Güncelleme Tarihi:
Kişisel teknoloji ürünlerinin tarihini baştan yazan ve bugün 500 milyar dolara ulaşan değeriyle dünyanın en değerli markalarından biri olan Apple’nin otomotiv sektörüne girip her şeyi baştan aşağıya değiştirmesi bekleniyor. Uzmanlar bunun için Apple ile ‘Steve Jobs’a benzetilen Elon Musk’un başında olduğu Tesla’nın ortak olması gerektiğini söylüyor.
KİŞİSEL bilgisayarlar, akıllı cep telefonları ve tabletler… Teknolojinin günlük hayatımıza olan etkisini baştan aşağı değiştiren bu gelişimlerde öncü olan Apple’ın adı şimdilerde otomotiv endüstrisi ile birlikte anılmaya başlandı. Apple’nin kurucusu Steve Jobs’un en büyük hayallerinden biri olduğu bilinen ve birçok Apple destekçisinin beklediği ‘iCar’ projesiyle ilgili henüz elle tutulur bir gelişme yok. Ancak iş çevresi ve uzmanlar teknoloji devi Apple’ın bir sonraki büyük hamlesinin bu yönde olabileceği noktasında hem fikir.
İNOVASYON KABİLİYETİ DÜŞTÜ
En büyük gelirini iPhone ve iPad gibi mobil cihazlardan elde eden Apple’ın ileride daha da kızışacak olan rekabet yüzünden kârlılığını koruyabilmek için otomotiv sektörüne girebileceğini söyleyen uzmanlar bu atılımın altın döneminden çok uzakta olan Amerikan otomotiv sanayisi için de ivmelendirici bir girişim olacağını söylüyor. Steve Jobs’un iki yıl önce hayatını kaybetmesinin ardından Apple’ın eskisi gibi olmadığını düşünen birçok kişi ve analist teknoloji devi firmanın inovasyon kabiliyetini kaybettiğini düşünüyor. Buna karşı Amerikan elektrikli otomobil şirketi ‘Tesla Motors’un başında bulunan ve 21’inci yüzyılın en başarılı girişimcileri arasında gösterilen ‘Elon Musk’ bir çok özelliği ile Steve Jobs’a benzetiliyor.
AKILLICA BİR ADIM OLUR
Analistler ve sektör uzmanları Tesla ve Apple arasında yapılacak bir ortaklığın Apple’ın inovatif kimliğini yeniden ön plana çıkarması için bir fırsat yaratabileceğini öngörüyor. Yıllardır ürünleri ve inovatif fikirleri ile teknoloji dünyasının lokomotifi olan Apple’ın kendi kabuğundan çıkıp daha da büyüyebilmesi için Tesla ile yapılacak bir ortaklık, akıllıca bir adım olarak değerlendiriliyor. Artık Apple ürünleri birçok otomobille uyumlu hale getirilip, bir çok modelde özel olarak iphone ve ipad donanımları eklenirken, Apple otomobil kullanıcıları için geliştirilen iOS uygulamaları ve navigasyon sistemleri ile zaten hali hazırda otomobillerin içine girmiş durumda. Öncü elektrikli araç üreticileri arasında olan Tesla ile lider teknoloji firması Apple’ın ortaklığı ise araçlara yapılan elektronik eklentilerin ötesinde “otomobil” algımızı baştan aşağıya değiştirebilir.
Ford’la da mukayese edildi
ELON Musk’un finansal destekle büyüttüğü 10 yaşındaki Amerikan elektrikli otomobil üreticisi Tesla Motors, 2008 yılında ilk elektrikli spor modeli Tesla Roadster’ı üretti ve 31 ülkede yaklaşık 2 bin 500 adet sattı. Tesla ilk dört kapılı elektrikli sedan modeli ‘S’i ise 22 Haziran 2012’de teslim etti ve SUV/minivan pazarını hedefleyen üçüncü ürünü ‘Model X’i 9 Şubat 2012’de duyurdu ve üretimine 2014’te başlayacağını açıkladı. Tesla, bugün kendi araçlarına ek olarak Daimler’e Smart EV ve Mercedes A Serisi için; ve Toyota’ya gelecekte çıkaracağı RAV4 için elektrik motorları ve güç aktarım organları üretiyor. Tesla’nın CEO’su Musk, özellikle kitlesel pazar müşterilerine uygun fiyatlı elektrikli araçlar sağlama stratejisinin sorumlusu olarak dikkat çekerken, vizyonu öncelikle daha varlıklı müşterileri hedefleyen Tesla Roadster ile para kazanıp, daha sonra bu parayı daha düşük fiyatlı elektrikli araçların Ar-Ge’sine yatırmaktı. Musk ayrıca 30 bin dolarlık küçük araçlar yapılmasının ve diğer üreticilere güç üretim ve aktarım organı yapılıp satılmasının da taraftarıdır. Birçok ana yayın organı Musk’ı, gelişmiş güç üretim ve aktarım organları üzerindeki devrimsel çalışmalarından dolayı Henry Ford’la mukayese ediyor. Musk’ın Tesla’da 12 milyar dolar değerinde yüzde 32 hissesi bulunuyor.
