Güncelleme Tarihi:
Peugeot’nun binek modeli 308’in platformu üzerinde geliştirilen Partner Tepee, sahip olduğu fonksiyonelliği ve sunduğu konforla sınıfının iddiaları modelleri arasındaki yerini aldı. PSA Grubu bünyesindeki Citroen Berlingo da yenilenerek Haziran ayında pazara sunulan bir diğer model oldu. Citroen, yeni Berlingo ile pazar payı hedefini yüzde 3’ten yüzde 4’e çıkardı. Bir başka Fransız marka olan Renault ise yine sınıfının başarılı modellerinden Kangoo’yu baştan aşağı yeniledi. Renault’un MPV modeli Scenic’in platformunda geliştirilen yeni Kangoo, büyüyen boyutlarının yanı sıra sunduğu konforla aileleri de hedefleyen bir araca dönüştü. Bütün bu yeni modeller bir de Fiat Fiorino, Peugeot Bipper ve Citroen Nemo’nun ’combi’ versiyonları eklenince, otomotiv satışlarının yaz aylarında da yükseliş eğilimini göstereceği beklentisi önemli oranda arttı.
98 BİN HAFİF TİCARİ SATILDI
Ocak-Haziran döneminde binek otomobil ve hafif ticari araç satışları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12.82 oranında artarak 263 bin adede yükseldi. Otomotiv pazarının belirsiz ortamında ’başarılı’ sayılabilecek bu performansında, binek otomobil satışları önemli bir rol üstlendi. Yılın ilk yarısında binek otomobil satışları yüzde 18.19’luk artışla 164 bin 445 adete ulaştı. Aynı dönemde yüzde 4.86 oranında artan hafif ticari araç satışları ise aynı yükselişi gösteremedi. Hafif ticari araç satışları bu yılın ilk yarısını 98 bin 605 adetle kapattı.
TRANSIT LİDERLİĞE OTURDU
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, bu yılın ilk 5 ayında en fazla tercih edilen hafif ticari araç modeli Ford Otosan tarafından Kocaeli’nde üretilen Transit oldu. Bu dönemde Ford Transit 11 bin 613 adetlik satış rakamına ulaştı. Ford Transit’i ise 9 bin 782 adetle Tofaş tarafından Bursa’da üretilen Fiat Doblo izledi. Yine Ford Otosan tarafından üretilen Transit Connect ise 8 bin 872 adetlik satış rakamıyla en fazla tercih edilen üçüncü hafif ticari modeli oldu.
ÜÇÜZLERDE FIORINO FARKI
Fikri mülkiyet hakları Tofaş’a ait olan ve Bursa’daki fabrikada Fit, Pegueot ve Citroen için üretilen Minicargo, ilk 5 ay dikkat çekici bir satış performansı sergiledi. Hafif ticaride yeni bir segment yaratan Minicargo projesinin ürünü Fiat Fiorino Ocak-Mayıs döneminde 4 bin 627 adetlik satış gerçekleştirdi. Geçtiğimiz ay combi versiyonlarına kavuşan Peugeot Bipper 1420 adet, Citroen Nemo ise 538 adet satıldı.
Üretilen her 10 araçtan 4’ü ticari
Türkiye’de üretilen taşıt araçlarının en az yüzde 40’ını ticari araçlar oluşturuyor. Türk otomotiv sanayinin tüm dünyaya yaptığı ihracatta da Tofaş’ın ürettiği Doblo, Minicargo’nun yanı sıra Ford Otosan’ın Transit ve Transit Connect gibi hafif ticari modeller çok önemli bir rol üstleniyor. Bu yılın ilk 5 ayında Türkiye’de üretilen araç sayısı 595 bin 795 adet oldu. Binek otomobil üretimi aynı dönemde geçen yıla göre yüzde 24 oranında artarak, 316 bin 889 adete ulaştı. Ticari araçların üretimi ise yüzde 53’lük artışla 278 bin 906 adet olarak gerçekleşti. Bu rakamın içinde 12 bin 451 adetlik büyük kamyon ve 3 bin 725 adetlik otobüs üretimi de yer alıyor. Sonuçta, 2008 yılının ilk 5 ayında Türkiye’de üretilen araçların yüzde 46’sını ticari modeller oluşturdu.
