TDI motorlu modellerinin satışına başlanacak. Audi AG’nin Q5 üretim programına paralel kısa süre içinde 2.0 TDI S Tronic ve 3.2 FSI S Tronic gibi iki önemli motor/şanzıman kombinasyonu ise ilerleyen tarihlerde piyasaya sunulacak.