Tolga ÖZBEK
Oluşturulma Tarihi: Mart 09, 2006 00:00
Yaz sezonuna geçilecek 27 Mart’a kısa süre kalmasına rağmen Ulaştırma Bakanlığı’nın iç hatlarda özel havayolu şirketlerinin ’slot’, yani uçuş izinlerini netleştirmemesi, ’bilet satış sıkıntısı’na yol açtı. TÖSHİD Başkanı Şahabetin Bollukçu, "27 Mart ve sonrasına bilet satamadığımız için büyük zarardayız, önümüzü göremiyoruz" dedi.
HAVACILIK sektöründe yaz sezonunun başladığı 27 Mart’a kısa bir süre kala Ulaştırma Bakanlığı’nın iç hatlarda ’slot’, yani uçuş izni kararını netleştirmemesi, havayolu şirketlerini ve yolcuları zor durumda bıraktı. 27 Mart ve sonrası için bilet satamayan, rezervasyon kabul edemeyen özel havayolları, yolcu mağduriyetinin önlenmesi için Ulaştırma Bakanlığı’ndan tarifelerin onaylanarak slotun verilmesini istiyor. Uzmanlar havalimanlarındaki zamansız bakım, alt yapı sorunlarına dikkat çekerek sektörün planlı büyümesi gerektiğinin altını çiziyor.
İKİ FARKLI TARİFE: Havayolları yıl boyunca iki farklı tarife uyguluyor. Yaz tarifesi mart sonunda başlayıp ekim sonuna kadar devam ediyor. Her sezon öncesinde şirketler taleplerini belirleyip Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne (SHGM) bağlı Slot Koordinasyon Merkezi’ne bildiriyor. Merkez, şirketlerin geçmişe dönük hakları ile hava trafiğinin durumuna göre bu slotları havayollarına tahsis ediyor. Daha önceden bu merkez SHGM adına Türk Hava Yolları (THY) tarafından koordine ediliyordu. Ancak geçen yıl yaz aylarında özel sektör ve THY arasında slot konusunda yaşanan sorunlar nedeniyle Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın talimatıyla merkez bağımsız bir yapıya kavuştu.
HAKSIZ REKABET: Bu yaz sezonu için geçerli uçuş taleplerini geçtiğimiz eylül ayında verdiklerini belirten Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmecileri Derneği (TÖSHİD) Başkanı ve Onur Air Genel Koordinatörü Şehabettin Bolukçu, "Bakanlıktan hálá
haber bekliyoruz. Sezonun başlamasına çok az bir süre kala 27 Mart ve sonrasına bilet satamadığımız için büyük zarardayız, önümüzü göremiyoruz" dedi. Bolukçu, 12 Mart«a kadar bekleyeceklerini söyleyerek "Eğer izin çıkmazsa uçuşlarımızı satışa açmak zorunda kalacağız. Halen Türk Hava Yolları ve Atlasjet 27 Mart sonrası için bilet satıyor. Haksız rekabet doğuyor. Gerekirse Rekabet Kurulu’na gideceğiz" diye konuştu. Halen iç hatlarda tarifeli sefer yapan Onur, Pegasus ve Fly Havayolları 27 Mart sonrası için rezervasyon ve bilet satışı yapmıyor.
400 MİLYON DOLAR YATIRDIK: Atlasjet«in sahibi ETS Tur Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, devletin iç hatları özel sektöre açarak hava taşımacılığının teşvik edildiğini söyleyerek "Tam 400 milyon dolarlık uçak alım anlaşması yaptık. Eğer slot alamayıp uçakları yerde yatırırsak büyük zarar içinde olacağız. Çok sayıda grup talebi var. Bu nedenle geçen hafta uçaklarımızı satışa açtık" dedi.
Hava trafiği neden tıkandıHAVA trafiğinin sıkışmasının nedenlerinin başında Türkiye«de havacılığın beklenenden çok daha hızlı büyümesi geliyor. Türk Hava Yolları’nın (THY) 59 uçak siparişi, açtığı 24 yeni hattın yanı sıra özel sektörün de hızlı büyümesi var olan trafiği sıkıştırıyor. Bu gelişime Türkiye«deki en fazla trafiğe sahip İstanbul
Atatürk, Antalya ve İzmir Adnan Menderes Havalimanları«ndaki pist bakım çalışmaları nedeniyle
trafik azaltılınca azalan uçuş sayısının nasıl paylaşılacağı sorunu ortaya çıkıyor. THY, tarihi haklar nedeniyle önceliğe sahip olduğunu belirtirken özel sektör de eşitlik doğrultusunda slot hakkını kaybetmek istemiyor. Uzmanlar, Türk hava sahası, havalimanlarının kapasitelerinin uçuş emniyeti kuralları içinde yeniden belirlenerek ona göre hava trafik kontrolörü, radar gibi alt yapı sistemlerinin tamamlanmasını istiyor. Aksi halde plansız büyüme ile sorunların her geçen yıl katlanarak devam edeceği belirtiliyor.