Hayri ÇETİNKAYA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 17, 2006 00:00
Üç büyük dinin Anadolu’da yüzyıllarca barış içinde yaşamasını simgeleyen çizgileri, tişörtlerine yerleştiren Damat-Tween, BTürk adını taşıyan bu koleksiyonunu geçen hafta ilk kez Japonya’nın başkenti Tokyo’da tanıttı. Damat-Tween, toplam 50 farklı figürden oluşan koleksiyonun "seçici kategorideki 17 ürünüyle, Türk Moda Fuarı’nda medeniyetlerarası barış çağrısı yaptı.
JAPONYA’nın başkenti Tokyo’da geçen hafta açılan Türk Moda Fuarı’na Damat/Tween’in barışı giydirme projesi damgasını vurdu. Orka Grubu şirketlerinden Damat-Tween’in İstanbul’da üç farklı dinin yüzyıllarca barış içinde yaşamasına gönderme yapılarak ürettiği BTürk tişörtleri, ilk defa bu yıl Tokyo’da resmen açılan Türk Moda Fuarı’nda görücüye çıktı. Orka, dünyada barış, uzlaşı, hoşgörü temasından hareketle yaklaşık 50 figürden oluşan "selective katogori"nin 17 modelini fuarda sergilendi. Reha Erdoğan tarafından, Anadolu’da yüzyıllardır birlikte yaşama kültürünün ürünlere yansıtılmasıyla tasarlanan modeller, Japonlar’ın da büyük ilgisini çekti.
ÜÇ DİNDE BARIŞA DAVET: Sergilenen 17 model içinde en çok ilgiyi, İstanbul’un, Müslümanlar, Hıristiyanlar ve Museviler için 500 yıl kesintisiz ibadetin devam ettiğini temsil eden ve üzerinde üç dine ait figürler taşıyan ürün çekti. Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar, ilk kez Tokyo’da tanıtımını yaptıkları söz konusu figürlerle ilgili olarak, "Barış, hoşgörü ve uzlaşı, Osmanlı’nın da yıllardır ana temasıydı. Dünyada 500 yıl boyunca üç büyük dinde ibadetin kesintisiz devam ettiği İstanbul gibi başka bir kent yok. Belki Kudüs olabilir. Ancak orada da bildiğim kadarıyla Musevilik birara kesintiye uğradı" diye konuştu.
MEVLANA’DAN İZLER VAR: Fuarda ilgi gören figürlerden biri de güç ve adaletin padişahın iki dudağı arasında olduğunu simgeleyen "Çintamani" adlı model oldu. Orka Grubu, uluslararası marka haline getirmek için başlattığı BTürk projesinde, Mevlana’ya da yer verdi. Üzerinde dönen semazenlerin yeraldığı figürler Mevlana’nın, "Ne olursan ol, gel! İster kafir ol, ister putperest ol, ister Mecusi. İstersen yüzkere bozmuş ol tövbeni. Yine gel!" deyişinden esinlerek hazırlandı. Arar, bu figürleri de medeniyetlerarası "uzlaşma çağrısı" olarak kullandıklarını söyledi.
BUDİZM SİMGELERİ YOK: Orka Group’un Damat/Tween olarak Tokyo’da ilk startını verdiği, BTürk projesinde en önemli figür olarak gösterilen "Barışa davet"te, Budizme ait herhangi bir figürün yer almaması dikkat çekti. Orka Grup Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, İslamiyet, Hıristiyanlık ve Museviliğin üç büyük din olmasından hareketle bu çalışmanın yapıldığını belirterek, Budizm’e ilişkin bir simge koymayı düşünmediklerini kaydetti. Ancak Orakçıoğlu, Tokyo’ya geldiklerinde, söz konusu üründe Budizm’e ait bir figürün de yeralmasının özellikle Japonya’da artı bir özellik olarak öne çıkabileceğini gördüklerini kaydetti.
