Yeni dönem büyüklere kaybettirdi

Güncelleme Tarihi:

Yeni dönem büyüklere kaybettirdi
Oluşturulma Tarihi: Mart 08, 2011 13:41

Akaryakıt sektöründe dağıtım şirketleri ile bayiler arasındaki intifa sözleşmelerinin 5 yıl ile sınırlandırılması, büyük şirketlere 880 istasyon kaybettirdi.

CNBC-e Business Dergisinin haberine göre, Rekabet Kurulu'nun sektöre yeni oyuncuların girişini kolaylaştırma hedefiyle aldığı ve 2 Ağustos 2010 tarihinde yürürlüğe giren kararı gereği, 18 Eylül 2010 itibariyle sözleşme süresi dolan 7 binden fazla benzin istasyonu, dağıtım şirketleriyle yeniden masaya oturdu.
Kıran kırana geçen pazarlık sürecinin sonunda sektörün jargonuna “18 Eylül süreci” olarak bu süreç boyunca bayilerden bir bölümü eski partnerleriyle yola devam kararı alırken, toplam bin 460 bayi (yüzde 21) farklı bir markayla çalışmayı tercih etti.

BÜYÜKLER KAYBETTİ, KÜÇÜKLER KAZANDI

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) verilerine göre 2010 yılında Türkiye'deki toplam istasyon sayısı 166 adet arttı. Buna karşılık beşini yabancı sermayeli şirketlerin oluşturduğu altı büyük akaryakıt dağıtım markası 880 adet istasyon kaybına uğradı.

En çok istasyon kaybeden marka 450 adetle sektörün en yaygın dağıtıcısı konumundaki Petrol Ofisi oldu. PO'yu 202 istasyon kaybıyla Shell, 85 kayıpla Opet Sunpet ve 75 kayıpla Akpet Lukoil izledi. 2010 yılı boyunca Total 43, BP ise 25 istasyon kaybı yaşadı.

İstasyon sayılarının oransal dağılımına bakıldığında altı büyük markanın 2009 sonundaki payı yüzde 60 seviyesindeyken, 2010 sonu itibariyle bu oranın yüzde 52'ye gerilediği gözlendi.

48 küçük ve orta ölçekli markanın toplam akaryakıt istasyonları içindeki payı da bir yıl içinde yüzde 40'tan yüzde 48'e yükseldi. Bir başka ifadeyle sektördeki küçük ve orta ölçekli 48 dağıtıcının istasyon sayıları bin 46 adet arttı.

Sektördeki altı büyük şirket 2010 boyunca kaybettiği 880 bayiden 718'iye 18 Eylül sürecini başlatan Rekabet Kurulu kararının yürürlüğe girdiği 2 Ağustos 2010 tarihi sonrasında vedalaştı.

Söz konusu tarihten itibaren daha önce altı büyük şirketle çalışan bin 17 bayi, sektördeki küçük ve orta ölçekli diğer markalarla anlaşmayı tercih etti. Buna karşılık daha önce küçük ve orta ölçekli dağıtıcılarla çalışan 299 bayi, altı büyükten biriyle anlaştı.

OPET KENDİNİ KORUDU

Büyük dağıtıcılar arasında 18 Eylül sürecini en düşük istasyon kaybıyla kapatan şirket OPET oldu. Şirketin toplam istasyon sayısı içindeki payı 2 Ağustos 2010 sonrası 0.66 puan azaldı. Ancak OPET, en yüksek akaryakıt satışlarının yapıldığı İstanbul, Ankara ve Antalya gibi büyük illerde istasyon sayılarını artırmayı başardı. İzmir'de istasyon sayısını korumayı başaran Opet'in, istasyon kaybettiği tek büyük il Bursa oldu.

Yeni dönemde bayi sayını en çok artıran dağıtım şirketi de Aytemiz oldu. Şirket 18 EYlül sürecinin etkisiyle 173 istasyon sayısına ulaşmayı başardı. Bayi sayısını en çok artıran diğer şirketler ise 80 adet ile Termopet, 76 adet ile Soil, 73 adet ile Parkoil ve 54 adet ile Kadoil oldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!