Jobs’un hayaliydi
SADECE çevre birimlerinin dışında Apple’ın en büyük rakiplerinden biri olan Google’ın şöförsüz araçları gibi kendi kendini kontrol edebilen yapay zeka ve araçlara özel ‘App Store’ benzeri bir ekosistem Steve jobs’un hayallerindeki otomobilin olmazsa olmazlarındandı. Otomobillere özel bir ekosistemin Apple’ın yakın vadeli planları arasında olduğu geçtiğimiz dönemde Tim Cook tarafından vurgulanmıştı. Ancak Jobs’un hayali ve kullanıcıların beklentisi farklı markaların modelleriyle entegre çalışan sistemlerin ötesinde Apple’ın baştan aşağıya bir otomobil tasarlayıp piyasaya sürmesi yönünde.
Civic yetmedi, Gebze’de B Sedan da üretebiliriz
HONDA Türkiye Başkanı Hideto Yamasaki, Türkiye’de ürettikleri Civic Sedan ile 50 bin adetlik üretim kapasitesini dolduramadıklarını belirterek, “15 bin adet Civic Sedan üretiyoruz. Yaklaşık 35 bin adetlik kapasite geriye kalıyor. Bu bağlamda yeni model üzerinde çalışmayı düşünüyoruz. Kapasiteyi doldurabilmek için B Sedan üretmeyi düşünebiliriz. Şu an itibari ile tüm olanakları değerlendiriyoruz. Hangisinde daha fazla kar edeceğimiz konusunda çalışmalarımız devam ediyor” dedi. Yamasaki, üretilmesi planlanan yeni modelin zamanına ilişkin ise “Genellikle bir ürünün hazırlama aşaması iki yıldan fazla süre alıyor. Bizler 2013 yılının sonundayız. Tam zamanını söyleyemem ama hesaplamayı siz yapabilirsiniz. Bizler 2013’ün sonundayız
hâlâ çalışmamız gerekiyor” değerlendirmesinde bulundu.
81 bin TL’ye 1.6 litre motorlu CR-V
1996 yılından bu yana dünya genelinde 5,1 milyon adedin üzerinde satılan Honda CR-V’nin yeni modeli Avrupa ve Türkiye için son derece önemli olan 1.6 litrelik dizel motorla satışa sunuldu. Honda’nın ürün gamındaki Earth Dreams Technology motor serisinin ürünü yeni 1.6 i-DTEC motor ile donatılmış ikinci model olan CR-V 1.6 dizel, başlangıç fiyatları 80 bin 900 ile 92 bin 900 lira arasında değişen Dream, Premium ve Elegance adlı üç farklı versiyona sahip bulunuyor. Önden çekiş ve manuel vites kombinasyonu ile 120 PS güç ve 300 Nm tork ile yüksek performansı 100 kilometredeki sadece 4,5 litrelik düşük yakıt tüketimi ile birleştiren CR-V, ‘Earth Dreams Technology’ sayesinde sınıfının en düşük değerlerine ulaşıyor. 2.2lt dizel CR-V ile karşılaştırıldığında 116 kilogram daha hafif olmasının yanında daha iyi yol tutuşa da sahip. 2013 yılında 1.6 litrelik CR-V’den Türkiye’de 800 adetlik satış hedefleyen Honda’nın 2014 hedefi ise 4 bin 200 adet. Honda, 2014’te toplamda ise 5 bin adetlik CR-V satışı hedefliyor.
600 bin adedin üstü ‘vergi’ artırır
OCAK-eylül ayları arasında 450 bini aşan otomobil satışları yeni bir vergi zammı riskini gündeme getirdi. Amsterdam’da gerçekleşen BMW’nin elektrik otomobil modeli i3’ün lansmanında konuşan Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız, otomobil satışlarının yeni bir rekora gittiğini ifade ederek, vergi için sınırın 600 bin olabileceğini dile getirdi. Biryıldız, Ankara’nın psikolojik sınırının 600 bin olduğunu ve sınırın geçilmesi durumunda vergilerin hemen artabileceğini dile getirdi. Hükümetin önümüzdeki yıl vergilendirme sisteminde karbon salımına geçileceğinin sinyalini vermesi hakkında açıklamalarda bulunan Eşref Biryıldız, “ÖTV’yi bırakıp karbona göre yıllık Motorlu Taşıt Vergisi (MTV) sistemine geçilemez. Sadece ÖTV ile de sorun çözülemez. Hem ÖTV hem de MTV ikisini birlikte yürütmek zorundalar” diye konuştu.
SADECE 1.6 ETKİSİ YOK
Türkiye’de artış trendinde olan lüks otomobil satışları ile ilgili olarak açıklamalarda bulunan Biryıldız, lüks pazarı toplam pazarın yüzde 9’una ulaşacağını belirtti. Biryıldız, söz konusu artışta sadece 1.6 litre motorla satılan lüks araçların etkisi bulunmadığını, aynı zamanda tüketicinin daha iyi otomobil satın almak istemesinin payının olduğunu sözlerine ekledi. Biryıldız’ın paylaştığı rakamlara göre BMW Türkiye’nin geçen yılki toplam araç satışı 15 bin 200 civarında bulunuyor. Bu rakamı ekim sonunda yakaladıklarını, kasım ve aralık ile yeni bir satış rekoru kıracaklarını açıklayan Biryıldız, “Yılı 18 bin 500–19 bin adetlik satışla kapatırsak lüks segmentte en çok satan marka olacağız. Bu adetlerle lüks segmentin yüzde 30-31’ini BMW satıyor olacak” şeklinde konuştu.