AÇIĞI KAPATMAK LAZIM: İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı da olan Süleyman Orakçıoğlu, fuarın bütün katılımcılar için yeni ufuklar açtığını söyledi. Orakçıoğlu, "50 milyar dolarlık hazır giyim alımı yapan Japonya’ya, sadece 32 milyon dolarlık satış yapmamızın affedilir bir tarafı yok. Bu açığı kapatmak lazım. Ayrıca Japonya, Asya Pasifik’in kapılarını da bize iyice açacak. Çünkü Japonya’nın perakende devleri, Asya Pasifik’te pazarı elinde tutuyor. Tokyo’da onlara mal satarsak, ürünler Asya Pasifik bölgesine yayılacaktır" diye konuştu.
Amaç BM üyelerine de BTürk tişörtü giydirmekORKA Grup Genel Koordinatörü Osman Arar, dünyanın tek kutuplu kültürlerden hoşlanmadığını belirterek şunları söyledi: "Bu durum giyime de yansıyor. Biz bunun farkındayız. Bu yüzden BTürk ile Anadolu’daki medeniyetler uzlaşmasını, giysiler üzerinden bütün dünyaya sunmak istiyoruz. Amacımız, günün birinde New York’ta Birleşmiş Milletler (BM) toplantısında bütün delegasyonun üzerinde üç semavi dinin sembollerinin İstanbul isminde buluştuğu BTürk tişörtleri giymesi ve dünyaya başarı ve hoşgörü mesajını iletmesi.
Free shop ve büyük mağazalara 2007’de girecekDAMAT markasının yaratıcısı Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, dünyaya açılma stratejisini Japonya’dan başlattıklarını söyledi. Orakçıoğlu, "Türk kültürünü modernize ederek dünyaya anlatma projesi olan BTürk ile herkese medeniyetler uzlaşması mesajı veriyoruz. Şimdilik giyim alanında başlattık. Ancak zamanla dekorasyon, gıda ve müzik alanında da Anadolu kültüründen esinlenerek Türk’ü dünyaya doğru şekilde tanıtmaya çalışacağız" dedi. Orakçıoğlu, BTürk tişörtlerinin büyük mağaza zincirlerinden free shop’lara kadar birçok satış noktasında alıcılara sunulacağını söyledi.
Machka Takashimaya’da yerini garantilediTURQUALITY desteği ile Japonya’nın ünlü mağazalar zinciri Takashimaya’da üç hafta süreyle deneme amaçlı geçici olarak stand verilen 7 Türk markasından İpekyol’un bünyesindeki Machka, sürekli stand açma olanağı yakaladı. Haftalık cirosu 200 milyon
dolar, yıllık cirosu ise 8 milyar doları bulan Takashimaya’nın yöneticileri, mağazada 7 Türk markası için verilen geçici standların açılışında sergilenen Machka ürünlerini beğendiklerini İpekyol Genel Müdürü Serdar Senemoğlu’na aktararak, "Machka’yı burada sürekli olarak görmek istiyoruz" dediler. Paris’te yaşayan ve Dice Kayek markasının ortağı Ece Ege’nin tasarımlarını hazırladığı Machka, Japon kadınlarının beğenisine uygun şekilde zarif ve kaliteli tasarımları ile tanınıyor. Machka, önümüzdeki şubattan itibaren 2007 ilkbahar-yaz kreasyonlarını 50 metrekare alanda sergilemeye başlayacak. Turquality Çalışma Komitesi Üyesi ve deri sektörünün önde gelen isimlerinden İsmail Boy ise, fuarın deri konfeksiyon ve ayakkabı firmalarına yaradığını söyledi. Boy, Süet Mod, Harmanlı Deri, Pasha Deri, İnci Ayakkabı ve Ferudun Kundura’nın Japon perakende zincirleri ile somut bağlantılar yaptıklarını kaydetti.