Her keseye uygun hafif ticari var
Hafif ticari araçlar, adlarında ’ticari’ sıfatını taşıyor olmalarına rağmen binek otomobillere yaklaşan konforu ve donanımları sayesinde hem iş hem de hafta sonları kullanılabilecek özelliklerle albenisini her geçen gün arttırıyor. 50 farklı hafif ticarinin satıldığı Türk otomobil pazarında modeller gibi fiyatlar da geniş bir yelpazeye sahip. Bu araçların içinde en ucuzu 19 bin 240 YTL ile Türkiye’de TOFAŞ-PSA Grubu ortaklığında üretilen Fiat Fiorino, Peugeot Bipper ve Citroen Nemo üçüzleri. Ayrıca Hintli üretici Tata’nın pickup modeli Telcoline da aynı etiket fiyatı ile satılıyor. Hafif ticarilerin en pahalı modeli ise 92 bin 920 YTL ile Mercedes Viano. Her geçen gün sayısı artan VIP Minibüs furyasını başlatan modellerden biri olan Viano, lüks bir otomobilin sahip olduğu özelliklerin hepsini kullanıcısına sunuyor. Bunun dışında, aynı modelin başka bir versiyonu ile arasıda oldukça yüksek fiyat farkları da olabiliyor.
’Pick-up’ kavramını genişleten Navara’dan 4 bin YTL’lik fırsat
Nissan’ın pick-up segmentine farklı bir boyut getiren modeli Navara, pick-up’ın avantajlarıyla SUV konforunu biraraya getiriyor. ’Pick-up’ kavramını genişleten Navara, klasik müşterilerin yanı sıra kayak, sörf veya outdoor kullanımını amaçlayan maceraperestleri de hedefliyor. Temmuz ayına özel olarak 4 bin YTL’ye varan indirim fırsatı sunan Navara, binek araç niteliklerinin yanı sıra Pathfinder’in mekanik donanımını ve Nissan’ın son ürettiği SUV araçların konforunu barındırıyor.
Navara, Nissan’ın SUV aracı Pathfinder’in de üretildiği İspanya’daki fabrikada üretiliyor. Bu nedenle de Nissan mühendisleri Navara’yı tasarlarken başta yürüyen aksam olmak üzere Pathfinder’de kullanılan teknolojiden sonuna kadar yararlanmışlar. Örneğin, Navara’nın 4X4 kullanım sisteminde Nissan’ın ’part-time 4WD’ sistemi kullanılıyor. Bu sistem motor gücünü ön ve ark aksa yüzde 50/50 oranında dağıtıyor.
171 BEYGİRLE GÜÇLÜ
Navara’da Pathfinder’de de kullanılan 2.5 litrelik direkt enjeksiyon turbo şarjlı dizel motor görev yapıyor. Bu motor 144 beygir ve 171 beygir olmak üzere iki farklı versiyon olarak sunuluyor. 144 beygir gücündeki motor 2000 d/d’de maksimum 356 Nm tork üretiyor. 171 beygir gücündeki motor ise 2000 d/d’de maksimum 403 Nm’lik tork değerine ulaşıyor. Yeni Navara’da 6 ileri vitesli manuel şanzımanın yanı sıra Pathfinder’de de kullanılan 5 ileri vitesli otomatik şanzıman seçeneği bulunuyor.
Navara’nın Double Cab ve King Cab olmak üzere iki değişik model seçeneği bulunuyor. Navara’nın King Cab versiyonu, arkada çocuklar veya kısa yolculuk yapan yetişkinler için iki kişilik ek koltuk barındırıyor. İki kapılı olarak görülen King Cab’ta aslında dört kapı bulunuyor. Ancak, arka kapılar öndekinden daha küçük... Bu özellik King Cab’ı farklılaştırıyor. Navara’nın 4 kapılı Double Cab versiyonunda ise sahip olduğu genişletilmiş kabini ve arkadaki 3 koltuğuyla 5 yolcu rahatlıkla seyahat edebiliyor.